عکس| تصویر نجومی روز ناسا: عجوزه کهکشان و جام جهان‌بین

صورت‌فلکی جبار که این شب‌ها به زیبایی در آسمان خودنمایی می‌کند، میزبان یکی از درخشان‌ترین ستارگان جوان راه‌شیری است. رجل‌الجبار (به معنی پای شکارچی) تقریبا ۲۵۰ هزار بار از خورشید درخشان‌تر است و در مجاورت آن می‌توان سحابی سر جادوگر را تشخیص داد.

به گزارش خبرآنلاین، نور ستارگان درخشان این منطقه در صورت‌فلکی جبار که ۸۰۰ سال‌نوری با ما فاصله دارد، الگوی سحابی تاریکی را آشکار کرده که متناسب با طرحش، «سحابی سر جادوگر» نام‌گذاری شده است. در این نمای تلسکوپی چنین به نظر می‌رسد که جادوگر به ستاره درخشان این منطقه یعنی رجل‌الجبار (بتا-جبار) خیره شده است؛ گویی به جام جهان‌بین خود نگاه می‌کند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

این سحابی که در فهرست اجرام غیرستاره‌ای کهکشان با نام «IC 2118» شناخته می‌شود، نزدیک به ۵۰ سال‌نوری وسعت دارد و ذرات غبار میان‌ستاره‌ای درون آن، پرتوهای درخشان ستاره رجل‌الجبار را بازتاب می‌کنند. این سحابی و توده‌های غباری که اطراف رجل‌الجبار را فرا گرفته‌اند، به رنگ آبی دیده می‌شوند. این پدیده دو دلیل دارد؛ نخست، این‌که ستاره رجل‌الجبار، ابرغول جوان داغی است که بیشتر انرژی تابشی خود را در طیف آبی نور مرئی می‌تاباند و هرچه نور آبی بیشتر باشد، انتظار می‌رود سهم بازتابش آن هم بیشتر باشد. دوم، این‌که ذرات غبار این منطقه نور آبی را بیشتر از دیگر پرتوهای قرمز پراکنده می‌کنند و این به آبی‌تر دیده شدن این سحابی کمک می‌کند.

پدیده مشابهی سبب می‌شود که پرتوهای آبی نور مرئی خورشید در جو زمین پراکنده شود و ما تصور کنیم که آسمان، آبی رنگ است؛ صدالبته در جو زمین، این مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن هستند که این پراکندگی را ایجاد می‌کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =