زهرا احمدی‌پور در مراسم تودیع خود از فرصت کوتاهش در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و امیدواریش برای ادامه راه پروژه‌های آغاز شده در این دوره گفت و علی‌اصغر مونسان، رئیس جدید سازمان نیز در مراسم معارفه خود از چشم‌اندازها و برنامه‌هایش برای ارتقاء گردشگری و ایجاد اشتغال.

به گزارش خبرگزاری خبرآنالاین، زهرا احمدی‌پور معاون سابق رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در مراسم تودیع خود به بیان بخشی از اقداماتش در طول ۹ ماه ریاست در این سازمان پرداخت و گفت: در مدتی که در پست معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خدمت کشور و دولت یازدهم بودم، خود را بی‌نیاز از نقد و نظر متخصصان نپنداشتم و مشکلات ساختاری، نهادی و قانونی را یکی‌یکی و با کمک و مشورت متخصصان و منتقدان و کارشناسان شناختم و به حد توانم کوشیدم تا گره‌های کور را باز و مسیر سازمان را در تحقق مأموریت‌ها و وظایف تخصصی و عمومی‌اش هموار کنم.

او با بیان این که در حوزه میراث‌فرهنگی کوشیدم قانونی جامع و شفاف برای حراست از میراث تجدید‌ناپذیر نیاکان‌مان تهیه شود، افزود: حدود ۴۰ درصد این پروژه به کمک دلسوزان میراث‌بانان تا امروز انجام شده و امیدوارم به بهترین وجه تکمیل شود و یک‌بار برای همیشه خلأهای قانونی را در این حوزه مهم برطرف کند.

رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به برنامه‌هایش مبنی بر نظام‌مند کردن قراردادهای مرمتی و پژوهشی باستان‌شناسی گفت: پژوهشگاه به‌عنوان بازوی فکری این سازمان، باید نقش پررنگ‌تری در سیاست‌گذاری و سیاست‌سازی و فراهم کردن چشم‌اندازی خردمندانه هم در حوزه باستان‌شناسی و حفاظت و حراست از میراث و هم نقشی کلیدی در توسعه علمی گردشگری کشور ایفا کند. اصلاح وضعیت موجود می‌تواند پژوهشگاه را به جایگاه درست و اصولیِ آن برساند و امیدوارم این موضوع که مقدماتش آغاز شد، تداوم یابد.

او از به سرانجام رساندن آیین‌نامه‌ حفاظت، بازنگری و احیا در حوزه میراث‌فرهنگی خبرداد و گفت: در زمینه فهرست‌ برداری اموال فرهنگی و همچنین اصالت‌سنجی‌ها و بازرسی‌های نوبه‌ای از مواریث و اشیای فرهنگی در اختیار سازمان و همچنین مخازن نگهداری این اموال دچار مشکلات عدیده هستیم. بهبود وضعیت مخازنی که در وضعیت بحرانی بودند، آغاز شد ولی موضوع فهرست‌برداری اموال فرهنگی و اصالت‌سنجی با احیای عملیاتی آیین‌نامه حفاظت کمک شایانی به نگاهبانی و نگاه‌داری بهتر از این مواریث خواهد کرد.

احمدی‌پور با بیان این که طرح حفاظت متمرکز الکترونیک و ایجاد مرکز مانیتورینگ الکترونیک محوطه‌ها و ابنیه تاریخی در سراسر کشور آغاز شده است، گفت: با تأمین اعتبار در بودجه سنواتی می‌توان این طرح را با سرعت نهایی کرد تا حفاظت از محوطه‌ها و ابنیه به شکل اصولی انجام شود.

او با تأکید بر این که مقدمات احیای انجمن‌های میراث‌فرهنگی نیز انجام شده‌اند، بیان کرد: انجمن‌های میراث‌فرهنگی ظرفیتی مغفول مانده است که قانون‌گذار در اختیارمان قرار داده تا به کمک اعضای این انجمن‌ها، پروسه حفاظت و حراست از ابنیه تاریخی به شکلی مردمی و داوطلبانه انجام شود.

احمدی‌پور گفت: انجمن‌های میراث‌فرهنگی می‌توانند حفاظت از میراث‌فرهنگی را مردمی کنند. ما هیچ چاره‌ای جز مردمی کردن فرآیند حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی کشورمان نداریم. هرقدر هم به‌درستی نیروهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌مان را در این حوزه توسعه دهیم، بدون یاری و حساسیت مردم نمی‌توانیم موفقیت‌مان را در این حوزه به درجه‌ای مطلوب برسانیم.

او گفت: سامانه املاک سازمان راه‌اندازی شد که امیدوارم با مستندسازی همه املاک این موضوع به نتیجه نهایی برسد. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان یکی از چند مَلاک بزرگ کشور که بخش مهمی از این املاک سرمایه‌های تجدیدناپذیر کشور هستند، با مسئله بزرگ مستندسازی و ایجاد شفافیت در املاک در اختیار و همچنین بحث متصرفین و معارضین دست‌ به‌ گریبان است. متمرکز شدن بر بحث مستندسازی و همچنین ایجاد شفافیت حداکثری با سامانه املاک برنامه‌ای اصولی بوده و هست که با همکاری معاونت حقوقی آغاز کردیم و امیدوارم تا مستندسازی آخرین ملک و بارگذاری در سامانه پیش برود.

رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این که موضوع ثبت‌های اضطراری، موضوع پرغصه‌ای در سازمان بود، ادامه داد: نبود اطلس جامع بناهای ارزشمند و سوداگری‌های کوته‌بینانه باعث شده که برخی از ابنیه ارزشمند و هویت‌ساز شهرها تنها زمانی در پروسه ثبت قرار گیرند که بولدوزرها برای تخریب‌شان تجهیز شده‌اند، بنابراین از مدیران کل محترم استانی خواستم تا ثبت‌های اضطراری‌شان را اعلام و به‌سرعت اقدام کنند تا دیگر زمانی که بولدوزرها به پای میراث‌مان رسیده‌اند به دنبال تهیه پرونده ثبت نباشیم.

او افزود: طرح کاشی ماندگار را اجرا کردیم تا شهرها و محله‌هایمان به لطف مفاخر فرهنگی کشورمان، هویت فرهنگی‌شان را بازیابند. اجرای کامل این طرح در سراسر کشور علاوه‌بر آنکه تحقق یکی از مأموریت‌های سازمان برای حفظ و ترویج مواریث فرهنگی است، سبب خواهد شد تا کوچه‌کوچه شهرهایمان دارای هویتی قابل افتخار شوند. 

احمدی‌پور افزود: گردشگریِ شهری هم می‌تواند بهره فراوانی از اجرای این طرح ببرد و در واقع اجرای این طرح در کنار اجرای طرح احیای قلب تاریخی شهرها که در برنامه تبریز 2018 گنجانده شد، می‌تواند علاوه بر توسعه حفاظت از بناها، بخشی مهم از استراتژی توسعه محصولات گردشگری شهری‌مان باشد.

او ثبت جهانی شهر یزد، ثبت ربنای استاد شجریان را از جمله اقدامات مهم در این دوره عنوان کرد و گفت: صنایع‌دستی یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های بزرگ کشور برای توسعه پایدار است. کارگاه‌های صنایع‌دستی که با هنر و ذوق و تحمل سختی‌ها از سوی استادکاران صنایع‌دستی فعال نگاه داشته‌ شده‌اند، تبلور و تجلیِ واقعی اقتصاد مردمی و مقاومتی است.

احمدی‌پور گفت: متأسفانه با کم‌لطفی دو دهه اخیر، این هنر‌صنعت در وضعی بحرانی قرار گرفته بود. بحث حمایت‌های اجتماعی از هنرمندان صنعتگر در این حوزه موضوعی اصولی ولی مغفول مانده بود که خوشبختانه با همکاری مجلس محترم، قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران این حوزه را به ثمر رساندیم و در کنار آن موانع راه‌اندازی صندوق حمایت از صنعت‌گران را از بین بردیم تا ذره‌ای از مشکلات این حوزه کم شده باشد.

رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: موضوع خرید تضمینی و بازاریابی حمایتی جهت محصولات صنایع‌دستی به‌ویژه محصولات استان‌های محروم در دستور کار قرار گرفت که نمونه آن را می‌توان هم‌اکنون در طرح «با کاروان صنایع‌دستی» و خرید تضمینی حصیر و برپایی نمایشگاه در سراسر کشور مشاهده کرد.

او از آخرین پیگیری‌ها برای ایحاد بازارچه‌های دائم صنایع‌دستی در این سازمان خبر داد و گفت: امیدوارم این موضوع ادامه یابد. موضوع کاربردی کردن صنایع‌دستی و استفاده از محصولات صنایع‌دستی در معماری داخلی و زندگی روزمره با کمک مدیران و کارکنان معاونت محترم صنایع‌دستی پیگیری شد. اجرای طرح خانه ایرانی در نمایشگاه ملی صنایع دستی که چند روز آینده افتتاح خواهد شد تلاشی برای نشان دادن کاربردی بودن و به‌روز بودن صنایع دستی کشورمان است.

احمد‌ی‌پور افزود: در کنار این موضوع، تلاشی بی‌وقفه شد تا شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در کشورمان با تعداد بیشتر و کیفیت بهتری ثبت شوند. نصب اِلمان‌های صنایع دستی در شهرها طرح دیگری بود که در حال اجرا است. طرح «سفیران صنایع دستی» نیز با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج خلاقانه اجرایی شد. اپلیکیشنی طراحی شد تا زنجیره فروش مستقیم صنایع دستی از سطح روستاها و شهرهای کوچک شکل بگیرد. افزایش صادرات صنایع دستی در این مدت و رسیدن به مرز بیش از 230میلیون دلار با اجرای این طرح‌ها حتما رشد بهتری خواهد داشت.

او افزود: رونق صنایع‌دستی می‌تواند اشتغال‌آفرین و هویت‌ساز باشد. توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی در روستاها و احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده باید بخشی از استراتژی ایجاد اشتغال در روستاها، توسعه مناطق مرزی و کمتر برخوردار و همچنین به‌عنوان راهکاری برای مهاجرت معکوس در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور وارد شود. طرح تولید و اشتغال در روستاها که با استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه با وزارت کشور و صندوق کارآفرینی امید و بنیاد مسکن در فاز اول در پنج استان مرزی کشور در حال انجام است جهت ایجاد الگویی برای تحقق این مهم انجام شد. البته این طرح در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای ریزپروژه‌هایی است ولی هدف غایی آن توسعه پایدار در روستاها و بازگرداندن روستاها به نقش در حال فراموشی تولیدکننده بودن و درون‌زا بودن اقتصاد و معیشت است.




مأموریت احیای نقش گردشگری کشور در روند توسعه ملی

علی‌اصغر مونسان معاون رئيس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم معارفه خود گفت: شرایط امروز کشور موقعیت‌ها و فرصت‌هایی ایجاد کرده است که متناسب با اقدامات موفقیت‌آمیز دوره اول تدبیر و امید و بعد از برجام، امکان توسعه هر چه بیشتر کشور را به‌ویژه در حوزه اقتصادی فراهم آورده است.

او افزود: یکی از عوامل مهمی که می‌تواند فرایند توسعه اقتصادی را بر پایه اقتصاد مقاومتی سرعت بخشد قطعاً داشته‌های امروزمان و بهره‌برداری بهینه و پایدار از استعدادها و قابلیت‌های موجود کشور است. ایران به‌لحاظ جایگاه برجسته از لحاظ میراث‌فرهنگی در نگاه جهانیان کشوری غنی و دارای سرمایه عظیم فرهنگی و معنوی است که با برجسته‌سازی آن بهره‌برداری پایدار و توسعه‌مدار محقق می‌شود.

مونسان با بیان این‌که اهمیت و نقش میراث‌فرهنگی باید در اقتصاد کشور به‌خوبی دیده شود، چراکه منشأ مهمی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی است، گفت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در بیانات مقام معظم رهبری در جهت نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته‌اند و هم در برنامه ششم توسعه کشور بر آن تأکید شده است.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: با وجود اینکه میراث‌فرهنگی کشورمان در رابطه عمیق و معناداری با بدنه اصلی جامعه است هنوز جایگاه ارزشمند آن در بین مردم چندان شناخته‌شده نیست و لازم است داشته‌های میراثی خود در شهرها و استان‌های کشور را شناسایی کنیم و با ثبت‌جهانی آن‌ها این قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی را هم به مردم عزیزمان و هم علاقه‌مندان فرهنگی جهان بشناسانیم.

او در این راستا از برنامه‌هایی از قبیل احیا و ایجاد میراث‌فرهنگی جدید برای آیندگان، ایجاد حریم امن برای اماکن تاریخی و ارزشمند، بهره‌برداری از ظرفیت‌های مردمی نظیر توسعه موزه‌های خصوصی، فرهنگ‌سازی در حفاظت و بهره‌برداری از میراث‌فرهنگی غنی کشور، بازنگری در روش‌های حفاظت از بناهای فرهنگی و تاریخی، اصلاح نظامنامه تعهدآور برای تمامی ارگان‌های حکومتی، نظارتی و اجرایی کشور در راستای حفظ و حراست میراث‌فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌ها و حمایت از بخش‌خصوصی توانمند در حوزه خدمات و تولیدات و جذب سرمایه‌گذاران مرتبط در بهره‌برداری از بناهای تاریخی نام برد که از این پس در دستورکار سازمان قرار خواهد گرفت.

مونسان ادامه داد: صنایع‌دستی به‌عنوان یکی دیگر از جنبه‌های فرهنگی و قطعاً اقتصادی هم از لحاظ اشتغال‌زایی و هم درآمدزایی می‌تواند اثرات پایداری بر اقتصاد شهرهای کوچک و کارگاه‌های ساخت صنایع‌دستی داشته باشد؛ ازاین‌رو باید حمایت از صنعتگران در این حوزه را در برنامه‌های سازمان قرار داد و با همکاری نهادهای مرتبط سعی در ارتقای کیفی کالاهای سنتی و نحوه عرضه آن با بسته‌بندی نوین کرد.

او افزود: در حوزه صنایع‌دستی بِروزرسانی طراحی جهت تولید صنایع دستی امروزی، بسته‌بندی نوین، بازاریابی، حرکت به‌سمت عرضه درخور محصولات به‌جای فروش فله‌ای و حمایت از کارگاه‌های تولیدی و فعالان عرصه تأمین صنایع‌دستی ازجمله اقداماتی است که باید به‌فوریت در دستورکار قرار گیرد. همچنین ایجاد شهرهای جهانی صنایع‌دستی، بروزرسانی و تغییر رویه از طراحی سنتی صِرف به طراحی تلفیقی و امروزی صنایع‌دستی کشور، احیای هنرهای سنتی درحال‌زوال و ثبت در فهرست میراث‌جهانی، ارائه راهکارها و توسعه بستر فروش بین‌المللی، طراحی و ساخت محصولات ویژه صادراتی مبتنی بر نیازهای بین‌المللی و استانداردهای جهانی، صنعتی‌سازی صنایع‌دستی و تولید باکیفیت با حداقل هزینه‌های ساخت، سرمایه‌گذاری در رونق کارگاه‌های تولیدی محلی هماهنگ با نیاز بازار و توسعه صادرات از طریق فراهم کردن زمینه‌های بالندگی این صنعت ازجمله برنامه‌های میان‌مدت بنده در این بخش خواهد بود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: رئیس‌جمهوری چندی قبل تأکید کرد «یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که با توجه به قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی و محیطی کشورمان می‌تواند در روند توسعه ملی مؤثر واقع شود صنعت گردشگری است»؛ بر همین مبنا، بنده از امروز مأموریت مهم خود را احیای نقش گردشگری کشور در روند توسعه ملی دانسته، خود و همه همکارانم در سازمان را موظف به تحقق این امر می‌دانم.

او افزود: شکوفایی گردشگری کشور می‌تواند هم در ایجاد اشتغال به‌ویژه در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها مؤثر واقع شود و هم موجب رشد اقتصادی کشور شود و قطعاً غفلت از این سرمایه عظیم و نادیده گرفتن ظرفیت‌های آن قابل‌گذشت نیست. این در حالی است که کشور ایران، با وجود ذخایر عظیم جذابیت‌های گردشگری و علیرغم تلاش‌های صورت‌گرفته، کماکان نتوانسته است جایگاهی درخور و بایسته در جذب گردشگران جهانی به خود اختصاص دهد.

مونسان گفت: ابزار معرفی میراث‌فرهنگی غنی کشور توسعه گردشگری است. برای اینکه میراث و آثار ملموس و غیرملموس معرفی و حفاظت شوند باید تسهیلات گردشگری و اقتصادی را در زون‌های اطراف آن‌ها توسعه بدهیم. انجام این کار با تکیه بر توانمندی‌های بخش‌خصوصی و مشارکت با آن‌ها و همچنین همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها باعث ایجاد اشتغال و درآمد می‌شود که می‌توان بخشی از درآمدها را صرف نگه‌داری و حفاظت از آثار کرد؛ از طرفی توسعه زون‌های اقتصادی در فضاهای گردشگری می‌تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و بازارسازی صنایع‌دستی فراهم کند.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان این‌که توسعه گردشگری موضعی و موضوعی نظیر گردشگری دریامحور، بوم‌گردی، گردشگری هنری، گردشگری تاریخی، گردشگری دینی، گردشگری مذهبی و... متناسب با پتانسیل و ظرفیت‌های هر منطقه از برنامه‌های استان‌ها در تدوین و طراحی رویدادها خواهد بود، افزود: بسیار متأسفم که باید بگویم هم‌اکنون کشورهایی در منطقه که قدمت آنان از سن بسیاری از ما کمتر است جایگاه بالاتری در شاخص‌های مختلف گردشگری و جذب توریست دارند و کشور ما علیرغم همه جاذبه‌های توریستی و گردشگری، وضعیت نه‌چندان خوشایندی در این حوزه دارد.

او با بیان این نکته که کشور ایران براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم‌اینک رتبه ۹۳ در جهان و رتبه 9 در خاورمیانه را در شاخص رقابت‌پذیری در سفر و گردشگری دارد که قطعاً جایگاهی درخور نام بلند و تاریخی ایران نیست، گفت: تلاش بنده و مجموعه همکارانم در سازمان باید به ارتقای جایگاه کشور در صنعت توریسم و شناساندن جاذبه‌های متنوع دینی، فرهنگی، تاریخی و بیوتوریسم کشور به گردشگران جهانی و تبدیل ایران به یکی از مقاصد عمده گردشگری در جهان معطوف باشد.

مونسان گفت: ارتقای سطح آگاهی عمومی و تقویت حس مسئولیت جامعه به‌منظور مشارکت در حفظ و احیای دارایی‌های معنوی و فرهنگ‌سازی در جهت حمایت از توریسم مهم‌ترین مسئولیت سازمان در اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت است که باید تلاش مجموعه سازمان در جهت تبلیغات منظم و هدف‌دار در این راستا شکل بگیرد. همچنین نقش سازمان در توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری در کشور با توجه به ضعف مفرط در این بخش باید به نقشی اولویت‌دار، چابک و توسعه‌گرا بدل شود و نه‌تنها براساس وظایف ذاتی خود بهبود و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را به‌صورت ویژه در دستورکار قرار دهد، که با تعامل با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط گامی مؤثر در این جهت بردارد. این بخش البته نیازمند سرمایه‌گذاری است، ولی باید بدانیم با ورود هر گردشگر حدود ۱۲۰۰ دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‌شود که این رقم معادل فروش ۳۰ بشکه نفت است. هزینه استخراج هر بشکه نفت در حدود 10 دلار است که با احتساب 5میلیون گردشگر، ۱.۵میلیارد دلار در سال از این محل صرفه‌جویی خواهیم داشت که این مبلغ می‌تواند به‌صورت صندوقی برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی گردشگری، به توسعه و بهبود زیرساخت‌ها کمک کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی ادامه داد: باید متذکر شوم که معرفی ایران به گردشگران جهانی و تبدیل آن به یکی از مقاصد عمده گردشگران، نیازمند برنامه‌ریزی و فعالیت مضاعف ریشه‌ای در حوزه روابط عمومی و برندینگ است که تلاش جدی خواهد شد در این حوزه، با هدف‌گذاری های قابل‌اندازه‌گیری تفاوت و جهش‌های ملموسی ایجاد کنیم.

مونسان با بیان این‌که استفاده از رویکردهای نوین و علمی برای اجرای فرایندهای سازمانی به‌ویژه در امور بازریابی گردشگری و جذب گردشگر از طریق شبکه‌های مجازی بین‌المللی و تعریف کردن مسیر بین‌المللی گردشگران و تورها و قرارگیری در این مسیر باید به‌طور جدی در دستورکار سازمان قرار گیرد، افزود: اهمیت ثبت‌جهانی آثار میراثی ملموس و به‌ویژه غیرملموس و قرار گرفتن تعداد بیشتری از این آثار در فهرست‌های بین‌المللی حائز اهمیت است و باید موردتوجه ستاد سازمان قرار گیرد.

او در ادامه گفت: لازمه توسعه گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین مأموریت سازمان احیا و معرفی میراث‌فرهنگی کشور و کارآمدی تولیدکنندگان در صنایع‌دستی است و باید به این باور برسیم که گردشگری دیگر در جهان امروز یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی برای اغلب کشورها محسوب می‌شود. با وجود تفاوت‌های به‌وجودآمده طی چهار سال گذشته در حوزه گردشگری کشور هنوز این بخش نیازمند اصلاحات ساختاری در تمامی بخش‌های عمرانی، تأسیسات شهری و حمل‌ونقل و همچنین بخش‌های فرهنگی و اجتماعی است. در این بین نقش نهادها و ارگان‌های مرتبط به‌ویژه در استان و شهرهای کشور و همچنین به‌بلوغ رساندن بخش‌خصوصی در اجرای طرح‌های توسعه گردشگری حائز اهمیت فراوان است. باید حسب‌الامر مقام معظم رهبری گردشگری را به‌عنوان یک اقتصاد مکمل و حتی کلان به شهرها و شهرستان‌های مستعد بکشانیم و با استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و اقلیم آن‌ها مفهومی از توسعه گردشگری به‌نام "شهر گردشگری" ایجاد کنیم.

مونسان با بیان این‌که توسعه مفهوم «شهر گردشگری» به‌عنوان مکملی برای «شهر ایدئال» به‌عنوان شهری که علاوه‌بر برخورداری از ویژگی‌های شهری ایدئال برای شهروندان خود، دارای تسهیلات، زیرساخت‌ها و استانداردهایی برای گردشگرانی است که به این شهرها وارد می‌شوند از برنامه‌های اصلی سازمان در شهرهای منتخب خواهد بود، گفت: «در "شهر گردشگر" محور توسعه اقتصادی و اشتغال عرضه خدمات گردشگری و توسعه مراکز خدماتی و تولید و فروش صنایع‌دستی مرتبط در اماکن میراثی و قطب‌های گردشگری خواهد بود.

او افزود: در حوزه گردشگری نیز از این پس همه اجزا و ارکان سازمان موظف خواهند بود که مواردی از قبیل ترمیم کیفیت حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر حمل‌ونقل ریلی و دریایی، طراحی مناطق نمونه گردشگری جهت جذب گردشگران خارجی، اصلاح نظام پرداخت در فضای گردشگری بین‌المللی یا طراحی سیستم کارآمد جایگزین، تمرکز بر انواع مختلف گردشگری اعم از گردشگری مذهبی و تورهای تخصصی، سامان‌دهی و بهبود وضعیت مراکز اقامتی و مقاصد گردشگری، ایجاد اماکن اقامتی جدید با تأکید بر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش هتل‌سازی و کمپ‌های استاندارد، ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلینگ، افزایش امنیت در فضای گردشگری و مهم‌تر از همه تثبیت جایگاه ایران به‌عنوان مقصد گردشگری و برندسازی در جهان در دستورکار قرار دهند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: لازم است همینجا اعلام کنم که اشتغال‌زایی خصوصاً در بخش گردشگری و رونق اقتصادی صنایع‌دستی، بهره‌مندی از نیروهای جوان و خلاق کشور، خودکفایی اقتصادی و درآمدزایی، بهره‌مندی از خدمات و توانمندی‌های بخش‌خصوصی، حفظ، احیا و نگه‌داری میراث‌فرهنگی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه کشور توسعه گردشگری مبتنی‌بر شرایط فرهنگی و تاریخی و مذهبی، رئوس سیاست‌های کلان بنده در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خواهد بود و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از این پس کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در این چارچوب صورت خواهد داد.

او با اشاره به سخنان امروز رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه زمانی بود که می‌خواستیم بدویم ولی مقابل ما یک در بسته به‌نام تحریم‌ها بود. حالا این در شکسته است، گفت: من هم تأکید می‌کنم زمان رخوت در حوزه گردشگری گذشته است و از این پس، همه ما باید برای ایجاد جهش ملموس در این حوزه بدویم و هیچ قصوری و هیچ تعذری پذیرفته نیست. از این پس، باید برای دستیابی به سطح انتظارات رئیس‌جمهور محترم و برآورده ساختن توقعات دولت از سازمان میراث‌فرهنگی تلاش کرده و حداکثر توان خود را به‌کار بریم. این تلاش نیاز به شاخص‌های ملموس و قابل‌اندازه‌گیری و برنامه‌ریزی دقیق و مدون در هر حوزه دارد. سازمان باید دین خود به اقتصاد کشور را ادا کند. هم در اقتصاد توریسم و هم در حوزه‌های وابسته از قبیل ایجاد اشتغال و رونق صنایع وابسته به صنعت توریسم باید این جهش در جامعه دیده شود و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه تک‌تک مدیران سازمان در هر حوزه‌ای برنامه‌های خود را در این جهت تدوین، ارائه و اجرا کنند و شخصی بنده پیگیر این امر خواهم بود. مدیران سازمان در سراسر کشور باید با شناخت دقیق از ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای، برنامه خود برای توسعه گردشگری را ارائه دهند و این برنامه‌ها شاخص پایش عملکرد مدیران خواهد بود.

مونسان با تأکید بر این نکته که آنچه توقع مدیریت کلان سازمان از مدیران در سراسر کشور است ارائه برنامه و طرح‌هایی متناسب با ظرفیت و شرایط فرهنگی و اقلیمی استان مربوطه است، گفت: از این پس مدیران باید با حضور در عرصه به مدیرانی ایستاده و میدانی تبدیل شوند، چراکه با توجه به فرصت به‌دست‌آمده باید مدیریت جهادی در سازمان تقویت شود. باید استان‌ها که هم محل وجود آثار میراثی و هم محل تولید صنایع‌دستی هستند فعال شوند و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با جلب سرمایه‌های بخش‌خصوصی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای محلی زمینه را برای ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیلات جذب گردشگر و توسعه اقتصادی زون‌های مرتبط و زمینه اشتغال و ایجاد درآمد را برای بومیان و فعالین در خدمات گردشگری و صنایع‌دستی فراهم شود.

او افزود: علاوه‌بر این ستاد سازمان در مرکز نیز می‌بایست با تمرکز بر موضوعات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نسبت به تهیه و ابلاغ محورها در هر بخش به حوزه‌های اجرایی و استانی و نظارت بر اجرای آن‌ها اقدام کند. مطمئناً در دوره جدید با توجه به حجم کارها و برنامه‌های سازمان نیازمند تلاش و کوشش مضاعف خواهیم بود و لازم است همگی یک دوره تحول‌گرا را در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تجربه کنیم و همه همپای هم در میدان کار قرار گیریم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در پایان گفت: با توجه به سوابق و تجربیات همکاران محترم، انتظار این است که این دوران را به دوره شکوفایی و تحول بنیادین در حوزه‌های ذی‌ربط سازمان تبدیل کنیم. در تلاش برای اجرایی کردن برنامه‌ها و اهداف سازمان نقش بخش‌خصوصی همواره باید مدنظر باشد و در جهت جلب همکاری آنان لازم است سیستم اداری با کاهش بروکراسی و کوتاه کردن فرایند اجرایی به‌ویژه در امور سرمایه‌گذاری، صدور مجوز و ایجاد سازوکارهای اقتصادی، تسهیل در اشتغال و کسب درآمد سرمایه‌گذاران را تضمین کنیم.

۴۷۲۳۵

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =