به تعویق انداختن موعد انتخابات در عراق جنجال تازه سیاسی در این کشور به راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با نزدیک تر شدن به انتخابات پارلمانی عراق خبرها حاکی از آن است که موعد انتخابات این کشور به تعویق افتاده است. بر همین اساس روز گذشته تا امروز اختلافات بر سر روز رای گیری بالا گرفته است که در این میان فرمانده نیروهای حشدالشعبی بسیج مردمی عراق و نوری الماکی رئیس حزب دولت قانون و نخست وزیر اسبق عراق در اینباره هشدار جدی داده اند و خواستار یکپارچگی سیاسی شده اند. در همین حال حیدرالعبادی نخست وزیر عراق هم روز گذشته در آستانه سفر نیچروان بارزانی به تهران طی گفتگویی به بارزانی اعلام کرد که عراق باید یکپارچگی سیاسی و اتحاد خود را حفظ کند. البته این دیدار فارغ از مسائل انتخاباتی بود و در خصوص مسائل اقلیم و دولت مرکزی بحث و گفتگو شد، این اولین دیدار پس از رفراندوم کردستان با نخست وزیر دولت مرکزی بغداد به شمار می آید.

گزارش ذیل آخرین تحولات از وضعیت سیاسی عراق درباره انتخابات پارلمانی این کشور است که آن را در ادامه می خوانید:

 دیدار العبادی با نیچروان بارزانی

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در دیدار روز شنبه نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با وی، بر حفظ یکپارچگی این کشور تاکید کرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق آمده است: طرفین در این دیدار همچنین بر حل احتلافات براساس قانون اساسی عراق تاکید کردند.

گزارش ها حاکی از آن است حیدر العبادی ادامه نشست ها بین کمیته های ویژه امور فرودگاه ها به منظور استقرار حاکمیت دولت مرکزی بر فرودگاه های اربیل و سلیمانیه را یک ضرورت دانست و تاکید کرد باید هرچه سریعتر حاکمیت سیاسی عراق براساس قانون اساسی عراق بر معابر مرزی و فرودگاهها اعمال شود.

عبادی در این دیدار اضافه کرد که اقلیم کردستان عراق ضروری است نفت تولید شده را از طریق شرکت وابسته به دولت مرکزی روانه بازارهای بین المللی کند.

وی در ارتباط با بررسی لیست حقوق بگیران اقلیم نیز بر ادامه فعالیت کمیته های مرتبط به حقوق اعلام کرد که این فرآیند در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسد تا حقوق کارکنان توسط دولت مرکزی پرداخت شود.

در دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز شنبه در بغداد با هیات اقلیم کردستان عراق علاوه بر نیچروان بارزانی نخست وزیر، قباد طالبانی معاون نخست وزیر و فواد حسین نیز حضور داشتند.

این نخستین دیدار از نوع خود پس از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق در روز سوم مهرماه امسال و در پی آن به اوج رسیدن تنش میان بغداد و اربیل است.

نیچروان بارزانی با هیات همراه بامداد امروز راهی تهران شد تا با مسوولان جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مختلف دیدار و گفت و گو کند.


نماینده ائتلاف دولت قانون: هیئت کرد "پیام جدی" را از بغداد دریافت کرد



نماینده ائتلاف دولت قانون سفر هیئت کردستان عراق به بغداد را به فشارهای داخلی و خارجی مربوط دانست که اربیل در معرض آن قرار داشت.


به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، جاسم محمد البیاتی، نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: علت سفر هیئت کردستان عراق به بغداد فشارهای داخلی و خارجی بود که اربیل در معرض آنها قرار داشت.

جاسم محمد البیاتی گفت که این هیئت که فکر می‌کرد به امتیازهایی دست خواهد یافت "پیام جدی" را دریافت کرده است.

وی گفت که سفر هیئت کرد به بغداد و دیدار با حیدر العبادی براساس برنامه مشخص و دقیق هماهنگ شده نبوده است بلکه براساس فشارهای داخلی و خارجی بوده است. العبادی نیز صراحتا اعلام کرده که زمان تجاوز از قانون اساسی، قانون و امتیازدهی به پایان رسیده است و دولت عراق سیطره خود را بر تمامی خاک این کشور تکمیل خواهد کرد.

البیاتی گفت: این پیام، پیام تندی بود و نتایج برعکس چیزی بود که هیئت کرد امید آن را داشت.

 فرمانده الحشد الشعبی: طرح تعویق انتخابات عراق یک توطئه بزرگ است


در همین حال که دولت مرکزی سرگرم مذاکرات با هیئت کردی بود اختلافات سیاسی در خصوص انتخابات پارلمانی عراق شدت گرفت. این اختلافات بر سر موعد انتخابات صورت گرفته است.

علی الیاسری دبیرکل سرایا الخراسانی از گروههای الحشد الشعبی عراق می گوید طرح تعویق انتخابات پارلمانی یک توطئه بزرگ علیه مردم عراق است.

دبیرکل این گروه مقاومت اسلامی در عراق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلاش برخی نمایندگان پارلمان برای جلوگیری از تصویب بودجه سال جدید و همچنین تعویق انتخابات پارلمانی (22 اردیبهشت 97) این کشور، آن را یک توطئه بزرگ علیه مردم عراق دانست.


وی در حاشیه جشن پیروزی بر داعش در ورزشگاه الجمهوریه بصره افزود: تعویق انتخابات و متوقف کردن بودجه در این مرحله سیاسی و اقتصادی کشور از اهداف شوم دشمن است که باید با وحدت کلمه در مقابل آن بایستیم چرا که اجرای این برنامه خیانت به خون شهدا به شمار می رود.


وی گفت: باید در برابر کسانی که دعوت به سازش با دشمن می کنند بایستیم و نگذاریم که پیروزی هایی را که با بهای سنگینی در راه جهاد به دست آوردیم به آسانی از دست برود.

الیاسری در این گفت و گو همچنین از نقش و کمک جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و تروریسم قدردانی کرد.

گفتنی است جشن پیروزی بر داعش با حضور هزاران نفر از مردم بصره و با وجود آب و هوای نامناسب با هدف قدردانی از ایثارگری شهدای جنگ با تروریسم برگزار شد.


مالکی: تعویق انتخابات، عراق را با بحران سیاسی مواجه می‌کند

همچنین نوری مالکی تعویق در برگزاری انتخابات پارلمانی عراق را موجب ورود کشور به بحرانی سیاسی دانست و خواستار هماهنگی تمامی گروه‌های سیاسی برای برگزاری آن در موعد مقرر شد.

ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق گزارش داد: نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق در بیانیه‌ای نسبت به "طرح‌ها و پروژه‌های خارجی برای نابودی جامعه عراق و ایجاد فساد در آن" هشدار داد و گفت: عراق در آستانه یک مرحله سیاسی خطرناک یعنی انتخابات پارلمانی است که به منزله آغازی برای روندی سیاسی و نشان دهنده اراده مردم است.

مالکی در ادامه از تمامی عراقی‌ها خواست در این عملیات سیاسی و انتخابات مشارکت کرده و به موفقیت دموکراسی و برگزاری انتخابات در موعد مشخص آن کمک کرده و تلاش‌ها برای تعویق آن را ناکام بگذارد.


اخباری از توافق قریب‌الوقوع عراقی‌ها درباره موعد انتخابات

در همین رابطه برخی اخبار منتشر شده حاکی از آن است که بعد از شکست مجدد پارلمان عراق در تصویب موعد انتخابات، فراکسیون الدعوه فاش کرد که فراکسیون‌های سیاسی در حال توافق با ساختاری برای حل اختلافات درباره موعد انتخابات هستند.

شبکه خبری العربیه گزارش داد:  خلف عبدالصمد، رئیس فراکسیون الدعوه در پارلمان عراق گفت: مذاکراتی درباره توافق با مشخص کردن موعد انتخابات پارلمانی و به تأخیر انداختن انتخابات شوراهای استان‌ها برگزار شده است. انتخابات پارلمانی یکی از مسائل موجود در قانون اساسی است و به تأخیر انداختن آن ممکن نیست.

وی افزود: این ساختار برای حل و فصل اختلافات درباره موعد انتخابات از موافقت همگان برخوردار است. امروز (یکشنبه) رؤسای فراکسیون‌ها نشستی را برگزار می‌کنند و احتمالا طی این نشست با این ساختار موافقت کنند.

۴ جریان اصلی در آینده سیاسی عراق پس از انتخابات حضور دارند

در همین رابطه  «حبیب الطرفی» تاکید کرد که جریان هایی مانند ائتلاف العبادی، حکمت ملی، جریان صدر و الحشد الشعبی در آینده حضور خواهند داشت و ائتلاف شیعیان باید گروه های دیگر از تفکرات مختلف را دربرگیرد.

 «کاطع الزوبعی» رئیس کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: «با استناد به بندهای اول و دوم ماده ۵۶ قانون اساسی و بند اول ماده ۷ قانون آن و بند ۴۵ قانون انتخابات پارلمان عراق مصوب سال ۲۰۱۳، باید انتخابات پارلمانی حداقل ۴۵ روز پیش از پایان دوره پارلمان سابق برگزار شود». وی افزود: «با استناد به بند سوم همین ماده قانونی، باید زمان برگزاری انتخابات با تصمیم هیأت دولت و با هماهنگی کمیساریای عالی و مستقل انتخابات مشخص شود و پس از موافقت و رای دادن نمایندگان پارلمانی به آن؛ رئیس جمهور باید حکم ریاستی در این‌باره صادر کند و حداقل ۹۰ روز پیش از آغاز انتخابات آن را به رسانه‌ها اعلام کند».

بر اساس این بیانیه، کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق روز شنبه ۱۲ می ۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) را به هیأت دولت عراق پیشنهاد کرده است. به ویژه که اغلب مقامات مسئول عراقی، مخالف به تاخیر انداختن زمان برگزاری این انتخابات هستند. این انتخابات در حالی قرار است برگزار شود که سخنانی پیرامون دخالت عربستان سعودی در آن برای روی کار آوردن مهره های خود در عراق شنیده می شود.

در همین ارتباط، خبرنگار مهر در گفتگو با «حبیب الطرفی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «المواطن» آخرین تحولات انتخابات پارلمانی عراق را مورد بررسی قرار داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

در ابتدا درباره روند ائتلاف های موجود میان جریان شیعه توضیح دهید. آینده این ائتلافهای شیعه را در انتخابات پارلمانی آتی عراق چگونه ارزیابی می کنید؟انتخابات آینده اهمیت زیادی دارد و چهره جدید عراق را در عرصه سیاسی نمایان می سازد. ائتلافها نیز بخشی از روند سیاسی عراق هستند.


این ائتلاف ها برای آینده عراق در حوزه داخلی و خارجی به ویژه ارتباط با دولت های جهان از جمله ایران برنامه دارند. طیف های سیاسی عراق در زمینه انتخابات پارلمانی دچار انقسام و چنددستگی هستند.

برخی در صدد به تعویق انداختن انتخابات هستند اما خطر این اقدام را درک نمی کنند؛ زیرا این کار پیامی مبنی بر عدم شایستگی عراق برای تکمیل روند سیاسی دموکراتیک را به خارج ارسال می کند. علیرغم اینکه برخی ائتلاف ها مظلوم نمایی می کنند و محدود هستند اما ائتلاف شیعیان به روی همه باز است و طیف های مختلفی را شامل می شود. ائتلاف ما یعنی ائتلاف شیعه قادر به تحقق شعارهایمان برای شهروندان عراق و کمک به ایفای نقش بیشتر مردم است.

به نظر شما کدام یک از جریان ها و ائتلافات شیعه، سُنی و یا کُرد در آینده سیاسی عراق نقش پررنگ تری خواهند داشت؟ چه میزان از انسجام فکری را در میان گروه های شیعه شاهد هستیم؟

من تصور می کنم که جریان هایی مانند ائتلاف العبادی، حکمت ملی، جریان صدر و الحشد الشعبی در آینده حضور داشته باشند. علیرغم انفتاح و سیاست درهای باز جریان شیعه از یک سو و تعداد بالای نهادها و کرسی های شیعی از سوی دیگر، باز هم ائتلاف شیعیان باید گروه های دیگر از تفکرات مختلف را دربرگیرد و گسترده تر شود تا بعدها بتواند با آرامش بیشتری حکومت کرده و حقوق مردم را استیفا نماید.

این موضوع توصیه مرجعیت عالی در نجف اشرف نیز بوده است. میزان آراء شیعیان در استان های مختلف نیز تقریبا مشخص است اما برخی استان ها مانند بغداد، دیالی و غیره احتمال افزایش یا کاهش رأی به شیعیان وجود دارد.

درباره ائتلافات میان گروه های اهل تسنن و همچنین کُردها به ویژه پس از همه پرسی جدایی اقلیم کردستان نیز توضیح دهید.

وجود یک میلیون و نیم آواره سُنی در اقلیم کردستان مایه نگرانی است؛ بدین معنا که امکان دارد این افراد به کُردها رای دهند. ۴ سال قبل دیدگاه اهل تسنن به شیعیان منفی بود و تصور می کردند که شیعه قصد نابودی سُنی ها را دارد اما اکنون به دلیل جانفشانی های الحشد الشعبی در دفاع از اهل تسنن، دیدگاه ها نسبت به شیعیان تغییر کرده است.

اکنون فرقه گرایی و طائفه گرایی ۶ یا ۷ سال قبل وجود ندارد و غیرتی ملی میان مردم به وجود آمده است. همه در صدد تحکیم هویت ملی و عرب اعم از شیعه یا سُنی هستند. کُردها نیز مانند همه شهروندان حق قانونی دارند و البته برگزاری همه پرسی مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است و شاید برخی از سُنی ها به همین دلیل به شیعیان نزدیک شده اند.

طبق قانون اساسی گروه های نظامی حق شرکت در انتخابات را ندارند. با این وجود تحلیل شما از آینده فعالیت های الحشد الشعبی در عرصه سیاسی عراق چیست؟

الحشد الشعبی یک مجموعه رسمی و قانونی نظامی و تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و طبق قانون نهادهای نظامی می توانند بخشی از روند انتخابات باشند اما به عنوان رای دهنده نه به عنوان نامزد انتخاباتی.

الحشد الشعبی و فتوای آیت الله سیستانی در پیروزی عراق در برابر داعش نقش مهمی داشت و باید حقوق سیاسی الحشد الشعبی در آینده به آن اعطا شود. این در حالی است که برخی در داخل و خارج عراق در صدد کم ارزش دادن اقدامات و نقش الحشد الشعبی هستند اما با این وجود الحشد الشعبی دارای محبوبیت میان مردم و حتی جریان های سیاسی است. بنابراین باید حق خودش را به عنوان یک نهاد نظامی دریافت کند.

آیا دولت های خارجی و عربی به ویژه سعودی ها بر برخی از گروه های سیاسی در عراق فشار وارد می کنند و به دنبال تحقق اهداف خود در عراق هستند؟

در صورتی که احزاب موجود در عرصه سیاسی انتخابات عراق محدود به یک یا دو حزب بود، امکان اعمال فشار توسط این دولت ها وجود داشت اما در حال حاضر ده ها حزب و جریان سیاسی در عراق هست که تاثیرپذیر نیستند.

برخی از گروه های سُنی نیز که پیش از این از سوی کشورهای منطقه مانند سعودی ها، امارات، قطر، اردن و ترکیه حمایت می شدند، تجربه بدی از حمایت این کشورها هنگام حمله داعش کسب کرده اند و اکنون شرایط برای این گروه های سُنی آشکار شده است.

البته سُنی ها قادر به حذف رابطه راهبردی خود با این کشورها نیستند و روابط فی مابین آنها عمق راهبردی دارد؛ درست مانند روابط ما با ایران که از عمق راهبردی برخوردار است ولی عمق راهبردی ما با آن ها تفاوت دارد. زیرا روابط ما بر اساس جهاد است و روابط آنها دروغین. بنابراین دیدگاه کنونی گروه های اهل تسنن به کشورهای منطقه مانند سابق نیست.


به گزارش خبرآنلاین، به دلیل اختلافات سیاسی پارلمان عراق تاکنون چند بار جلسه تعیین تاریخ انتخابات را به تعویق انداخته است.

کابینه عراق پیشتر تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را ۱۵ مه ۲۰۱۸ تعیین کرده بود اما برخی طرف‌ها خواستار تعویق برگزاری آن و تعیین تاریخی جدید هستند.

روز شنبه پارلمان عراق به دلیل اختلافات میان ائتلاف گروه‌های سنی و ائتلاف ملی شیعیان در تصویب موعد انتخابات برای بار دوم شکست خورد. ائتلاف گروه‌های سنی با جدا کردن انتخابات محلی و پارلمانی مخالف است. ائتلاف ملی شیعیان نیز همین‌طور اما با شدت کمتری. به هرحال تا این لحظه خبر موثقی از موعد انتخابات پارلمانی این کشور منتشر نشده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =