واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه نیویورک تایمز در خبری می نویسد: آمریکا و سایر قدرت‌های هسته‌ایِ جهان، مذاکرات منع تسلیحات هسته‌ای را در سازمان ملل، که بیش از 120 کشور دنیا از آن حمایت می‌کنند، تحریم کرده‌اند.


پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، چاپ آمریکا، نوشت: کمیته‌ی خلع سلاح سازمان ملل اولین پیش‌نویس معاهده‌ی جهانیِ منع تسلیحات هسته‌ای را روز گذشته (دوشنبه) منتشر کرد. حامیان تصویب این معاهده‌ی پیشنهادی می‌گویند: ارائه پیش‌نویس این پیمان، روند تکمیل متن اصلیِ آن را تسریع خواهد کرد و لذا انتظار می‌رود متن نهاییِ این معاهده تا اوایل ماه ژوئیه (اواسط تیرماه 1396) تکمیل و آماده شود.

نویسنده این مقاله افزود: قدرت‌های هسته‌ای، از جمله آمریکا،‌ مذاکرات مربوط به این معاهده را تحریم و اعلام کرده‌اند که اهدافِ این معاهده، ساده‌لوحانه و غیرقابل دستیابی است. آمریکا تأکید دارد: به‌ویژه در زمانی که کره شمالی تهدید کرده است موشک‌های مسلح به کلاهک‌های هسته‌ای را به سوی دشمنانش پرتاب کند، امضای چنین معاهده‌ای به مصلحت نخواهد بود.
این منبع اضافه کرد: در هر صورت، استدلالِ بازدارندگیِ هسته‌ای، که قدرت‌های هسته‌ای جهانی، مانند آمریکا، به آن تمسک جسته‌اند، مانع ادامه‌ی روند پویایِ مذاکرات در سازمان ملل برای دستیابی به معاهده‌ی جهانیِ منع تسلیحات هسته‌ای نشده است. اولین دور این مذاکرات درماه مارس برگزار شد و بیش از 120 کشور جهان از آن حمایت می‌کنند.

نویسنده این مقاله در خاتمه خاطر نشان کرد: به‌غیر از پنج عضو دائمی سازمان ملل که شامل آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه می‌شوند، هند، پاکستان، کره شمالی و اس نیز تسلیحات هسته ای دارند. هیچیک از اینها از مذاکرات در سازمان ملل برای دستیابی به پیمان جهانیِ منع سلاح‌های هسته‌ای حمایت نکرده‌اند، زیرا اگر چنین معاهده‌ای تصویب شود، آنگاه سازمان ملل سلاح‌های هسته‌ای را به‌طور کلی ممنوع اعلام خواهد کرد و این در حالی است 9 کشور قدرت‌ِ هسته‌ایِ یاد شده، به هیچ‌وجه آماده‌ی خلع سلاح هسته‌ایِ داوطلبانه نیستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =