سنگ هـای تاریخی، تـابلو نقاشی شد!

«خبرجنوب» نوشت: گل بود به سبزه نیز آراسته شد! این مَثَل، حال و روز آثار تاریخی فارس است. آثاری که یا به پیست دوچرخه سواری و موتورسواری تبدیل می شوند و یا به محل نگهداری دام!

رفتارهايي كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان از بي اطلاعي افراد و عدم آگاهي آنها نسبت به حفاظت آثار تاريخي سرچشمه مي گيرد، اما هنوز هم در برخي از مناطق اين استان رفتارهايي ديده مي شود كه تنها اين مثل را در ذهن تداعي مي كند «هر دم از اين باغ بري مي رسد». اين نيز حكايت اين روزهاي آثار تاريخي در شهرستان كازرون است. آثاري كه متوليان شهري آن ها را از محل اصل خود جدا كرده اند و با رنگ آميزي و نقاشي به يكي از المان هاي شهري تبديل كرده و در بولوار يكي از شهرها قرار داده اند!
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري «خبرجنوب» اينجا شهر بالاده، بولوار معلم است و مي توان به وضوح 4 قطعه سنگ آسياب تاريخي را ديد كه چطور به المان شهري تبديل شده اند.اين آثار تاريخي همگي رنگ آميزي و نقاضي شده اند و جالب اينجاست كه هنرمند نقاش با استفاده از رنگ هاي آبي، سبز و قهوه اي مناظري از شهرستان كازرون را به تصوير كشيده است. به طوري كه مي توان به درختان نخل، سبزه زار و كوههاي برافراشته و آسمان آبي اشاره كرد.
بنابراين گزارش همواره آسيب رساني و تخريب آثار تاريخي از سوي افراد ناآگاه صورت مي گرفته است و همواره شاهد انتقادات شديد مسئولين نسبت به اين موارد بوده ايم، اما نكته قابل توجه در اين اقدام به ابتكار شهرداري برمي گردد، چرا كه بنا به گفته تني چند از كارشناسان و فعالين حوزه ميراث فرهنگي فارس، اين سنگ آسياب ها توسط شهرداري از محل اصلي خود جدا شده و پس از رنگ آميزي و نقاشي در وسط بولوار جاي گرفته است. به باور كارشناسان اين حوزه تخصصي جداسازي آثار از محل اصلي خود اشتباه محض است، چرا كه هر اثري در محوطه و محل استقرارش داراي ارزش است و به مكان نيز هويت مي بخشد و بي شك با جابه جايي و انتقال آن به محل ديگر هويت منطقه را نيز از بين مي برد.
از سويي ديگر اين آثار تاريخي هرگز نبايد رنگ آميزي و نقاشي شوند و اين اقدام نيز بي شك تخريب و آسيب رساني به آثار محسوب مي شود و طبق قوانين موجود در ميراث فرهنگي پيگرد قانوني هم دارد و جرم محسو ب مي شود.در اين رابطه يكي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي فارس با تاكيد بر اينكه حفاظت و مراقبت از آثار تاريخي تنها به عهده يك سازمان و يك نهاد خاص نيست به خبرنگار ما گفت: تمامي افراد حقوقي و حقيقي نسبت به حفاظت از آثار تاريخي مسئول هستند.
وي افزود: بخش جره و بالاده در شهرستان كازرون يكي از مناطق تاريخي و ارزشمند استان محسوب مي شود و در اين محدوده آثاري متعلق به دوره هاي ساساني و اسلامي وجود دارد به طوري كه مي توان به شهر تاريخي سرمشهد و كتيبه ساساني اين منطقه، همچنين چهارطاقي هاي متعدد اشاره كرد.
اين فعال حوزه ميراث فرهنگي فارس با اشاره به سنگ آسياب هاي رنگ شده در شهر بالاده گفت: اين سنگ آسياب ها قطعا متعلق به آسياب هاي قديمي در محدوده شهري بودند كه طبق شواهد موجود از ارزش تاريخي و فرهنگي برخوردارند، اما با بي توجهي ها و بي مهري ها در آستانه تخريب هستند.وي ادامه داد: جداسازي اين آثار از محل از يك سو و رنگ آميزي اين آثار از سوي ديگر دست به دست هم داده است كه اين سنگ آسياب ها تخريب و نابود شوند.
اين كارشناس حوزه ميراث فرهنگي فارس در ادامه به لزوم حفاظت بيشتر اين آثار و انتقال آنها به محل اصلي و يا موزه و محل امن تاكيد كرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =