معاون وزیر علوم خبر داد: پاسخ حقوقی وزارت علوم درباره بورسیه ها به کمیسیون اصل 90 تا پایان هفته

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم گفت: پاسخ حقوقی وزارت علوم به نامه کمیسیون اصل ۹۰ تا یکی، دو روز آینده اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مجتبی صدیقی صبح امروز در نشست خبری درخصوص بورسیه‌های دوره قبل گفت: درخواست تجدیدنظر برای بورسیه‌های قبلی بررسی و رسیدگی شد، جمع‌بندی نتایج به شورای مرکزی بورس و از آخر فروردین‌ماه به تدریج به دانشگاه‌ها اعلام شده است اما جزئیات نتایج طبق بیانیه‌ای ظرف یکی دو روز آینده توسط وزارت علوم اعلام می‌شود.

او ادامه داد: همچنین پاسخ حقوقی کمیسیون اصل ۹۰ نیز آماده شده است و تا فردا به تایید وزیر علوم رسیده و به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان  در مورد اینکه آیا کمیته مصادیق بورسیه‌ها نباید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسید، گفت: این کمیته استقلال تصمیم‌گیری نداشته و نتیجه بررسی‌ها را به شورای مرکزی بورس ارائه داده است. شورا به مسائل رسیدگی، تایید و سپس وزیر علوم آن را تنفیذ کرده و در نهایت به دانشگاهها اعلام شده است.

او در ادامه درمورد بورس داخل سال ۹۳ نیز گفت:  سال گذشته ۱۰۰ حکم جدید در این رابطه صادر شد که بیشتر آن مربوط به تعهدات دوره‌های قبل بود. در حوزه بورس خارج نیز روند نزولی سال ۹۲ در سال ۹۳ ادامه یافت و ۲۸ حکم بورس خارج در سال ۹۳ صادر شد. گرچه شهریورماه سال گذشته ۱۱۵ نفر از طریق آزمون دکتری پذیرفته شدند که این افراد مشغول آماده کردن کارهای اعزام خود هستند گرچه مشکلاتی در مسیر اعزام وجود دارد که با کمک سازمان امور دانشجویان رفع خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: این ۱۱۵ دانشجویی که از طریق آزمون دکترا برای بورس خارج کشور پذیرفته شده‌اند همه جزو رتبه‌های ۱ تا ۴ کنکور دکترا بودند که میانگین معدل آنها در مقطع کارشناسی ۱۶.۷ درصد و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۷.۷ درصد است.

او ادامه داد: کنکور دکترا سال گذشته نیز برگزار شد نتایج اولیه آن اعلام شده و ۱۰۰ ظرفیت دکترا برای خارج از کشور پیش‌بینی شده که گرچه رشته‌ها و کدرشته‌هایی که برای این دانشجویان پیش‌بینی شده همه در دفترچه کنکور آمده است ولی گرایش‌های این دانشجویان همه گرایش‌های جدیدی است و شهریورماه نتایج اعلام می‌شود.

صدیقی  گفت: زمانی که بورس خارج کاهش یابد مطمئنا فرصت مطالعاتی دکترا زیاد می‌شود در سال گذشته ۸۰۹ دانشجو از فرصت مطالعاتی استفاده کردند که ۷۱۵ نفر از این فرصت در خارج کشور و ۹۳ نفر از این فرصت در داخل کشور استفاده کردند و برنامه ما این است که این تعداد را به یک هزار و ۲۰۰ مورد در سال جدید برسانیم.

کاهش بورس داخل؛ سیاست وزارت علوم

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به تسهیلات ارزی دانشجویان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۶ هزار دانشجو از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که ۸ هزار مورد آن مربوط به شهریه بود.

صدیقی در ادامه گفت: سیاست وزارت علوم در این زمینه کاهش بورس داخل است و سال ۹۳ نیز به همین صورت بود و دانشگاه‌های ما نیازشان به دانشجوی بورسیه داخل کمتر است در حال حاضر درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دکترا برای استخدام در دانشگاه‌ها آماده هستند و با توجه به آمار مرکز جذب وزارت علوم شاید بیش از ۱۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دکترا داشته باشیم که علاقه‌مند هستند در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

صدیقی گفت: بر همین اساس در سال جاری ظرفیت بورس داخل کمتر از ۲۰۰ نفر خواهد بود که مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم آن را تعیین کرده و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.

او در ادامه به حوزه دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و گفت: سیاست وزارت علوم توسعه و پذیرش دانشجویان غیرایرانی است که در سال ۹۳، هزار و ۱۳۳ دانشجوی غیرایرانی بورسیه به جمع دانشجویان خارجی افزوده شده است.

او اضافه کرد: همچنین ۳ هزار دانشجوی غیربورسیه خارجی نیز به تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌ها در سال ۹۳ اضافه شد در واقع ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۲ تعداد دانشجویان خارجی رشد داشتیم و این مسیر در سال ۹۴ نیز ادامه خواهد یافت.

صدیقی ادامه داد: ۵۰ درصد از این دانشجویان غیرایرانی در گروه علوم انسانی، ۳۰ درصد در گروه فنی و مهندسی، ۱۷ درصد در گروه علوم پزشکی و پایه، ۳۰ درصد در گروه هنر فعال هستند.

صدیقی گفت: از مجموع یک هزار و ۱۳۳ دانشجوی بورسیه غیرایرانی ۳۵۸ نفر در مقطع ارشد، ۵۰۹ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۲۷ نفر در مقطع دکترا فعال بوده و در حوزه وزارت بهداشت نیز ۳۴ نفر در مقطع کارشناسی، ۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۳۸ نفر در مقطع دکترای عمومی و ۴۳ نفر در مقطع دکترای تخصصی فعال هستند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: به طور کلی بیش از ۲۱ هزار دانشجوی غیرایرانی بورسیه و غیربورسیه در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند که این دانشجویان از ۱۰۲ کشور در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند که در سال جاری جشن فارغ‌التحصیلی آنها روز مبعث پیامبر در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

۵۰درصد افزایش دانشجویان بورسیه غیر ایرانی

او گفت: برنامه سازمان امور دانشجویان در سال ۹۴ در رابطه با دانشجویان بورسیه غیرایرانی این است که تعداد آنها را به هزار و ۵۰۰ نفر برسانیم یعنی ۵۰ درصد رشد داشته باشیم و تعداد دانشجویان غیربورسیه خارجی را نیز از ۳ هزار نفر به ۵ هزار نفر افزایش دهیم.

او در ادامه گفت: سال گذشته ۱۱۲ نفر از دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کردند به دانشگاه‌های داخل از طریق شورای پذیرش منتقل شدند، تعدادی نیز خود به صورت مستقیم به دانشگاه‌ها مراجعه کردند.

صدیقی با اشاره به نقل و انتقال دانشجویان در سال ۹۳ نیز گفت: حدود ۲۰ هزار درخواست نقل و انتقال سال گذشته ارائه شد که در نهایت ۷ هزار و ۸۰۰ نفر موفق شدند نقل و انتقال را انجام دهند یعنی به ۳۸ درصد تقاضاها جواب مثبت داده شد.

او گفت: ثبت‌نام نقل و انتقال دانشجویان اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود، ثبت‌نام توسط دانشگاه‌های مبدا از اول خرداد تا ۱۵ تیر صورت گرفته و از ۱۵ تیر تا پایان مرداد دانشگاه‌های مقصد فرصت دارند پاسخ خود را ارائه دهند و نتایج نهایی نیز هفته اول شهریور اعلام می‌شود.

او ادامه داد: در سال ۹۴ اولین المپیاد ورزش همگانی دانشجویان را در بخش دختران و پسران تابستان امسال خواهیم داشت همچنین اعزام تیم دانشجویی ورزشی را به کشور کره جنوبی در ۸ رشته ورزشی خواهیم داشت و سند چشم‌انداز توسعه ورزش دانشگاهی با تاکید ورزش همگانی سال ۹۴ به جمع‌بندی و تصویب خواهد رسید.

۳۴۰میلیارد تومان تسهیلات دانشجویی پرداخت شد

رئیس سازمان امور دانشجویان به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ شاهد نظم و انضباط خوب اداری در صندوق رفاه دانشجویان بودیم، برخی از نارسایی‌ها در سال ۹۳ شناسایی و پیگیری شد، ۳۴۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات دانشجویی به دانشجویان پرداخت و ابلاغ شد، همچنین وام دکترا که نیمه دوم سال ۹۳ شروع شده بود به حدود ۹۰۰ نفر از دانشجویان ارائه شد و با توجه به تاخیری که دانشگاه‌ها در ارائه لیست دانشجویان دکترا داشتند وام این دانشجویان در نیمه دوم سال ۹۳ ظرف یک ماه آینده پرداخت خواهد شد.

او به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: وام دکترا در سال ۹۴ نیز به‌رغم اینکه اعتبارات دولتی صندوق رشد قابل توجهی نداشته ادامه خواهد یافت، درآمد صندوق از محل بازگشت وام‌ها در سال ۹۳ صددرصد محقق شد، ۱۸۰ میلیارد تومان از این ناحیه پیش‌بینی شده بود که همه محقق شد و در سال ۹۴ نیز این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

او در ادامه به برنامه‌های دفتر مشاوره دانشگاه‌ها در سال گذشته پرداخت و گفت: دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها ۳۶ هزار مورد برنامه آموزشی در سال گذشته داشتند، ۴۲۰ هزار دانشجو تحت پوشش برنامه‌های مشاوره قرار گرفتند، ۲ میلیون مورد انتشارات پیام و نشریات مشاوره برای دانشجویان و مراکز و خوابگاه‌ها صورت گرفت و برنامه‌های دفتر مشاوره سازمان امور دانشجویان در سال جاری، اجرای برنامه کشوری ارتقای مهارت‌های مشاوره‌ای و درمانگری شاغلین مراکز مشاوره، اجرای کشوری مقیاس سیمای زندگی روانی اجتماعی دانشجویان، طرح انطباق‌پذیری مسیر شغلی و تحصیلی دانشجویان، تفاهمنامه با وزارت بهداشت در طرح پیشگیری ایدز می‌توان اشاره کرد.

صدیقی در ادامه به برنامه‌های حوزه ارزش‌یابی اداره کل فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ این حوزه ۳ هزار و ۸۰۷ مدرک فارغ‌التحصیلان خارج کشور را ارزیابی کرده است که ۳۱ درصد آن مربوط به فارغ‌التحصیلان دکترا، ۴۷ درصد کارشناسی ارشد و ۲۲ درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان کاردانی و کارشناسی است.

او گفت: بیشترین مدارکی که بررسی شده مربوط به فارغ‌التحصیلان از کشور مالزی است یعنی یک چهارم مدارک ارزیابی شده مربوط به کشور مالزی است و در رتبه‌های بعدی کشورهای هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا قرار دارند، ترکیه، قبرس و آلمان در مراتب بعدی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به برنامه دانشجویان نمونه نیز گفت: سال گذشته خردادماه این برنامه برگزار شد، امسال انتخابات دانشجویان نمونه تغییراتی داشت اول در سطح دانشگاه‌ها دانشجویان نمونه انتخاب شدند بعد به وزارت علوم معرفی شدند و این مراسم خرداد یا تیرماه انجام می‌شود و تاکنون هزار و ۲۰۰ نفر از اسامی این دانشجویان از طرف دانشگاه‌ها به سازمان امور دانشجویان ارسال شده است.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    5 0
    بنظرم وزارت علوم نبايد مثل وزارت كشور در قضيه پولهاي كثيف كوتاه بيايد چون حق بقيه داوطلبان تضييع شده است؟