۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰

ایرنا نوشت: در شرایطی که کار تکمیل اولین پایگاه نظامی خارجی چین در جیبوتی در شاخ آفریقا مراحل نهایی خود را طی می کند، آمریکا به شدت از این بابت ابراز نگرانی کرده است.

 ‌ ‌ارتش چین که مدت هاست در حال ساخت این پایگاه در این کشور است، قصد دارد برای ماموریت های پشتیبانی از آن استفاده کند.
در همین حال گفته شده است که این پایگاه فقط حدود 7 کیلومتر با پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی فاصله دارد و همین مساله بیشتر باعث نگرانی واشنگتن شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، تابستان امسال این پایگاه تکمیل خواهد شد و چین می تواند برای مصارف مختلف از جمله ماموریت های امدادرسانی و نجات و حفاظت از صلح از آن استفاده کند.
رسانه های گروهی چین از جمله تارنمای انگلیش نیوز این کشور پیشتر تایید کرده اند که چین در حال ساخت اولین پایگاه نظامی فرامرزی خود در جیبوتی است.
با این وصف نباید فراموش کرد که آمریکا یکی از بزرگترین و مجهزترین پایگاه های خود در آفریقا را با سه هزار نیروی زبده در همین کشور کوچک ایجاد کرده است.

ژنرال «توماس والدهاسر» فرمانده ارشد آمریکا در این منطقه و بخش هایی از آفریقا در مطلبی که تارنمای «دیفنس تک» به تازگی به آن اشاره کرده است، می گوید که وجود پایگاه نظامی چین در جیبوتی برای واشنگتن مایه ناخرسندی است.

چین امیدوار است که از این پایگاه لجستیک که در منطقه «اوبوک» در حال ساخت است، برای پشتیبانی ماموریت های نیروی دریایی خود در خارج از کشور بهره بگیرد و با توجه به اینکه این کشور 2 هزار و 200 نیروی حافظ صلح دارد، چنین پایگاهی برایش اهمیت راهبردی بالایی دارد.

آنچه که ساخت چنین پایگاهی از سوی چین را در منطقه با اهمیت می سازد، وجود آبهای عمیق جیبوتی و قرار داشتن این کشور در نزدیکی خلیج عدن و کنار یمن می باشد؛ بندرگاهی طبیعی که دارای آبهای آرام است و دولتی باثبات دارد اگرچه این کشور فاقد منابع طبیعی چشمگیر است.

از سوی دیگر نزدیکی جیبوتی به سومالی که درگیر ماجرای دزدان دریایی است و همچنین تحولات خلیج عدن بر اهمیت ژئوپلتیک این کشور افزوده است.
جیبتوتی و پکن سال 94 نیز قرارداد نظامی امضا کردند که به نیروی دریایی چین اجازه می دهد از بندر این کشور استفاده کند.
چین در سال های اخیر نزدیک به 10 میلیارد یورو طرح های اقتصادی در اطراف جیبوتی و اتیوپی اجرا کرده است که منافع فراوانی برای جیبوتی داشته و این موضوع حتی باعث شده این کشور کوچک آفریقایی، پهناورترین کشور قاره آسیا را یکی از شرکای اقتصادی خود بداند.
جیبوتی پیشتر مستعمره فرانسه بود و هم اکنون از معبر ورودی دریای سرخ و کانال سوئز حفاظت می کند که محل عبور و مرور ناوهای کشورهای مختلف است.

علاوه بر ساخت پایگاه نظامی توسط چین، شرکت «مرچنت گروپ» این کشور نیز برای ایجاد یک منطقه تجاری اقتصادی در جیبوتی از نوامبر سال 2016 نزدیک به 400 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.
به غیر از چین و آمریکا؛ ژاپن و فرانسه نیز در این کشور کوچک، کم جمعیت و فقیر آفریقایی پایگاه نظامی دارند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =