روایتی موسیقایی از پرویز تناولی و شیرهای ایرانی

مدیر نشر هرمس می‌گوید پرویز تناولی از شیرهایی بود که در سال‌های پس از انقلاب نگذاشت مجسمه‌سازی از بین برود، کنسرتی هم که دوازدهم و چهاردهم تیر روی صحنه می‌رود، ترکیبی است از احساسات فرهنگی و هنری برای پرویز تناولی شیرهای ایرانی.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز، شنبه سوم تیر نشست خبری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی با حضور بهزاد حاتم موسس بنیاد موسیقی پری صفا، رامین صدیقی بنیانگذار و مدیر نشر موسیقی هرمس، کریستف رضاعی آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی - فرانسوی و مازیار یونسی رهبر ارکستر انجمن فرهنگی اتریش (آیسو) در تالار وحدت برگزار شد.

بنیاد موسیقی پری صفا، به مناسبت برگزاری نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی» که یکشنبه 11 تیر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود به کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان که در این نشست غایب بود و مازیار یونسی سفارش آفرینش موسیقی در مورد تناولی و موضوع نمایشگاه او را داده است. کنسرتی که دوازدهم و چهاردهم تیر با حضور این پیشکسوت هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

از راست: جای خالی پیمان یزدانیان که رامین صدیقی نشان می‌دهد، کریستف رضاعی، بهزاد حاتم و مازیار یونسی 

بهزاد حاتم در ابتدای این نشست در مورد بنیاد موسیقی پری صفا گفت: «از دو یا سه سال پیش تصمیم گرفتم یک بنیاد موسیقی به یاد همسر درگذشته‌ام پری صفا که خود از اهالی موسیقی بود تاسیس کنم. جدا از این سال گذشته پرویز تناولی از من دعوت کرد که اگر می‌توانم برای افتتاح نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی» کاری انجام دهم. از آن جایی که تناولی هنرمند محبوب همسرم بود تصمیم گرفتم نخستین کاری که در بنیاد موسیقی پری صفا انجام می‌شود کنسرتی در بزرگداشت پرویز تناولی باشد.»

حاتم ادامه داد: «هدف این بنیاد کمک به اهالی موسیقی است البته کمک مستقیم مالی نه. من همچنین قصد دارم یک سالن تخصصی موسیقی مدرن ایجاد کنم و برای آن زمینی هم در ونک خریده‌ام. جایی که می‌تواند خانه کسانی باشد که در زمینه موسیقی مدرن و آوانگارد فعالیت می‌کنند.»

در ادامه کریستف رضاعی در مورد چگونگی مواجه‌اش با پرویز تناولی گفت: «پیشنهاد ساخت قطعه‌ای برای بزرگداشت تناولی سه یا چهار ماه پیش به من داده شد. تا پیش از آن این هنرمند بزرگ را دورادور می شناختم اما دیدنِ خودِ خودِ تناولی بسیار کمکم کرد که شخصیتش را بشناسم.»

او در مورد قطعاتی که ساخته است افزود: «جدا از بخشی که با فلوت به حروف اسم پرویز تناولی اشاره‌ای کوتاه می‌کنم بیشتر بر پروسه آفرینش آثارش متمرکزم و مخصوصا بر مجسمه‌های «هیچ» او. در موومان اول با نام «هیچ و کمال» قطعه‌ای آرام می‌شنوید که به جرقه آفرینش اثر هنری از هیچ و مسیر رسیدن آن به کمال یا برعکس می‌پردازد. در این موومان هیچ را با سکوت نشان می‌دهم و با آن بازیِ گوشی یا بازیگوشی می‌کنم. در موومان دوم تمرکزم روی مجسمه‌های شیر پرویز تناولی است. در این موومان از سازهای بادی و برنجی برای نشان دادن ابهت شیر استفاده کرده‌ام.»

در ادامه حاتم در اشاره‌ای کوتاه گفت: «موضوع نمایشگاه پرویز تناولی شیر ایرانی است که نسلش منقرض شده و در بخشی از قطعات کنسرت ترکیبی از شیر و تناولی خواهید شنید.»

سپس مازیار یونسی در مورد قطعاتی که در این کنسرت اجرا خواهد کرد توضیح داد: «دو جنبه از پرویز تناولی برای من اهمیت داشت. یکی آثاری که خلق کرده است و دیگری تحقیقاتش در زمینه هنر بومی. او بدون آن که در دام ناسیونالیسم بیفتد و بدون آن که بخواهد چیزی را به مخاطب تحمیل کند، در آثارش از هنر بومی به شکلی پویا بهره می‌برد.»

یونسی افزود: «سوئیتی که از من خواهید شنید نخست «شیرهای دشت ارژن» و سپس «تمثال‌ها» یا «نمودها» خواهد بود. ارژن نام دشتی در جنوب ایران است که آخرین شیر ایرانی در آن جا رویت شد. من در «شیرهای دشت ارژن» به جای آن که مستقیم روی پرویز تناولی تمرکز کنم به عقب برگشتم و به ریشه‌هایی که تناولی برای خلق آثارش از آن الهام می‌گیرد. در «نمودها» نیز اِلمان‌های موسیقی ایرانی هست اما سعی کرده‌ام خیلی رویش تاکید نکنم.»

در ادامه رامین صدیقی با اشاره به این که پیمان یزدانیان در سفر است در مورد قطعاتی که او ساخته است گفت: «پوئم سمفونی ساخته پیمان یزدانیان در چهار موومان داستانی پیوسته را روایت می‌کند. او در مرحله‌ای تصمیم گرفت نام موومان‌ها را بردارد چون نمی‌خواست اسم‌ها برای مخاطب پیش‌آگاهی ایجاد کند.»

صدیقی در مورد نگاه کردن این سه هنرمند از سه منظر به پرویز تناولی گفت: «کریستف رضاعی ابتدا به شخص هنرمند نگاه کرد و بعد به شیرها، مازیار یونسی ریشه‌های ایده‌های پرویز تناولی را دید و پیمان یزدانیان شیر را به عنوان نمادی هویتی و سمبل بحران هویت ما ترسیم کرد که همیشه همراهمان بوده است.»

او ادامه داد: «مجسمه‌سازی در ایران در سال‌های پس از انقلاب سخترین دوران حیات خود را طی کرد تا بتواند جایگاه قبلی‌اش را پیدا کند. خیلی از مجسمه‌سازان طاقت نیاوردند و این مسیر را رها کردند اما پرویز تناولی از شیرهایی بود که نگذاشت مجسمه‌سازی از بین برود. این کنسرت نیز ترکیبی از احساسات فرهنگی و هنری است برای پرویز تناولی و برای شیرها.»

 

57242   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =