مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از ابلاغ دستورالعمل هشتمین جشنواره ی تولید محتوای الکترونیکی دانش آموزان و معلمان و دومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی 97-96 خبر داد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ،خدانظر دریکوند افزود : در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و همچنین برنامه درسی ملی به تولید محتوای چند رسانه ای متناسب با نیاز دانش آموزان و معلمان، استفاده هوشمندانه از آن و تنوع بخشی به مراکز یادگیری توجه ویژه شده است. وی خاطر نشان کرد : رویکردهای جدید آموزشی و بهره گیری از فناوری های نوین در تولید مواد و رسانه های یادگیری، زمینه سازی برای مشارکت فعال استان ها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی سازی مواد، منابع، بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری از جمله سیاستهای دیگری هستند که باید آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه جهت ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب مورد توجه قرار داد.

دریکوند از دانش آموزان ، دانشجو معلمان و فرهنگیان خواست در این جشنواره فعالانه شرکت کنند .

با توجه به اهمیت این جشنواره دستورالعمل به شرح ذیل اعلام می گردد .

اهداف برگزاری جشنواره:

1- توسعه و تعمیق فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی، یادگیری و تولید محتوای الکترونیکی.

2- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی های معلمان، دانش آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه های الکترونیکی یادگیری.

3- تولید مواد و رسانه های یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده از آنها در فرآیند تدریس.

4- توانمندسازی مدرسه برای ایفـای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره برداری از مواد و رسانه های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری.

5- ایجاد زمینه مناسب جهت تولید محتوای الکترونیکی خاص، دانش آموزان با نیازهای ویژه.

شیوه اجراء:

این جشنواره در مرحله اول بصورت استانی و مرحله دوم بصورت کشوری از میان محصولات برگزیده شده مرحله اول برگزار خواهد شد.

گروههای شرکت کننده:

1- دانش آموزان: (کلیه مدارس اعم از مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی و ...)

دانش آموزان پایه ششم دوره ی ابتدایی
دانش آموزان دوره ی متوسطه اول و دوم
هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش

2- معلمان (مربیان)

آموزگاران و دبیران دوره ی ابتدایی و متوسطه ی اول و دوم
کلیه شاغلین مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان و ...
هنرآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش
مدرسان دانشگاه فرهنگیان
کلیه کارکنان آموزشی و اداری شاغل در ادارات مدارس عادی و استثنایی

3- دانشجویان

دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

تبصره 1: دانش آموزان و معلمان و دانشجویان می توانند محصول یا محصولات خود را به صورت کار اشتراکی (دانش آموز، معلم، دانشجو، مدرس) ارائه نمایند. (حداکثر اعضای گروه چهار نفر)

تبصره 2: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تأئیدیه از مدرسه محل خدمت (مبنی بر تدریس درس مورد نظر) می توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.

محورهای برگزاری جشنواره:

محورها

محیط کدنویسی

سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل اندروید

1. تولید درس افزارهای آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتاب های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم

2. تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم*

تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخش های کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... می باشد که به صورت محتوای الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است.

3. تولید نرم افزارهای پرورشی و قرآنی در حوزه های آموزش و پرورش **

4. تولید نرم افزارها در حوزه تربیت بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ***

5. تولید نرم افزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتاب های درسی

6. موضوعات خاص مدارس استثنایی از طریق سامانه رشد و سامانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اطلاع رسانی خواهد شد

تبصره 1: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتاب های درسی

 آموزش شهروندی، محیط زیست و علوم زمین، مهارت های زندگی و حقوق بشر جهانی و اسلامی، سیاست های جمعیتی، زیست فناوری، ریز فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادبیات و رسم الخط فارسی و تفکر و خلاقیت و نوآوری. اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی- معرفی حرف هنر و جغرافیا به تناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان ها و مناطق روستایی و عشایری - ویژگی ها، نیازها و وظایف خانواده

 مضامین توحید، معاد و ولایت و انتظار و ... عدل مهدوی/ تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت پذیری و مشارکت جویی، تقویت باور و روحیه مسئولیت پذیری- تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزش های انقلاب اسلامی- آداب و سبک زندگی اسلامی- ایرانی، هویت ایرانی اسلامی.

 محیط زیست و سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش آموزان، ناهنجاری های اجتماعی، روحیه مسئولیت پذیری- اقتضائات هویت جنسیتی (پسران و دختران)

از شرکت کنندگان محترم انتظار می رود مواد و رسانه های تولید شده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتاب های درسی یک پایه/دوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و تشخیص داده می شود که وجود مواد و رسانه ها می تواند به غنی سازی محتوای کتاب درسی و تسهیل امر یادگیری کمک نماید، سازمان داده و نسبت به تولید آن اقدام نمایند.

تبصره 2: شرکت کنندگان شاغل در واحدهای سازمانی استثنایی (مدارس یا اداره) می توانند آثار خود را به صورت آزاد، و بدون در نظر گرفتن گروه استثنایی شغلی خود، در قالب موضوعات مندرج در شیوه نامه ارائه دهند.

نحوه شرکت:

1- مراجعه به بخش ثبت نام در جشنواره ی تولید محتوای الکترونیکی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی Roshd.ir

2- مطالعه ی راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبت نام)

3- دریافت کد رهگیری

4- تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نماینده ی منطقه محل تحصیل یا اشتغال

تبصره: هر شرکت کننده بصورت انفرادی یا گروهی حداکثر با دو (2) محصول می تواند در جشنواره شرکت نمایند.

شرایط عمومی آثار تولیدی:

1) آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکت های خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. (استفاده از محصولات تولید دیگران مانند فلش های خارجی نباید بیش از 30 درصد کل محصول تولیدی باشد).

2) موضوع ارائه شده از طریق آثار باید در جهت پیاده سازی اهداف بیان شده در برنامه درسی و پوشش دهنده تمام یا بخشی از کتاب های درسی باشد.

تبصره: چنانچه محتوای ارائه شده به صورت نرم افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران و همسو با تحولات کتاب های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.

3) امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.

4) با توجه به قابلیت های ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چند رسانه ای فیلم و انیمیشن در حد قابل قبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولید شده بهره مند باشد.

5) در طراحی نرم افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه های تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل قبول استفاده گردد.

6) برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرم افزاری و یا سخت افزاری و یا کلمه عبور باشند.

7) حتی الامکان نرم افزارها به صورت خودکار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرم افزار خاصی قابل اجرا باشند.

8) نرم افزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانه های مدارس (به لحاظ سخت افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم افزارهای تولید شده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستم عامل اندروید نسخه 4 و بالاتر را داشته باشند.

تبصره 1: برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.

تبصره 2: فقط دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی می توانند آثار خود را به صورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت ارایه نمایند.

شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی:

1- نصب و اجرای خودکار نرم افزارها در سیستم عامل های مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین حذف یا غیرفعال نمودن سایر برنامه از جمله بدافزارها.

2- داشتن شناسنامه تولید، مشخصات اثر، مشخصات صاحب اثر، مشخص نمودن مخاطب و ... در داخل نرم افزارها.

3- امکان اجرا و استفاده از نرم افزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه.

4- استفاده از گرافیک متناسب با موضوع و سن مخاطب (استفاده از فونت، صدا، تصاویر ثابت و متحرک با کیفیت مناسب) و استفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا.

5- نداشتن مشکل فنی در خصوص ارتباط صفحات و جابجا شدن میان قسمت های مختلف نرم افزار.

6- سعی در استفاده حداکثری از امکانات رایانه ای جهت استفاده از رسانه های مختلف.

7- توجه به عدم تداخل صداها، تصاویر و متون و ... .

8- داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخاب شده.

9- صحت و ارزش علمی محتوای ها (متن، تصویر و صدا).

10- سعی در نداشتن غلط های تایپی و غلط های علمی.

سیاست های تشویقی:

1- صدور تقدیرنامه کتبی برای آثاری که موفق به رهیابی به مرحله کشوری شوند (توسط ادارات کل استان ها).

2- تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه به تندیس جشنواره به همراه حمایت نقدی.

تشکیلات اجرایی جشنواره بخش استانی (کمیته استانی)

1- مدیر کل استان (رئیس کمیته)

2- معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی (دبیر کمیته)

3- رئیس گروه تحلیل و محتوای آموزشی و پرورشی

4- نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی

5- نماینده پردیس های دانشگاه فرهنگیان در استان

6- سایر اعضاء به انتخاب مدیران کل محترم استان ها

شرح وظایف کمیته استانی:

1- ارسال شیوه نامه برای مناطق و آموزشگاههای (عادی، استثنایی و تیزهوشان) استان و پردیس دانشگاه فرهنگیان.

2- اطلاع رسانی و جلب مشارکت دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید.

3- دریافت، دسته بندی، ارزیابی محصولات مرحله استانی.

4- هماهنگی با کمیته برنامه ریزی حوزه ستادی.

5- تهیه گزارش نهایی و ارسال محصولات منتخب براساس سهمیه اعلامی به حوزه ستادی.

تقویم اجرایی جشنواره:

شرح فعالیت

بازه زمانی

مسئول پیگیری در استان

مسئول پیگیری

تشکیل کمیته استانی و ارسال دستورالعمل، جلسات هماهنگی با مناطق و معرفی نماینده به دبیرخانه کشوری جشنواره

26/01/96 لغایت 15/02/96

معاونت محترم پژوهش برنامه ریزی نیروی انسانی

دبیرخانه جشنواره

آغاز ثبت نامه در وب گاه جشنواره Roshd.ir و دریافت آثار در استان ها

16/02/96 لغایت 15/06/96

نماینده استان

دبیرخانه جشنواره

جمع آوری و ارزیابی آثار در مرحله استانی

16/06/96 لغایت 30/07/96

نماینده استان

معاونت محترم پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی

دبیرخانه جشنواره

اعلام سهمیه مرحله دوم به استان ها براساس تعداد شرکت کننده استان ها در مرحله اول

1/08/96 لغایت 5/08/96

دبیرخانه جشنواره

نماینده استان ها

ارسال نتایج و آثار منتخب براساس سهمیه اعلامی از سوی دبیرخانه

6/08/96 لغایت 5/08/96

نماینده استان

معاونت محترم پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی

دبیرخانه جشنواره

ارزیابی مرحله کشوری آثار منتخب استانی

11/08/96 لغایت 30/09/96

دبیرخانه جشنواره

مراسم اختتامیه مرحله کشوری

نیمه دوم سال 96

دبیرخانه جشنواره

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =