۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰

شاید باورتان نشود اما در جریان بررسی وزرای کابینه دوازدهم، 290 رای ممتنع ثبت شد که معادل کل نمایندگان مجلس است! یعنی دست کم هر نماینده یک بار به یکی از وزرا رای ممتنع داده است!

تفسیر رای ممتنع هم پیش از این چندین بار عنوان شده و آن اینکه «برخی به حجت شرعی نمی رسند که درباره موضوعی نظر موافق یا مخالف ارائه دهند»؛ اما با چنین حجم زیادی از آرای ممتنع، این توجیه قابل قبول است؟ 290 رای ممتنع نشان دهنده بی توجهی نمایندگان به اظهارات و برنامه‎های ارائه شده نیست که قرار بود نمایندگان را به تصمیم برساند؟ اگر تا این حد نسبت به کابینه تردید داشتند، چرا از وزرا یا دیگر دولتمردان سوال نکردند؟ چرا مذاکرات را آنقدر پی نگرفتند که به تصمیم برسند؟

نکته عجیب دیگر در رای گیری مجلس آن بود که دو وزیر دفاع و ورزش هیچ مخالفی در جریان مذاکرات نداشتند اما به ترتیب با 10 و 39 رای مخالف روبرو شدند! اگر بپذیریم که نمایندگان بر اساس حجت شرعی رای ممتنع می‎دهند، چرا این حجت شرعی به آنها حکم نکرد که در جلسات علنی مجلس در مخالفت با وزرایی که به آنان رای مخالف داده‎اند، نطق کنند؟

علاوه بر این‎ها، 45 رای باطله نیز در این دور از رای‎گیری‎ها ثبت شده است که آن هم جای بسی تعجب دارد. وقتی در جدولی برای هر وزیر فقط سه ستون موافق، مخالف و ممتنع تعریف شده است، ارائه رای باطله چه معنی دارد؟ یعنی نماینده ای دو ستون را همزمان انتخاب کرده، یعنی هم موافق بوده هم مخالف؟ یا هم مخالف بوده هم ممتنع؟ در تصحیح نمرات تست‎های آزمون‎های سراسری اینگونه پاسخ‎ها را باطل می‎دانند؛ در مجلس را نمی‎دانم. اینکه در مجلس دهم که رکورد بالاترین تعداد نماینده با تحصیلات تکمیلی به نسبت ادوار گذشته را دارد، چطور نمایندگانی که بیش از دو سال است ساکن بهارستان بوده و با سیستم رای دهی در خانه ملت آشنا هستند، چطور دچار چنین خطایی می شوند نیز محل بحث است.

به نظر می‎رسد برای پاسخ به تمام سوالات مطرح شده و همچنین تعیین تکلیف نمایندگانی که اینگونه تصمیم گیری می‎کنند، نیازمند اصلاح آیین نامه داخلی مجلس از یکسو و جدیت بیشتر نمایندگان برای اعمال وظایف نظارتی‏‎شان باشیم.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    12 1
    آخ آخ آخ... گل گفتی
  • بدون نام ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    1 3
    از ماست كه بر ماست وقتي موقع راي دادن فقط به رانت خوري ها يا سو استفاده ها فكر بشه نه به كارامدي و مسوليت پذيري اخرش هم بهتر از اين نخواهد شد
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    3 1
    وکلای ملت کی هستن شورای نگهبان کیا رو تایید صلاحیت کرده
  • سجاد IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    رای ممتنع دادن «حق» نمایندگان هستش و «فشار» بر نمایندگان برای دادن رای «بله یا خیر» نه تنها ناموجه بلکه غلط هستش. حتی ممکنه برخی از نمایندگان بخوان رای باطله بدهند و این نوعی سیاست رای دهی شون باشه. متاسفانه بیش از «تحلیل» علل، نمایندگان «تخطئه» شده اند