ایرنا نوشت: مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه از سفر هیات کارشناسی ایران به کانادا بعد از تعطیلات سال جدید میلادی خبر داد و گفت: تاکنون پنج دور مذاکرات کارشناسی در سطح مدیران کل دو کشور برگزار شده است.

 محمد کشاورزاده روز دوشنبه در حاشیه نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران افزود: آخرین دور مذاکرات ایران و کانادا اخیرا در تهران برگزار و مذاکرات دوره های گذشته در خارج از کشور انجام شد.
وی تصریح کرد: در آخرین دور همتای کانادایی برای ادامه گفت و گوها به ایران سفر کرد.
مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه افزود: در حال برنامه ریزی هستیم که بعد از سال نو میلادی سفر هیات ایرانی در سطح مدیرکل انجام شود.

کشاورززاده به ابراز تمایل طرف کانادایی برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با ایران خبر داد و گفت: آنها علاقه مند هستند کار انجام شود و ما نیز این چنین هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یک سری مسائل فنی از جمله مشخص شدن محل سفارت آنها وجود دارد که طرف کانادایی باید حل کند.

 ظریف به آمریکای جنوبی می رود

سفیر پیشین ایران در کاراکاس تاکید کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه قرار است در سال جدید میلادی به آمریکای جنوبی سفر کند و چند نفر از رییسان جمهوری این منطقه نیز به ایران سفر می کنند.
کشاورززاده همچنین درباره بلوکه کردن اموال ایران در کانادا به اعتراض ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت وکلای ایران در حال پیگیری موضوع هستند.
وی یادآور شد: در سال ۲۰۱۲ میلادی دولت کانادا مصونیت دیپلماتیک ایران را لغو کرد و ما عمل متقابل انجام دادیم، در حال حاضر هم ما و هم کانادایی ها مصونیت دیپلماتیک داریم به همین دلیل اموال دیپلماتیک ایران وجود دارد و مشکلی نداریم.
مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه ادامه داد برخی اموال ایران در کانادا وابسته به برخی سازمان های دولتی بود که جزو اموال دیپلماتیک نبودند و درباره آنها حکم صادر شده است.
وی ادامه داد. در این خصوص اعتراض خود را در دادگاه کانادایی اعلام کرده و دنبال می کنیم.
به گزارش ایرنا، در ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ کانادا با ادعای نگرانی از تأمین امنیت دیپلمات‌های کانادایی سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد.
پس از انتخاب جاستین ترودو به سمت نخست‌وزیر کانادا، دو کشور مذاکرات خود را برای ازسرگیری روابط، آغاز کرده‌اند.

ادامه پیگیری قتل شهروند ایرانی در آمریکا در دیدار دو روز آینده با سفیر سوئیس

کشاورززاده همچنین درباره قتل شهروند ایرانی در آمریکا گفت: ما به راه های مختلف اعتراض خود را در مورد قتل شهروند ایرانی در این کشور اعلام کرده ایم. دفتر ایران در واشنگتن موضوع را پیگیری کرده و یادداشتی اعتراضی ارائه کرده است.
وی همچنین گفت من نیز سفیر کشور سوئیس را (حافظ منافع آمریکا در ایران) را احضار و ضمن اعتراض به این موضوع خواستار پیگیری موضوع شدم.
وی ادامه داد در ملاقاتی که طی دو روز آینده با وی دارم حتما این موضوع را نیز پیگیری می کنم.
به گزارش ایرنا، بیژن قیصر 25 ساله ایرانی مقیم آمریکا اخیرا در ایالت ویرجینیا از ناحیه سر هدف گلوله پلیس آمریکا قرار گرفت. وی پس از گذشت 10 روز از حادثه شلیک گلوله پلیس به خودروی وی که به مجروح شدن وی از ناحیه سر منجر شده بود، جان خود را از دست داد.
خانواده وی با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند که بیژن قیصر هدف سه گلوله پلیس از ناحیه سر قرار گرفته بود و هنگام وقوع این حادثه مسلح نبوده است.

پیگیری وضعیت اتباع ایرانی در کشورهای مختلف که آمریکا علیه آنها اقامه دعوا کرده است

مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه همچنین در خصوص حکم دادگاه آمریکایی درباره یک شهروند ایرانی کانادایی به جرم دور زدن تحریم ها گفت: ما تحریم ها را قبول نداشته و آنها را ظالمانه و غیر قانونی می دانیم و این که اتباع ایران در این زمینه محکوم شوند و علیه آنها حکمی صادر شود را مردود می دانیم.
وی افزود: در حال پیگیری وضعیت اتباع ایرانی هستیم که در کشورهای مختلف آمریکایی ها علیه آنها اقامه دعوا کرده اند.
به گفته کشاورزاده برخی از این اتباع نیز خودشان وکیل گرفته و پیگیر امورشان هستند.

اعتراض رسمی ایران از نیکی هیلی

مدیر کل آمریکای وزارت خارجه ادامه داد این مورد را نیز در نمایندگی در واشنگتن و مرکز برررسی می کنیم.
کشاوررززاده در خصوص اعلام شکایت وزیر امور خارجه از نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به دلیل اظهارات اخیرش علیه ایران گفت: برخی اقدامات را در حال انجام است که در هفته جاری رسانه ای می شود که از جمله این اقدامات اعتراض رسمی در این باره است.

 نخستین همایش تاریخ روابط خارجی ایران امروز با حضور وزیر امور خارجه و جمعی از دیپلمات‌ها، پژوهشگران و سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران همچون سفیران انگلیس و سوئد در مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امور خارجه برگزار شد.

52312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =