برخی معتقدند بناهای قدیمی و متروک باید ویران شوند، اما یک عکاس آمریکایی نگاه دیگری را به این بناهای تاریخی دنبال می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سایت موسسه گفت و گوی ادیان، برخی معتقدند بناهای قدیمی و متروک باید ویران شوند، اما کلی میشائو گومز، عکاس و تاریخ نگار، این بناها را همچون دروازه‌هایی می داند که بر راز و رمز زمان‌هایی دیگر گشوده می‌شوند. گومز به کلیساهای متروک علاقۀ ویژه‌ای دارد. این عکاس سی و یک سالۀ اهل فلوریدا از بیش از چهل کلیسای مخروبه و متروک در شش ایالت جنوبی آمریکا عکس گرفته است.

گومز می‌گوید: «ممکن است دیگران در این آثار تاریخی زشتی و تباهی و ویرانی و بیرون زدگی های ناهنجار ببینند اما من داستان بنایی را می بینم که مثل یک صفحۀ کاغذ زرد شده و قدیمی در کتاب تاریخ فراموش شده است.»

اولین مهاجران آمریکا با ساختن کلیسا به طور نمادین اعلام می کردند که منطقه مزبور متعلق به آنهاست. کلیسا نماد میل و نیت آنها برای ماندگار شدن در آن سرزمین و ریشه دواندن در آن خاک بود. آنها با ساختن کلیسا به زبان نمادین می گفتند قصد دارند وطن خود را در این خاک بنا کنند و فرزندان خود را به دنیا آورند و پرورش دهند.

گومز می گوید: «در بسیاری از این بناهای متروک سال های طولانیست که هیچ کس وارد نشده است اما من به محض اینکه وارد آنها می‌شوم تغییر فضا را احساس می کنم، انگار در زمینی مقدس گام گذاشته‌ام. اگر چه این بناها فرسوده و فراموش شده‌اند اما روزگاری مکان هایی بوده‌اند که مردم در آن‌ها دور هم جمع می‌شده‌اند و در شادی و غم و در سختی و آسانی از یکدیگر حمایت می کردند. در این چهاردیواری ها خاطرات بسیاری خلق شده، روابط زیادی شکل گرفته و زندگی هایی زیسته شده است.»

عکس‌های گومز از کلیساهای قدیمی و متروک را می توانید در آدرس وبلاگ وی "Far Enough Photo" ببینید و یا در اینستاگرام او را دنبال کنید. در ادامه چند تصویر وی از کلیساهای مخروبه را می بینید.

آلابامای جنوب غربی، ۱۸۵۳
کلیسای وابسته به فرقۀ پریسبتری که به دست بردگان مزارع اطراف این کلیسا قبل از جنگ‌ داخلی ساخته شده است. دراین کلیسا ورودی های جداگانه‌ای برای زنان و مردان و بردگان وجود داشته است.

فلوریدای شمالی، ۱۸۸۵
کلیسای متدویست‌ها که محلی برای برگزاری مراسم مذهبی کشاورزان، ماهیگیران و باغداران بوده است. گومز درباره این کلیسا می نویسد: «به محض تغییر شیوه های تولید اقتصادی و صنعتی شدن جنوب، این کلیسا نیز متروک و مهجور ماند. بنایی مانند این کلیسا یک موزه در دست نخورده‌ترین و واقعی ترین شکلش است.»

گاینز ویل، فلوریدا ۱۸۹۰
کلیسای تثلیث ام. ای که عمدتاً محل حضور باغداران مرکبات در فلوریدای شمالی بود. این محل سال ۱۹۵۰ متروکه شد.
گومز می نویسد: «به آخرین مراسم مذهبی که در محراب این کلیسا انجام شد و به آخرین نفری که درب این کلیسا را بست و قفل کرد فکر می کنم.»

بیفورت کانتی، کارولینای جنوبی، ۱۷۵۵
کلیسای شلدون تاریخی بسیار جذابی دارد که به آگوست ۱۶۶۹ بر می گردد. گومز می گوید: «در آن سال وکیلی به اسم استفان بول از شلدون انگلستان و از طریق دریا به آمریکا می‌آید. سه کشتی انگلستان را ترک می کنند، اما بول تنها کسی بود که در کارولینای فعلی مقیم می شود. وی این کلیسا را بنا می نهد و بعدها اخلاف بول ادامۀ ساخت این کلیسا که احیای سبک یونانی است را از سر می گیرند. این کلیسا نقش بسیار مهمی در انقلاب آمریکا و جنگ های داخلی ایفا می کند. این بنا در سال ۱۸۶۵ به دست لشکریان متحد به آتش کشیده می شود و از آن زمان تاکنون مهجور و متروک باقی مانده است.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =