با هم مروری بر مهم‌ترین اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه دوشنبه 27 شهریور 1396 می‌کنیم.

خبرآنلاین:

شماره 1- توسط رییس جمهوری، پیوست حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم به شرح زیر ابلاغ شد:

اولویت­های عمومی
1. ارتقای سلامت نظام اداری، شفافیت مالی، بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتی و معیار قرار دادن قانون در همه امور.
2. اعمال شایسته‌سالاری به عنوان تنها معیار انتـخاب همکاران و مدیریت تعارض منافع در تصمیم­ گیری‌ها، واگذاری‌ها و انتصابات.
3. ملاک قرار دادن «منشور حقوق شهروندی» در وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه به ویژه در حوزه ­های مرتبط با حقوق عمومی.
4. توجه به حفاظت از محیط زیست در برنامه ­ریزی­ها و سیاستگذاریها.
5. اولویت واگذاری فعالیتها به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی.
6. توجه به رفع انحصارها و برقرارکردن فضای رقابتی در کنارِ تحت کنترل قراردادن و قاعده ­مند کردن حوزه‌های انحصاری.
7. اعمال اولویت ویژه بر استقرار دولت الکترونیک در حوزه تحت مدیریت.
8. به‌کارگیری هرچه بیشترجوانان، زنان و شهروندانی از اقوام و مذاهب در سطوح مدیریتی و کارشناسی در سطوح مختلف اداری.

اولویت­های تخصصی
1. ایجاد تحول در اشتغالزایی کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات.
2. توسعه کمی و کیفی دسترسی به فضای مجازی همراه با ایمن‌سازی و ممانعت از سوءاستفاده‌ها و اقدامات مخرب موازین دینی، اخلاقی، سیاسی و حقوق شهروندی.
3. افزایش کیفیت ارائه و دسترسی مردم به خدمات شبکه‌ ملی اطلاعات و ارتقای جایگاه ایران در جهان و بین کشورهای منطقه.
4. مشارکت مؤثر در شکل‌گیری و تقویت دولت الکترونیک.
5. تنظیم مقررات‌ مناسب و مشوق فعالیت‌های اقتصادی مولد و زمینه‌سازی برای افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
6. گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای خدمت به سایر بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور.
7. ایجاد خط ارتباطی رزرو برای شرایطی که خطوط اصلی کشور با مشکل مواجه می­شوند.
8. بهبود و توسعه همکاری­های بین­ المللی با شرکت­های پیشروی خارجی و الزام شرکت­های خارجی فعال در کشور به راه ­اندازی مراکز نوآوری و تعریف پروژه ­های تحقیق و توسعه در کشور.

شماره 2- امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی ادعا کرد: "ابتکار اولیه برخی مباحثی که در پیام رسانهای خارجی وجود دارد، در کشور ما صورت گرفته است. برای مثال ایجاد «کانال» در یکی از پیام رسانهای خارجی که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد ابتدا توسط یک پیام رسان داخلی ایرانی طراحی و اجرا شد و بعد پیام رسان خارجی از روی آن الگوبرداری کرد." معاون مرکز فضای مجازی کشور از اشغال ۶۰ درصدی شبکه مجازی تلگرام خبر داد.

شماره 3- با پیشنهاد وزیر ارتباطات و تصویب هیئت وزیران، ناصرعلی سعادت به عنوان عضو صاحب نظر کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جایگزین نصرالله جهانگرد شد.

شماره 4- مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس سراسری روسای دانشگاهها گفت: شبکه ملی اطلاعات، مدل توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است. وی تصریح کرد:نیازهای مردم را نمی شود معطل نگه داشت که همان بازار فناوری، اشتغال و اقتصاد است؛ بنابراین باید از فرصت فضای مجازی به نفع سرمایه گذاری داخلی و حضور در عرصه های بین المللی، استفاده کرد.

شماره 5- سرپرست شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: برغم کاهش قیمت اینترنت، دیتا و شبکه انتقال در کشور، با استقرار مدیریت بهره وری، درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به سال گذشته، افزایش یافت.

شماره 6- وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بیش از 17 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فضای مجازی مشغول کار هستند، گفت: ظرفیت‌های خوبی برای اشتغال فارغ التحصیلان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد. وی در ادامه از تخفیف 50 درصدی هزینه‌های ارتباطات در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: برای کاهش هزینه‌های پرداختی دانشگاه‌ها در عرصه اینترنت و ارتباطات مصوباتی در مجموعه دولت یعنی در کمیسیون نتظیم مقررات تصویب شد و تسهیلاتی برای دانشگاه‌ها در زمینه استفاده از فضای ارتباطی تعیین گردید که بر اساس آن قرار شد هزینه‌های ارتباطات در دانشگاه‌های کشور تا 50 درصد تخفیف داشته باشد. وی در ادامه از تخصیص 50 درصدی هزینه‌های ارتباط در دانشگاه کشور خبر داد.

شماره 7- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی سه ماهواره دانشگاهی برای پرتاب خبر داد و گفت: این ماهواره‌ها در نوبت پرتاب قرار دارند، در صورتی که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند، پرتاب خواهند شد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =