وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی درباره مسکن مهر و ایجاد یک میلیون شغل در هر سال

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی گفت: یکی از علل اصلی بیکاری قاچاق کالاست. قاچاق کالا، یعنی بیکاری برای جوانان این کشور.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه امشب نگاه با دوربین شبکه یک سیما، گفت: باید حتما در مدیریت اجرایی کشور تحول ایجاد کنیم.

بخش‌هایی از سخنان رییسی در این برنامه را بخوانید:

*در سه محور ما نیاز داریم که تحول اساسی در مدیریت اجرایی صورت گیرد. در مرحله اول نحوه نگاه به مردم و تونایی‌های مردم باید اصلاح شود. توانایی‌های مردم می‌تواند گره‌گشای و مشکل‌گشای بسیاری از مشکلات باشد. این نوع نگاه به سمت مردم باید متحول شود.

*کشور ما کشور ثروتمندی است و ذخایر زیادی دارد، علاوه بر این‌ها سرمایه‌ متراکم انسانی را نیز اضافه کنید. بنابراین می‌تواند منشاء تحولات بسیاری باشد.

*در نگاه حاکم نوعی نگاه به خارج با دید بازگشایی از مشکلات وجود دارد یعنی منتظریم خارجیها اراده کننده تا مشکلات ما برطرف شود که قطعاً این نوع نگاه آسیب و مشکلات جدی را وارد می‌کند.

* اگر نگاه به سمت مردم باشد قطعاً پیروزی‌های بزرگی نصیب ما خواهد شد. در این نوع نگاه پیروزی‌های بزرگی در جنگ 8 ساله، نانوتکنولوژی و هوافضا به دست آوردیم و قطعاً می‌شود با نگاه به مردم مشکلات و مسائل کشور را حل کرد. با نگاه به سرمایه‌ها و داشته‌ها می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم.

*سرمایه فقط بودجه نیست و باید به سمت ثروت‌آفرینی و کارآفرینی حرکت کنیم، نگاه ما این است که حتما در مدیریت اجرایی کشور یک تحول به وجود بیاید، تحول در اشتغال، در این تحول می‌توانیم به جوانان و نیروی متراکم انسانی داخل اعتماد کنیم تا در عرصه کارآفرینی حضور پیدا کنند. بنابراین مشکل ما مشکل نبودن منابع نیست و ما باید به جوانانمان اعتماد کنیم.

*امروز بسیاری از مراکز تولیدی و کارخانه‌ها در حالت نیمه تعطیل هستند و از 50 درصد ظرفیت‌شان استفاده می‌شود. بحث ما این نیست که به دنبال کار برای جوانان باشیم. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که جوان کار دارد اما به مرور بی‌کار می‌شود.

*جوانان ما به 2 بندر کشور رفتند و بررسی کردند و با یک برنامه‌ریزی توانستند قاچاق کالا را در این 2 بندر به حداقل ممکن برسانند. قاچاق کالا یعنی تعطیلی تولید ملی و ایجاد بیکاری برای جوانان.

*زمانی واردات در مواد اولیه است و در این صورت ایرادی وارد نیست، اما زمانی که واردات در مواد مصرفی با حجم بالا باشد نمی‌تواند با کار و شغل تناسب داشته باشد. در زمینه صادرات نیز وضعیت خوبی نداریم. گفته شده صادرات ما افزایش داشته، خیر صادرات ما افزایش نداشته ما اگر میعانات گازی را جدا کنیم می‌بینیم که 6 درصد صادرات ما کاهش هم داشته است و افزایشی ندیدیم. کشور ما در صادرات غیرنفتی می‌تواند رتبه خوبی به دست آورد.

* مسکن‌سازی از نیازهای جدی کشور ما است و می‌تواند در اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیار تاثیرگذار باشد. ما معتقدیم تا آخر امسال می‌توان مسکن مهر را تمام کرد و به متقاضیان داد.

*در همین کشورهای همسایه با برنامه‌نویسی و تهیه محتوا می‌بینیم که حرف اول را می‌زنند و ما باید اعتماد و اتکا به جوان‌های فرهیخته‌مان در این زمینه کار دانش‌بنیان انجام دهیم.

*به اعتقاد ما می‌توان سالی یک میلیون اشتغال ایجاد کرد و این کف کار است و منطبق با قانون و نیازهای کشورمان بوده است. نیاز به مسکن در کشور به نحوی است که می‌توانیم 700 هزار ازدواج را سر و سامان دهیم و همچنین بافت‌های فرسوده را ترمیم کنیم.

* حرف ما این است که باید به سمت ثروت‌آفرینی حرکت کنیم که زمینه‌های آن را در کشورمان داریم. در همین مشهد دیدیم که برای دانشجویان و ازدواج آنان نیاز به مسکن است شروع کردیم و بخش قابل توجهی از شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه ایجاد کردیم و ان‌شاءالله تا ولادت امام حسن مجتبی حدود 6 هزار نفر می‌توانند در این مسکن‌ها سکونت کنند. بنابراین ما در کشور سرمایه و ثروت داریم. این سه نکته که عرض شد نیاز امروز جامعه بوده و هر سه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

*از برخی جوان‌ها که چرا ازدواج نمی‌کنید? می‌گویند کو شغل، کو کار، دانشجو است، دکترا دارد، اما بیکار است، می‌گوییم برای شما کار پیدا می‌کنیم اما می‌گویند برای من می‌خواهید کار درست کنید اما همین الان پدر من که سر کار بوده در حال بیکار شدن است. مسئله مسکن و شغل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در برنامه کاریمان حتماً یک میلیون شغل در هر سال به عنوان کف در نظر گرفته‌ایم.

* می‌توان اشتغال بسیاری در حوزه صنعت و معدن ایجاد کرد به طور مثال 10 درصد در حوزه کشاورزی، 30 درصد در صنعت و معدن و 60 درصد در حوزه خدمات می‌توان اشتغال ایجاد کرد که منابع آن نیز پیش‌بینی شده است.

*افزایش نقدینگی برای کشور مشکلاتی ایجاد کرده است، از زمان دولت فعلی نقدینگی 3 برابر شده که به گواه آمار این مبلغ تبدیل به هزار و سیصد هزار میلیارد شده است، که اگر به سمت تولید و مسکن سوق داده می‌شد امروز با بیکاری مواجه نبودیم.

*امروز 570 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج قرار دارند، وام 10 میلیونی که در مجلس تصویب شد و برخی از عزیزان با آن مخالفت کردند که مبلغ کافی هم نیست شاید با کار کارشناسی بتوان آن را 2 برابر کرد و به بیست میلیون تومان ارتقا داد. این 500 هزار نفر برای دریافت وام ازدواج با مشکل مواجه هستند اما یک آقایی بد حساب بدون این که وثیقه لازم هم سپرده باشد و بدون این که پول دریافتی را در تولید سرمایه‌گذاری کند از بانکی وام با مبلغ بالا دریافت کرده و در بانک دیگری سپرده‌گذاری کرده است، که چگونه می‌توان با این وضعیت تحول ایجاد کرد.

* مدیریت اجرایی کشور باید به این نتیجه برسد که نظام پولی و بانکی باید تغییر کند و در خدمت تولید و گره‌گشایی از کار جوانان باشد.

*برای اشتغال، ازدواج و مسکن برنامه وجود دارد، برنامه‌های بنده آرمانی نیست و بدون نیاز به کمک خارجی است. برخی از کشورهای همسایه 50 درصد از تولید ناخالص خود را از دریا به دست می‌آورند، سهم ما تنها 2 درصد است، این در حالی است که 3 هزار کیلومتر ساحل داریم که می‌توانیم از آن اشتغال ایجاد کنیم.

*11 استان امروز مشکل ریزگردها یا هوای نامناسب دارند، که مردم از این موضوع رنج می‌برند. این مسئله از 10 سال پیش قابل پیش‌بینی و پیگیری بود و نباید برای حل این مشکلات حرکت مقطعی کرد.

*با کار کشاورزی و رونق فضای کسب و کار می‌توان بسیاری از مخاطرات را حل کرد که در این راه باید عزم جدی داشته باشیم.

*زنان نیمی از افراد جامعه هستد و باید فکری به حال اشتغال، تحرک زنان و دختران در فضای اجتماعی و رفع محرومیت‌ آنها داشته باشیم، در حوزه تحصیل زنان می‌توان با فراهم کردن اشتغال متناسب با خودشان زمینه منزلت و کرامت آنها را فراهم کرد. زنان روستایی و عشایر خودشان مولد هستند و باید با آنها از طریق بیمه حمایت کرد، درباره زنان خانه‌دار نیز بیمه خانه‌داری و بیمه‌های حمایتی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کرد.

* 11 میلیون نفر آماده ازدواج در کشور داریم، زمینه‌های ازدواج این افراد را باید فراهم کنیم، که مشکلات آنها امروز مسکن و وام ازدواج است. طبق قانون اساسی دولت مکلف است زمینه‌های یک زندگی سالم، معیشت، مسکن و ازدواج جوانان را آماده کند، البته نباید حتماً بگوییم این اقدامات باید تحت الحمایه دولت باشد.

*سلامت زنان و امنیت روحی و روانی آنها بر عهده دولت است که باید زمینه‌های لازم برای این امور محیا شود. برخی قوانین داریم که بر زمین مانده است. به طور مثال قانون حمایت از خانواده بر زمین مانده است، در زمینه زنان سیاستگذاری و قانون جدید نیاز نداریم و نیاز به اقدام و عمل داریم.

* به برکت آستان قدس رضوی 110 قنات را در اطراف مشهد که مشکل داشت لایروبی آن را شرع کردیم که در کشور اشتغال ایجاد می‌کند و به تنظیم قرارداد با طرف خارجی نیز نیاز نداشت. اگر نگاه به توانمندی‌های مردم داشته باشیم می‌توانیم سرمایه را در کشور به حرکت در آوریم و بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

*یک موسسه پولی، پول مردم را جمع می‌کند و پس از مدتی با مشکل مواجه می‌شود باید پرسید چه جایگاهی به این موسسات اجازه می‌دهد که این کار را انجام دهند، باید در دولت در این مورد بازنگری انجام شود، چون دولت است که به بخش خصوصی مجوز می‌دهد.

*فساد اداری در کشور فراجناحی شده است و مختص به یک دولت نیست. دولت امروز بیاید بگوید در نظام گمرکات چه اصلاحاتی انجام داده که این می‌تواند بری مردم اطمینان بخش باشد.

*جامعه دیگر کشش شنیدن یک کیس از فساد مالی را ندارد و دولت امروز بیاید و بگوید یک فساد را شناسایی کرده و به دستگاه قضا معرفی کرده و دستگاه قضا نیز با آن برخورد مناسب داشته است.

*دولت الکترونیکی یکی از راه‌های مبارزه با فساد است، تنها 15 درصد از دولت الکترونیک اجرایی شده، مناقصه و مزایده‌ها باید به ویترین بیایند، زمانی که بنده در سازمان بازرسی کل کشور بودم معتقد بودم که باید مناقصه‌ها و مزایده‌ها با حضور نماینده این سازمان برگزار شود که با مخالفت‌هایی روبرو شدم اما بسیاری از مناقصه‌ها و مزایده‌ها که با حضور نماینده بازرسی انجام می‌شد مورد بازنگری قرار می‌گرفت.

*رشوه، پارتی‌بازی و ارتباطات فامیلی با دولت کار و کرامت، قطعاً سازگار نیست. دیگر زمان آن نیست که روزنامه‌ای بیاید در مورد حقوق‌های نجومی مطلبی بگوید و دولت بگوید آن را حل کنیم و مشکلاتی ایجاد کند. آنچه که برای دولت لازم است بداند این است که باید در مجموعه اجرایی کشور با نگاه به مردم باید تحولاتی ایجاد شود.

*در حوزه‌ آموزشی نیز فرهنگیان بسیار نقش دارند و می‌توانند خودشان در نظام آموزشی تحول ایجاد کنند. نباید آنها از وضعیت خود گله داشته باشند و برای اخذ تسهیلات با مشکل روبرو باشند و از طرفی دیگر مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شود.

*بحث بیمه برای هنرمندان و حمایت از سینما و هنرمندان در برنامه کاری بنده وجود دارد. دانشگاه باید در خدمت صنعت قرار گیرد و صنعت نیز در کنار دانشگاه قرار گیرد، سیاست خارجی باید در کنار علم اقتصاد قرار گیرد.

*در مسائل اجرایی نباید نگاه سیاسی داشته باشیم، باید فرا جناحی نگاه کنیم و به منافع ملی بی‌اندیشیم. برخی ستاد‌ها در قانون وجود دارد که رئیس دولت شخصاً آنها را مدیریت می‌کند که در مواقعی مدیریت را به رئیس موسسه یا وزیر مربوطه سپرده است. اما فرق دارد این که خود رئیس دولت در آن ستاد‌ها حضور پیدا کند و وزرا را برای حل مشکلات به خط کند.

*امروز مواد مخدر از قبیل صنعتی و سنتی باعث بسیاری از مفاسد و ناهنجاری‌ها در کشور شده است و در قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر را داریم که وزیر کشور اداره آن را بر عهده دارد، که اقدامات وی نیز کافی نیست که باید رئیس جمهور ورود کند تا وزرای دیگر به مانند وزارت خارجه را به خط کند تا برخی از مشکلات حل شود.

*در این حوزه کار به جایی رسیده که شش جلسه در حضور مقام معظم رهبری در این باره تشکیل جلسه شده تا مشکلات در این زمینه حل شود. بسیاری از مشکلات به مانند طلاق و اعتیاد که منشاء آن آسیب‌های اجتماعی است می‌توان با مدیریت مناسب آنها را حل کرد.

* آنچه که ما در دولت به دنبال آن هستیم تحول در مدیریت اداری، اجرایی و اقتصادی کشور است که مردم آن را احساس کنند. نباید برخی بحث جنگ و بحران را پیش بکشند چون به جایی رسیده‌ایم که به برکت نیروهایی که در جنگ صحنه را مدیریت کردند و امروز به دنبال سازندگی هستند از امنیت خوبی برخورداریم و اگر امروز نگرانی باید داشته باشیم نگرانی بی‌مسکنی، بیکاری و بحران اجتماعی باید باشد که باید شب و روز در این زمینه کار کنیم.

*40 درصد از قشر تحصیل کرده، 30 درصد جوانان بیکار هستند 12 درصد آمار بیکاری که اعلام شده نرخ متوسط است و چرا باید اتاق تحقیقات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دست ایرانیانی باشد که آنجا کار می‌کنند باید فضای کسب و کار را به سمتی ببریم که این اتفاقات نیفتد.

*بنده به یک جریان، جناح سیاسی و گرایش خاصی تعلق دارم که آن نظام جمهوری اسلامی است، که در راستای اجرای خواسته‌های قانون اساسی، امام خمینی(ره) و رهبری و دغدغهها و خواسته‌های مردم است. آنچه نماد دولت کار و کرامت است، کار کارشناسی علمی است و تمام مردم در این دولت دیده خواهند شد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    27 4
    فعلا ایشان و قالیباف هر چی در برنامه دولت باشه ضرب در دو میکنن میگن ما این کار را میکنیم