تلاش هنرمندانه برای غنای موسیقی اصیل کردی/ نوایی که از کانگای لاوک و حیران برمی‌آید

مدیر موسسه هنری " کانگای لاوک و حیران" گفت: حفظ و گسترش موسیقی اصیل کردستان با همت جمعی از هنرمندان و اساتید این عرصه در دستورکار است.

نگار حقیقیان در گفتگو با خبرآنلاین با بیان اینکه از هفت سالگی در خانقاه پدربزرگم خلیفه ناصر حقیقیان دف نوازی را آغاز کرده ام، افزود: در مدت 17 سال دف نوازی خانواده ام از اصلی ترین مشوق های من برای ادامه این مسیر بوده اند.
وی اظهار داشت: در سال 1383 در جشنواره رضوی به عنوان اولین مسابقه رسمی شرکت کردم و پس از آن افتخار حضور در جشنواره بین المللی فجر را کسب کردم.
این هنرمند جوان کردستانی با اشاره به افتخارات خود در طول این سالها، گفت: در اولین دوره مسابقات کشوری دف نوای رحمت مقام دوم، در جشنواره بیت الحیران مقام اول و در جشنواره رضوی نیز مقام سوم کشوری را کسب کردم.
مدیر موسسه هنری کانگای لاوک و حیران اظهار داشت: کردستان زادگاه دف جهان است و هنرمندان بسیاری در این عرصه برای این زادگاه افتخارآفرینی داشته اند.
حقیقیان با بیان اینکه توجه به اصالت موسیقی کردی و اشاعه آن به نسل جوان از برنامه های اصلی موسسه هنری کانگای لاوک و حیران است، افزود: در تلاشیم با استفاده از اساتید و صاحب نظران موسیقی کردستان دوره های تخصصی آموزش سازهای مختلف را برگزار نماییم.
وی گفت: تدوین کتاب های مختلف آموزشی در کنار برگزاری دوره های مختلف نیز در دستور کار است.
مدیر موسسه هنری کانگای لاوک و حیران با اشاره به لزوم توجه بیشتر به سواد آکادمیک در عرصه موسیقی، اظهار داشت: امروزه نواهای کردستان به عنوان متون آموزشی در دانشگاه های مطرح دنیا تدریس می شود و باید از این ظرفیت برای ارتقای سطح هنری استان بهره برد.
این هنرمند جوان کردستانی جمع آوری ابیات موسیقی حیران را از دیگر برنامه های در دست اجرا عنوان کرد و گفت: با کمک یکی از اساتید این عرصه، جمع آوری ابیات برای حفظ آن ها انجام می گیرد.
حقیقیان در پایان از برگزاری همایش های مختلف، کنسرت و مسابقات مختلف در مناسبت های مختلف خبر داد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =