با پایان یافتن شمارش آرا و پیروزی قاطع حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خبرآنلاین با انتشار یک نظر سنجی از مخاطبان خود خواسته است که مطالبات خود را از رئیس جمهور منتخب خود بازگو کنند.

زهرا داستانی: زندگی عرصه تصمیم‌گیری و انتخاب است. تصمیماتی که می‌تواند سرنوشت یک نفر، یک خانواده و یا یک ملت را تعیین کند و تغییر دهد البته گاه مثبت و گاه منفی. انتخاب رئیس جمهوری از جمله این تصمیم‌گیری‌هاست که هر فرد تا پایان عمرش می‌تواند تا چندین و چند بار پا به این عرصه مهم بگذارد.

 اردیبهشت سال ۱۳۹۶ برای دوزادهمین بار در تاریخ ایران انتخابات تعیین کننده ریاست جمهوری برگزار شد و مردم بار دیگر تصمیم‌گیرندگان اصلی آن بودند. از میان ۴ کاندیدا نهایی، حسن روحانی با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد تا برای بار دوم ریاست دولت را بر عهده گیرد.

وعده‌های انتخاباتی پس از عملکرد و سوابق گذشته شاید از مهمترین دلایلی باشد که محبوبیت و پیروزی هر کاندیدایی را به همراه دارد. حسن روحانی، رئیس جمهور یازدهم و البته فرد منتخب برای ریاست جمهوری دوازدهم ایران در طول برنامه‌های انتخاباتی خود در راستای مطالبات مردمی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها وعده‌هایی داد، از بهبود وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان تا آزادی بیشتر در دانشگاه‌ها، بهبود وضعیت اقتصاد و رفع کامل تحریم‌ها. وعده‌هایی که سبب شد تا نزدیک به ۲۳ میلیون نفر او را در مقابل دو رقیب اصلی با شعار و وعده‌های کار و کرامت و رفع تبعیض‌ و شکاف طبقات اجتماعی ۴ درصدی‌ها و ۹۶ درصدی‌ها انتخاب کنند و او را پیروز میدان کند.  

با این حال خبرآنلاین در نظرخواهی خود از کاربران این سوال را مطرح کرد که مهم‌ترین مطالبه شما از رییس جمهور منتخب چیست؟ بر همین اساس هم بیش از ۱۱۸ نفر مطالبات خود را بیان کرده‌اند که می‌توان خواسته‌های آنان را به سه دسته از جمله۱. وضعیت اقتصادی و بهبود وضع اشتغال 2. بهبود وضع اخلاق و آزادی‌های اجتماعی، روشنگری‌ها و در آخر ۳. بهبود وضع ایران در عرصه بین الملل تقسیم است. 

اشتغال مهمترین مطالبه

«۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در ایران» بر طبق آمار رئیس مرکز آمار ایران، دلیل بسیار خوبی برای‌ آن است که فهم تبدیل شدن «اشتغال» به مهمترین مطالبه مردم را آسان‌تر می‌کند. آماری که به گفته امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران در سال‌های اخیر افزایش هم داشته است. او گفته است: «این آمار طی این سالها حدود ۶۱۶ هزار نفر است، به عبارتی اگر دوره چهارساله را در نظر بگیریم، متوسط سالانه ۴۹۰ هزار نفر بوده، این درحالی است که در مقایسه با ۸ سال قبل از آن حدود ۷۶ هزار نفر بوده که نشان می دهد افزایش ۶ برابری داشته است.»

«ایجاد شغل، شغل، شغل، ایجاد کار و کار» اینها مطالبات اکثر مخاطبان خبرآنلاین است. مطالبه‌‌ای که مهرداد آن را به صراحت بیان کرده است. مرتضی یکی از کاربران خبرآنلاین مطالبه خود را اینگونه بیان کرده است: « بنظر من انتظارات از ایشون و دولتشون بالاست پیام ما مردم ایران که که به دکتر روحانی رای دادیم اینه که ما خواستار پیشرفتیم خواستار اقتصاد و معیشت بهتر. همه ما مردم خواهان عزت هر چه بیشتر ایران و ایرانیم اقای روحانی باید بدونن که ما مردم ایشون رو رئیس جمهور کردیم و ما رو از یادشون نبرن تو دعواهای سیاسی طرف مردم رو ول نکنن خلاصه من بعنوان یه دانشجو میخوام و امیدوارم که کشور تو سال های اینده رشد بالای هشت درصدی اقتصاد و همچنین توسعه زیرساخت ها و بهبود معیشت مردم رو بتونه انجام بده»

 کاربر دیگری نوشته است:‌ «۱. ایجاد شغل و رونق اقتصادی 2. انضباط مالی در پرداختها چه وام چه حقوق چه کارانه چه پاداش کارانه یک پزشک 100 میلیون حقوق یک استاد تمام دانشگاه 10 میلیون حقوق کارگر یک میلیون این با هیچ منطقی سازگار نیست فقط باعث شکاف طبقاتی وحشتناک شده»

محمد نوشته است: « از رییس جمهور منتخب دوباره مردم میخوام به اعتماد میلیون ها نفر شایسته جواب بده.. کار کار کار... اقای دکتر روحانی باید اشتغال زایی در اولویت باشه. بیکاری مادر فساده... من اشتغال رو از رییس جمهوره منتخب مطالبه میکنم.. محمد قنبری از مشهد»

یکی دیگر از کاربران نیز در این باره نوشته است: «با وجود سرپرست خانواده بودن و دارای فرزندان تحصیلکرده و نداشتن شغل مناسب برای فرزندانم، امیدوارم که در این دولت بتوانند ریشه کنی بیکاری هر جه زودتر انجام بگیرد.»  

یکی دیگر از مخاطبان با بیانی انتقادی درباره وضعیت اقتصادی در ایران گفته است: «مطالبه؟؟؟ اوضاع اقتصادي از ايني كه هست بدتر نشه، روزي هزار بار خدا رو شكر مي‌كنيم.»

اما  محمد قنبری یکی دیگر از کاربران اهل مشهد، گفته است: «از رییس جمهور منتخب دوباره مردم میخوام به اعتماد میلیون ها نفر شایسته جواب بده.. کار کار کار... اقای دکتر روحانی باید اشتغال زایی در اولویت باشه. بیکاری مادر فساده... من اشتغال رو از رییس جمهوره منتخب مطالبه میکنم..»  

آزادی بیشتر برای جلوگیری از فساد

رسانه‌های آزاد مولفه و رکن اصلی دموکراسی در هر کشور است. رکنی که به واسطه آن می‌توان با فساد مبارزه کرد. املاک، استخدام، بیلبورد و حقوق‌های نجومی از جمله کلید واژه‌هایی بود که در سال‌های اخیر وارد ادبیات رسانه‌ها شد. واژه‌هایی که افکار عمومی مردم را تحت تاثیر قرار داد و بارها دولت مردان و مسئولان را به عذرخواهی و پیگری واداشت. جلوگیری فساد اقتصادی و اداری از جمله مهمترین مطالبات مردم بعد از انتخاب دوباره روحانی است. مطالبه‌ای که به اعتقاد مخاطبان می‌تواند باعث کاهش شکاف و بهبود وضع عموم مردم شود. کاربری به نام بانو با اشاره به این موضوع نوشته است: «وقتی دست دلواپسها و اختلاس‌گر‌ها کوتاه بشه ..مطمئنان به امید خدا هیچ فقری باقی نمی‌مونه ...چون ایران ثروتمند‌ترین کشور است.» سولماز تنها خواسته‌اش از دولت دوازدهم «جلوگیری از فساد اقتصادی و رانت خواری» است، همان طور که کاربر دیگری گفته: «مبارزه با فساد مهمترین خواسته از دولت دوازدهم است. حتی اگر مفسد، برادرش باشد».

فرد دیگری نوشته: «مردم رو از هر کسی دیگه محرم‌تر بدونید و هرجایی مانعی بود صادقانه و شفاف بگید. طعنه زدن دوای درد نیست. الحمدالله قدرت بازو هم دیگه دارید. ما رای دادیم با قاطعیت پس انتظار قاطعیت داریم. قدر این فرصت تاریخی رو بدونید. ما مردم هم حمایت میکنیم. قدرتمند واقعی کسی هست که در قلب مردمه. زنجیر رانت خوری ، انحصار طلبی و فساد سازمان یافته رو از دست و پای این مملکت باز کنید همه چی درست میشه. میدونم رویاییه اما کشورهای دیگه خواستن شد شما هم بخواید میشه.»  

ابوالفضل به نقش رسانه‌ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرده و نوشته است: «مطالبه من جلوگیری از اصراف بیت المال توسط برخی سازمانها و حتی خود دولت شفافیت سازی تمام نهادها و ادارات اشتغال جوانان حضور و پاسخگویی حداکثری در برابر رسانه ها و صدا و سیما است.»

بهبود وضع اخلاق و آزادی‌های اجتماعی

آزادی فردی و اجتماعی، رسانه‌های آزاد، آزادی شبکه‌های اجتماعی از جمله خواسته‌های مردم است. خواسته‌هایی که حتی حسن روحانی بارها در مناظرات و دیدارهایش با مردم از آن سخن گفته است. یکی از مخاطبان خبرآنلاین در بیان مطالبات خود از دولت گفته است:‌ «صيانت از آزادي هاي فردي و اجتماعي و حريم خصوصي شهروندان در برابر كساني كه خودشان را قيم دنيا و آخرت ديگران مي دانند. شايسته سالاري در روند انتخاب وزرا. مبارزه با فسادهاي سازمان يافته و ماوراي قانون پافشاري به اجراي قانون اساسي و قانون اساسي و قانون اساسی.» یکی دیگر از مخاطبان با تایید لزوم توجه به آزادی گفته است: «آزادی رسانه‌ها مهمترین مطالبه است که خیلی از امور را اصلاح خواهد کرد» کاربر دیگری آرامش، امنیت، حمایت ازحقوق شهروندان، آزادی بیان، رفاه اقتصادی در تمامی سطوح جامعه را از جمله مطالبات خود از دولت دوازدهم بیان کرده است.

علی اما شماری از مطالبات خود را اینگونه بیان کرده است: «بهبود وضعیت اقتصادی بهبود شرایط زندگی و اشتغال در شهرها و روستاهای کوچک بهبود وضعیت جاده های کشور در برخی استانها نرخ مالیاتی مشخص بدون تبعیض در هر استان و ارگان توجه ویژه به حمل و نقل عمومی به ویژه در شهرهای بزرگ جهت کاستن از ترافیک شهری حمایت از تولید کننده و کارآفرین توجه ویژه به حقوق بانوان در جامعه و مطالبات آنها داشتن آزادیهای مدنی و عقیدتی و احترام به نظر همه ی مردم و مخصوصا احترام به حریم خصوصی»

لبخند ایران به جهان

برجام دستاورد دولت در عرصه بین المللی بود که توانست تصویر مثبتی از ایران به جهان مخابره کند. تصویری که سبب شد که سیل گردشگران خارجی را به ایران روانه کند و علاوه بر آن روابط خارجی را بهبود بخشید. ادامه این روند یعنی به کارگیری دپلماسی لبخند به جهان از جمله خواسته‌های اکثریت مردم است. یکی از مخاطبان مطالبات خود را این گونه بیان کرده است: «مذاکره با عزبستان و امریکا و حل اختلافات برای برداشتن سایر تحریم ها یعنی تحریم های اولیه و سپس سامان دادن به شرایط اقتصادی کشور»  کاربرد دیگری مطالبه خود را رفع تحریم و بهبود وضعیت اقتصادی دانسته و نوشته است: «وعده‌هایی که دادند رو عملی کنن مخصوصا وعده ایجاد بیش از 950 هزار شغل در سال برداشتن همه تحریمها»

مطالبه‌ای که کمتر کسی به آن توجه دارد

یکی از مطالباتی که کمتر از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفته برنامه دولت برای نسل‌ آینده ایران یعنی کودکان است که از نظر یکی از مخاطبان خبرآنلاین جا نمانده است. او نوشته است: «در برنامه های آقای روحانی هیچ اشاره‌ای به برنامه‌هایی برای کودکان نشده در حالی که این گروه آینده‌ساز این مملکتند و توسعه واقعی در صورت رشد و نمو درست آنها اتفاق می افته.» کاربر دیگری اما مطابه خود را در این باره جور دیگری با « تعویض وزارای کشور، آموزش پرورش، علوم، کار، صنعت و معدن» عنوان کرده است.  سید حسین نیز «توجه بیش از پیش به مشکلات فرهنگی جامعه وسطح فرهنگی جامعه و علل الخصوص توجه ویژه به اموزش وپرورش» را از جمله خواسته‌ خود معرفی کرده‌است.

وعده‌های روحانی در یک نگاه 

۱حسن روحانی در برنامه‌ با دوربین ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ اولین اقدام مهم دولت دوازدهم را اجرای طرح کارورزی برای ایجاد اشتغال دانست. 

۲. رئيس جمهور در همان برنامه گفت که تصمیم دولت از سال ۱۳۹۶ به بعد این است که سالی ۱۵ میلیارد دلار از صادرات نفتی و سایر فرآورده‌هاش به صندوق توسعه ملی بریزد که این یعنی ۶۰ میلیارد دلار برای دولت داوزدهم. 

۳. روحانی در همان برنامه از تصمیم دولت داوزدهم در حوزه گردشگری خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که سالانه یک میلیون گردشگر به کشور اضافه کند. 

۴. او همچنین در همان برنامه گفت که در حال تهیه‌ لایحه‌ «ایجاد نهاد ملی حقوق شهروندی» برای ارائه به مجلس در دولت دوازدهم است. 

۵. روحانی در برنامه با دوربین گفت که ما می‌توانیم۱۴۰میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری وارد کشور کنیم. این سرمایه اشتغال درست می‌کند. 

 ۶. رئیس جمهوری در برنامه‌ی گفتگوی ویژه‌ی خبری ۲۱ اردیبهشت ماه گفت: یکی از برنامه‌های صدروزه‌ام فعال کردن طرح کارورزی برای اشتغال جوانان به عنوان اولین برنامه اجرایی دولت دوازدهم قرار بگیرد. بر اساس این برنامه فارغ التحصیلانی که مهارت کافی ندارند چهار ماه آموزش مهارت می‌بینند و در این مدت یک سوم حداقل دستمزد به آنها پرداخت می‌شود. سپس چنانچه که کارفرما مایل باشد در آن گارکاه مشغول به فعالیت می‌شود و دولت در سال نخست حق کارفرما را پرداخت می‌کند. 

۷. شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان در ایام انتخابات در صفحه توییتر خود نوشت: لایحه‌ جامع امنیت زنان در برابر خشونت و عملیاتی نمودن سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی (مطابق ماده ۵۴ منشور حقوق شهروندی) تصویب خواهد شد. 

۸. او همچنین نوشت که پیگیر تحقق ماده‌ی ۱۱ شهروندی منشور حقوق شهروندی در برخورداری زنان از فرصت‌های برابر و مشارکت فعال و تاثیرگذاری زنان در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت هستیم. 

۹. حسن روحانی در آخرین بیانیه‌ی خود پیش از شروع انتخابات در ۲۷ اردیبهشت ماه از «حذف کامل فقر مطلق» در دولت دوازدهم خبر داد. 

البته این گفته‌ها را نمی‌توان به عنوان وعده‌های حسن روحانی عنوان کرد با این حال  اما این‌ها بخشی از برنامه‌هایی هستند که روحانی برای آینده ایران در دولت دوازدهم در نظر گرفته و از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام کرده است. برنامه‌هایی که در صورت تحقق آن بخش قابل توجهی از مطالبات مردم ایران محقق می‌شود. حالا اما با پایان یافتن شمارش آرا و پیروزی قاطع حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خبرآنلاین با انتشار یک نظر سنجی از مخاطبان خود خواسته است که مطالبات خود را از رئیس جمهور منتخب خود بازگو کنند. بیش از ۱۱۸ نفر مطالبات خود را بیان کرده‌اند که می‌توان خواسته‌های آنان را به سه دسته تقسیم کرد. ۱. وضعیت اقتصادی و بهبود وضع اشتغال 2. بهبود وضع اخلاق و آزادی‌های اجتماعی، روشنگری‌ها و در آخر ۳. بهبود وضع ایران در عرصه بین الملل. 

 

 

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    13 1
    کار