حجت الاسلام مجتبی صداقت با شاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی مسجد در سال نود و پنج گفت: یکی از کلید واژه‌هایی که رهبر انقلاب در دیدار پارسال مطرح کردند؛ «مسجد هسته مقاومت» بود و از این روز رویکرد امسال روز جهانی مسجد کلیدواژه «مسجد هسته مقاومت» است که با توجه به این رویکرد شعار امسال همایش روز جهانی مسجد«مسجد هسته مقاومت و مسجدالاقصی نماد مقاومت» نامگذاری شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه تخصصی مسجد، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مسجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران «پانزدهمین دوره‌ی اجلاس روز جهانی مسجد» را با حضور سراسری ائمه جماعات استان تهران در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌کند. مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه‎هایی را برای این روز و هفته‌‌ای که روز جهانی مسجد در آن قرار دارد، تدارک دیده است. برنامه‎هایی که مختص این هفته است. برای آگاهی از برنامه‌های روز جهانی مسجد گفتگویی با حجت‌الاسلام مجتبی صداقت دبیر ستاد روز جهانی مسجد و مدیر برنامه های فرهنگی امور مساجد انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

حجت الاسلام صداقت در خصوص تاریخ برگزاری همایش روز جهانی مسجد و برنامه‌های این روز گفت: امسال پانزدهمین اجلاس جهانی مسجد در ۲۹ مرداد یعنی یک روز قبل از روز جهانی مسجد در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برگزار می‌شود. مخاطب این اجلاس ائمه جماعات استان تهران هستند و برنامه های مختلفی برای این اجلاس تدارک دیده شده است.

وی افزود: رویکرد امسال اجلاس روز جهانی مساجد، «مسجد هسته مقاومت و مسجدالاقصی نماد مقاومت» است که شعار محوری اجلاس نیز به شمار می‌آید. برنامه های مختلفی حول این محور برای روز جهانی مساجد در نظر گرفته شده که عبارتند از :

۱-رونمایی از کتاب«مسجدهسته مقاومت»، که تولید مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران است. این کتاب شرحی از سخنان سال گذشته مقام معظم رهبری در روز جهانی مسجد است. «مسجدهسته مقاومت» یک کتاب چند رسانه‌ای است که یک سایت پشتیبان نیز دارد.

۲- رونمایی از پوستر طرح هر مسجد حداقل یک جهزیه

۳- تقدیر از خانواده شهید حججی از طرف ائمه جماعات استان تهران

۴- قرائت قاری بین الملی قرآن آقای پرویزی دارنده رتبه اول مسابقات بین الملی قرآن و تقدیر از ایشان

۵- سخنرانی‌ها

۶ - پخش پیام مرجع تقلید آیت الله مکارم شیرازی در سالن اجلاس روز جهانی مسجد

دبیر ستاد روز جهانی مسجد در ادامه گفت: برنامه های دیگر همایش روز جهانی مسجد که در هفته آینده برگزار می‌شوند عبارتند از برگزاری برنامه روز جهانی مسجد، حداقل در۲۰ مسجد استان تهران، دیدار ائمه جماعات با آیت الله جوادی آملی.

وی در ادامه گفت: از این هفته که روز جهانی مسجد در آن قرار دارد نشست‌های تخصصی با موضوع مسجد برگزار که در طول هفته اطلاع رسانی می‌شود.

مدیر اداره برنامه‌های فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: یک اتفاق خوبی که امسال روی داد، همکاری با سازمان زیبا سازی شهرداری تهران است. در در روز‌های گذشته کارگاه گرافیک در اصفهان با موضوع مسجد برگزار شد. این کارگاه با حضور۷۰ گرافیست برگزار شد که گرافیست‌های شرکت کننده در این همایش طرح های مختلفی را با موضوع مسجد، در حضور استادان بزرگ این رشته در مدت چهار روز طراحی کردند، سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار است در هفته‌ای که روز جهانی مسجد در آن قرار دارد، این طرح ها را در تابلوها و بیلوردهای سطح شهر اکران کند.

حجت الاسلام صداقت همچنین از همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این هفته خبر داد و گفت: هماهنگی ویژه‌ای با صدا و سیما و قرارگاه مسجد در صدا و سیما برای پوشش برنامه‌های روز جهانی مسجد به عمل آمده است. قرار است در این هفته که روز جهانی مسجد در آن قرار دارد، علاوه بر پوشش خبری، مستند ۵ دقیقه‌ای از به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی، کلیپ‌ها و مستندهای دیگری که به سفارش مرکز ساخته شده است را در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کند.

دبیر ستاد روز جهانی مسجد در رابطه با گرامیداشت روز جهانی مسجد در سال نود و پنج گفت: اتفاق بسیار خوب و به یاد‌ماندنی که سال پیش در روز جهانی مسجد افتاد، دیداری بود که ائمه جماعات با مقام معظم رهبری داشتند. ایشان در آن دیدار در مورد مسجد نکات و کلیدواژه‌های راهبردی بسیاری را بکار بردند. یکی از این کلید واژه ها «مسجد هسته مقاومت» بود. منظور ایشان مقاومت به جمیع انواع آن بود و مسجد را هسته اصلی این مقاومت نامیدند. به همین مناسبت، رویکرد امسال روز جهانی مسجد کلیدواژه«مسجد هسته مقاومت» است که با توجه به این رویکرد شعار امسال همایش روز جهانی مسجد«مسجد هسته مقاومت و مسجدالاقصی نماد مقاومت» نامگذاری شد.

وی در ادامه گفت: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در سال گذشته این بود که روز جهانی مسجد از حیث همان اتفاقی که در این روز افتاده است یعنی به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی و مبارزه با صهیونیسم، پیگیری و برگزار شود. لذا شعار امسال روز جهانی مسجد یادآور مسجد الاقصی و مقاومت با صهیونیسم غاصب است. از این رو فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در اجلاس روز جهانی مسجد و هفته‌ای که این روز در آن قرار دارد در ارتباط با مسجد الاقصی، مقاومت و مبارزه با صهیونیسم است.

حجت الاسلام صداقت در رابطه با مطالبات مقام معظم رهبری در روز جهانی مسجد سال پیش گفت: یکی از مطالبات رهبر انقلاب مسجد برقرار بود. مسجدی که سه وعده نماز برپا کند و درب آن همیشه باز باشد. امسال این مطالبه مقام معظم رهبری یکی از محور‌های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

وی افزود: در راستای تحقق این مطاله رهبر انقلاب، مساجدی را که ظرفیت باز بودن و برپا کردن سه وعده نماز را دارند شناسایی و هماهنگی لازم با آنها صورت گرفته است تا این مساجد همیشه باز و برقرار باشند. همچنین مقام معظم رهبری در آن دیدار تاریخی کلیدواژه «مسجد پایگاه فعالیت‎های اجتماعی» باشد را به کار بردند. لذا یکی از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، بحث نوشتن الگوی کارکرد اجتماعی مساجد و فعال سازی این الگو در چند مسجد منتخب بود. ترسیم این الگو هم اکنون در مراحل پایانی خود است.

مدیر اداره برنامه‌های فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: هم اکنون نشست های هم اندیشی تحت عنوان کارکردهای اجتماعی مساجد در نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد در حال برگزاری است و مساجد فعال در این حوزه طرح ها و برنامه های خود را ارائه می‌دهند.

/6261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AT ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    0 6
    مشکل مملکت ما اینه؟
  • بی نام AT ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    0 6
    بودجه اش از جیب کیه؟