دومین جشنواره خیرین کتابخانه ساز کردستان برگزار شد

دومین جشنواره خیرین کتابخانه ساز کردستان با حضور مسئولان، خیرین و علاقمندان به کتاب در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین از سنندج، استاندار کردستان در دومین جشنواره خیرین کتابخانه ساز استان که در مجتمع نور اداره‎کل تبلیغات‎اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: شرایط امروز جامعه ما به شکلی انسان ها را از هم دور کرده است و برای رفع این مشکل نیازمند ایجاد پاتوق های فرهنگی هستیم.
عبدالمحمد زاهدی گفت: امروزه پاتوق های ما فضای مجازی، کنار خیابان و یا گوشه های دنجی است که قابل رویت نباشد و کمتر اتقاق می افتد که حتی صدای یکدیگر را نیز بشنویم و این مساله یک مشکل اساسی در جامعه است.
وی با بیان اینکه رفع این مشکل در گرو ایجاد پاتوق های فرهنگی است گفت: کتابخانه های ما امروز باید پاتوق و مامنی برای اقشارمختلف مردم باشد تا علاوه بر کتابخوانی در این مکان گفت و گو را نیز تمرین کنند.
استاندار کردستان اظهار کرد: در گذشته قهوه خانه ها پاتوق مردم بود و در آن روحیه قهرمانی و پهلوانی را به نوعی در میان مردم شکل می داد و امروز نیازمند پاتوق هایی هستیم که صاحبان افکار مختلف را در خود جا دهد.
وی با تاکید بر اینکه این حضور علاوه بر مطالعه به عنوان نیاز اصلی جامعه، باید حضوری برای گفت و گوی بین افراد باشد گفت: بسیاری از مشکلات ساده جامعه ما که با یک گفت و گوی ساده حل می شود اما بدلیل نبود ارتباط کلامی به دستگاه قضایی کشیده خواهد شد.
زاهدی افزود: بسیاری از محلات و مناطق ما باید مکانی برای گردآوری اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان در کنار یگدیگر داشته باشد و باید تلاش کنیم کتابخانه ها به مراکزی برای گفت و گوی بین انسان ها که مشکل جدی جامعه ما است تبدیل شوند.
وی در ادامه به حبس کتاب در خانه ها و ادارات اشاره کرد و گفت: هم اکنون در ادارات استان میلیون ها کتاب وجود دارد که خوانده نمی شود و منازل نیز محل حبس کتاب است و باید کاری شود که این کتاب ها در اختیار کسانی قرار گیرد که به مطالعه علاقه دارند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت خیرین در جامعه، گفت: علاوه بر مسئله خیرخواهی، مقوله گفتمان‌سازی کتابخوانی اصلی‌ترين دغدغه و آرمان ما در حوزه كتابخانه‌ها شده است.
دکتر اسماعیل احمدی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم‎ترین هدف برگزاری اینگونه جشنواره‌هاست، گفت: امروزه کارکرد کتابخانه‌های عمومی متفاوت است چرا که قبلا بیشتر کارکرد نخبه گرایانه مورد توجه بود اما اکنون مخاطب ما توده مردم هستند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان كرد: در ساخت وساز كتابخانه‌ها هدف فقط توزيع و نگهداری نیست و مهمترین نیاز توسعه جامعه، آموزش است و اين مهم بايد در كتابخانه‌ها دنبال شود.
وی ادامه داد: آموزش رسمی در مدارس داده می‌شود و كتابخانه‌ها بايد آموزش غيررسمی از جمله يادگیری مهارت‌های زندگی را با محوریت بهره‌گیری از کتاب دنبال كنند.
دکتر احمدی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه ما زیاد به مسائل فرهنگی توجه نمی‌شود، بیان کرد: کتابخانه‌ها فرصتی برای جبران بسياری از نارسايی‌های ما هستند و مقوله اوقات فراغت بايد در تمام فصول و در همه در كتابخانه‌ها لحاظ شود.
وی عنوان کرد: در کردستان در برخورد با معضل اعتياد همه اول مسائل اقتصادی رادر نظر می‌گیرند اما وقتی آمار معتادين با افراد بيكار را مقايسه می‌كنيم مشخص می‌شود که عوامل زيادی بجز بيكاری نيز در شكل گیری اعتیاد دخیل هستند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نداشتن اواقات فراغت مناسب را از عوامل مهم ترویج اعتیاد دانست و افزود: کتابخانه‌ها می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند و به پاتوق مناسبی برای مردم تبدیل شوند.
دکتر احمدی عنوان كرد: كتابخانه‌ها می‌توانند بزرگترین ضامن برای کاهش آسيب‌های اجتماعی باشند و در شرايطی كه حدود ۵٠ درصد خانواده‌هاي ايرانی در دادگاه‌ها پرونده دارند باید تعاملات فرهنگی بیشتری صورت گیرد.
وی در پایان یادآور شد: دسترسی به کتابخانه در بیشتر نقاط شهر از جمله معضلات ما بوده است و بايد بتوانيم كتابخانه‌های هرچند کوچک را راه‌اندازی کنیم.

رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان نیز در دومین جشنواره خیرین کتابخانه ساز عنوان کرد: پایداری و افزایش کتابخانه‌ها نیازمند کمک‌های مردمی است و امروز بودجه دولتی به تنهایی کفاف رفع بسیاری از مشکلات را نمی‌دهد.موسی مرادیانی اظهار کرد: دولت‌ها امروز توان لازم برای اداره امور را ندارند و مشارکت مردمی در بسیاری از مواقع امری لازم و ضروری است.
وی افزود: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گسترش فضای کتابخانه‌ها در استان کردستان خیرین همکاری و تعامل داشته‌اند و این بیانگر مشارکت مردمی برای توجه به این مهم است.
وی خاطرنشان کرد: کتاب به عنوان بزرگترین ابزار در خدمت جامعه بشری است چرا که مطالب و محتوای آن از ذهن انسان‌های بزرگ تراوش می‌کند و باید از این ابزار بهره برد.
رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کردستان اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به مردم توجه به کتب‌های آسمانی را مورد تاکید قرار داده و این بیانگر اهمیت کتاب است که باید در زندگی همه ما مورد توجه باشد.
مرادیانی یادآور شد: گرچه در اصول دین کتاب نقش عمده‌ای دارد اما در جامعه ما غریب افتاده و کسی که کنابخوان نیست راه به جایی نخواهد برد.
وی تنها راه برون رفت از شر و شور جامعه را گفتمان عنوان کرد و گفت: گفتمان می‌تواند بر روی جوامع کوچک از یک خانواده گرفته تا یک شهر و منطقه و کشور تاثیرگذار باشد چرا که راه حل رفع مناقشات است و کتابخانه‌ها نیز مکان مناسبی برای گفتمان‌سازی به شمار می‌روند که باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.
در ادامه این مراسم عضو شورای شهر سنندج نیز ضمن تاکید بر لزوم حمایت از کتابخانه های عمومی بیان کرد: کتابخانه‌ها از مهم ترین ارکان توسعه فرهنگی به شمار می‌روند و حمایت از این نهاد فرهنگی حمایت از توسعه کشور است.
مجید شاه اویسی گفت: شورای شهر تمام تلاش خود را به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و حمایت از نهادهایی که در این راستا انجام وظیفه می نمایند صورت می دهد.
وی اضافه کرد: اجرای برنامه‌های متنوع و کاربردی که سبب جلب توجه عمومی به کتاب و همچنین حضور بیشتر مردم در کتابخانه ها شود می تواند در ارتقای شاخص‌های مطالعه بسیار اثرگذار باشد.
در ادامه این مراسم سرکار خانم ثریا مطهری‌نیا به نمایندگی از خیرین شهرستان بیجار و همچنین علی اشرافی از اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان به ایراد سخن پیرامون نقش خیرین در توسعه کتابخانه‌ها پرداختند.
اجرای گروه نمایش «خه م ره وین» با موضوع کتاب و کتابخانه یکی دیگر از برنامه های این جشنواره بود که به شدت مود توجه حاضران قرار گرفت.
در این مراسم همچنین خیرین کمک‌های خود را در قالب کتاب و نقدی اهدا کردند و دو زوج جوان کردستانی نیز که زندگی خود را وقف کتاب کرده‌ بودند در جمع خیرین مورد تشویق و تقدیر رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز کردستان قرار گرفتند.

 

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =