چرا قالیباف همیشه یک پای رقابت ریاست جمهوری است؟/ چمران: از من مرخصی گرفت!

رئیس شورای شهر تهران می‌گوید قالیباف به اندازه رئیس جمهور مشغله ندارد پس می‌تواند کارهای شهرداری را هم در زمان تبلیغات ریاست جمهوری ادامه دهد.

امید سلیمی‌بنی: مهدی چمران، شاید در آخرین نشست خبری خود در دوره چهارم شورا، به سئوالات خبرنگاران جواب داد. این نکته ای بود که مدیر روابط عمومی شورای شهر تهران هم به آن اشاره کرد.

او در ابتدای سخنانش از تغییرات قانون شوراها به عنوان کاهنده اختیارات و جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: آنچه در قانون اساسی بوده در قانون شوراها به صورت کامل نیامده و مدیریت یکپارچه شهری که در اصل 100 قانون اساسی است را در قانون عادی نمی بینیم. او گفت: ما نمی دانیم طبق قانون جدید، پایان دوره در 13 مرداد است یا در آخر مرداد. در ارتباط با بخشهای دولتی هم ما طرحهای زیادی را از طریق شورای عالی استانها به دولتها دادیم که بسیاری از آنها هنوز به تصویب نرسیده ولی بخشنامه ای صادر شد که برای ما تعجب انگیز بود. گفتند شورایاریها را دیگر نمی توانید تشکیل بدهید و مشخص نیست سرنوشت چه خواهد شد. البته در دوره های قبلی هم این بحثها بوده و گفتند شورایاری نباید باشد ولی فشار مردمی باعث تشکیل شورایاری ها شد. سه دوره انتخابات در تهران به صورت محلی انجام شد تا یک انتخابات سراسری قلمداد نشود، با این حال مطمئنیم شورایاریها کار خود را انجام خواهند داد.

انتخابات شوراها با ردصلاحیت گسترده، بی معنی شده
رئیس شورای عالی استانها در ادامه سخنانش با پیش گرفتن بحث صلاحیت کاندیداهای شورا گفت: تشخیص صلاحیت بر عهده نمایندگان مجلس است و هم دوره قبل و هم این دوره، مشکلاتی را در کل کشور برای شورائیان به وجود آورد. در استانی دیگر مانند گلستان، آذربایجان غربی و جاهای دیگر بر اساس سلایق خاصی، صلاحیت تعداد شوراییان، رد شد. در تهران هم ردصلاحیت گسترده شوراییان را شاهدیم که مایه کمال تعجب است. فکر نمی کنیم با توجه به اینکه مدارک و سخنی از مراجع 4 گانه علیه این افراد نبوده، فکر می کنیم دیدگاه ها و سلایق خاص سیاسی حاکم شده. امیدواریم هر چه زودتر این مشکل رفع شود وگرنه انتخابات بی معنی خواهد بود.
او در ادامه با انتقاد به ردصلاحیتها در شورای شهر گفت: کسانی زندان رفتند و محکومیت داشتند، ولی دیدیم تایید شدند ولی کسانی که هیچ مشکلی نداشتند، ردصلاحیت شدند. این به دلیل سلایق سیاسی است و ناجوانمردانه است. دوستان باید تصمیم عادلانه بگیرند. حیثیت مجلس زیر سئوال می رود که جناحی تصمیم می گیرند. خود این دوستان بر اساس تصمیم شورای نگهبان به مجلس رفته اند که این همه به تصمیم شورای نگهبان می تازند، خدای نکرده این باب، باز شود، مشکلات زیادی خواهد داشت و شاید شوراها به این فکر بیفتند که نظارتشان به جای دیگر واگذار شود که دچار این دیدگاه ها و سلایق خاص نشوند.

درآمد شهرداری 2 هزار میلیارد تومان کم شد
او به تغییر قانون مالیات در ارزش افزوده هم اشاره کرد و گفت: با این تغییر، امسال 2 هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری تهران از بین رفت و درآمد پایدار شهرداری‌ها را با مشکل مواجه کرد.
چمران گفت: گاهی در شهرهای کوچک می بینیم ماهها حقوق کارگران و رفتگران به تعویق می افتد و مرتبا شهردارها به تهران می آیند و به شورای عالی استانها یا وزارت کشور مراجعه می کنند تا رقم اندکی بگیرند و بروند مشکلات خود را حل کنند. همچنین شورای عالی استانها نه برای دبیرخانه و نه برای جلسات جا نداریم. ما در شورای عالی استانها، حتی برای تشکیل اجلاس رسمی هم جا نداریم.

آخرین وضعیت افزایش کرایه ها
چمران در پاسخ به سئوالی درباره کرایه ها گفت: تاکسیران‌ها مرتبا به ما می گویند به داد ما برسید و چرا در حق ما اجحاف می شود و همه چیز گران شده جز کرایه تاکسی. ما تصویب کردیم ولی در فرمانداری با آن مخالفت می کنند. به همین دلیل بحث کرایه ها به هیات حل اختلاف ارسال شده است و آنها می گویند نباید بپذیرید.

چرا قالیباف همیشه داوطلب ریاست جمهوری است؟
خبرنگار شهری خبرآنلاین از او پرسید: به نظر شما آیا وجاهت دارد شهردار تهران با این همه مشغله چند سال به دنبال حضور در انتخابات ریاست جمهوری باشد و در نهایت، امور شهر را رها کرده و به تبلیغات بپردازد؟
چمران در پاسخ گفت: اول بگویید مسئولیت ریاست جمهوری و معاون اول سنگین‌تر است یا مسئولیت شهردار؟ قاعدتا مسئولیت آنها سنگین‌تر است ولی در انتخابات دوره دوم هم شرکت می کنند. در همه ادوار همینطور است، همه رئیس جمهورها در دور دوم می آمدند و کاندیدا می شدند و مشکلی نبوده.
او در ادامه پاسخش تلویحا به خاطرات حضور احمدی نژاد در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: به شهردارها از سال 85 هم گفته‌ایم که اگر می خواهید به شهرستانها بروید، مرخصی بگیرید، آقای شهردار تهران هم رسما تقاضای مرخصی کرده و با مرخصی او هم موافقت شده. البته الان هم ایشان کار خود را انجام می دهند.
خبرنگار ما در ادامه پرسید یعنی آقای قالیباف در شهرستان‌ها که سفر می رود، مشکلات تهران را هم حل می کند؟ چمران گفت: او قاعدتا در شهرستانها نمی ماند و برمی گردد به تهران و به کارها رسیدگی می کند.
سئوال بعدی را هم خبرنگار خبرآنلاین پرسید: آیا مرخصی آقای قالیباف در صحن شورای شهر به تصویب اعضا رسیده؟
چمران در پاسخ گفت: مرخصی ها را هیچ وقت در صحن نمی آوردیم، این یک مسئله مدیریتی است و از دوره اول هم رسم نبوده و در صحن نمی آورند. می آوردند رئیس تصویب می کرد و اجرا می شد.

روزنامه شهرداری از آن ور بام افتاد!
او در ادامه سخنانش با انتقاد از عملکرد روزنامه همشهری که وابسته به شهرداری تهران است، گفت: قانون می گوید نباید از امکانات شهرداری برای ریاست جمهوری استفاده شود. روزنامه همشهری خیلی از مسایل فرامنطقه ای را هم ننوشته. ما به همشهری اعتراض داریم. شما با روزنامه های دولتی دیگر مقایسه کنید ببینید چه خبر است و چه طوری است؟ همشهری خبرهای خود ما را هم نمی نویسد. روز یک شنبه گذشته شورای شهر جلسه داشته ولی هیچ خبری درباره جلسه شورا در هیچ صفحه ای منتشر نشده. من هر چه صفحات همشهری را زیر و رو کردم، چیزی از شورای شهر ندیدم، به عقیده من همشهری از آن ور بام افتاده.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    0 0
    همین امروز همشهری کلی مطلب نوشته بود کجا از اون ور بام افتاده نکنه صفحه نیازمندی هایش را دیدید
  • بی نام A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    0 0
    چمران بای بای
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    5 0
    امیدوارم آقای چمران با اقبال رای دهندگان مواجه نشود و شهردار انقلابی از ایشان مرخصی نگیرد