مهر نوشت: دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: باید در سنین پایه و کودکی ادب و رفتار نیکو، احترام به قانون، تمرین کار گروهی، مفاهیم صلح و مردم سالاری و حقوق شهروندی را بیاموزیم.

شهیندخت مولاوردی در آیین آغاز سال تحصیلی هنرستان دخترانه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه ۱۹ بابیان اینکه مهر ماه امسال با اول ماه محرم و هفته دفاع مقدس همراه شده است، افزود: تا همین اواخر ما آمار دقیقی از تعداد زنان شهیده نداشتیم. ٦٤٠٠ شهیده زن، که ٥٠٠ نفر رزمنده بودند،٢٣٠٠٠ امدادگر و ۲۰۰۰پزشک زن و بیش از ۵۰۰۰جانباز زن در دوران دفاع مقدس داشتیم . ان شاءالله با حرکت هایی که در سال های اخیر شروع شده بتوانیم دین خودمان را به این عزیزان ادا کنیم.

وی سپس گفت: امروز جای دانش آموزان و دختران عزیز هرمزگانی که در سانحه‌ دردناک جاده ای از دست رفتند در میان ما خالی است، یادشان را گرامی می داریم و برای خانواده هایشان آرزوی صبر جمیل داریم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه آموزش و پروش هم عامل انحطاط و هم عامل پیشرفت جامعه است، گفت: با اینکه اولین بذرها را در خانه در ذهن کودکان می کاریم، اما آنچه که این بذر را رشد می دهد نظام آموزش و پروش است. باید در سنین پایه و کودکی ادب و رفتار نیکو، احترام به قانون، تمرین کار گروهی، مفاهیم صلح و مردم سالاری و حقوق شهروندی را بیاموزیم. قطعا اگر این سرمایه گذاری را انجام دهیم جامعه ای خواهیم داشت که نیازی به هزینه های گزافی برای کنترل اعمال مجرمانه و پلیس و زندان و ساخت و حفظ بیمارستان و تیمارستان ها ندارد.

وی ادامه داد: جامعه ما ١٥میلیون پرونده قضایی دارد و این نشان می دهد ما رسالتمان را درست انجام ندادیم. با طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش امیدواریم شاهد تغیرات موثر و مثبتی برای آینده باشیم. شوراهای دانش اموزی، پارلمان های دانش آموزی و طرح هایی از این دست ، تمرین مردم سالاری بود که از مدتها پیش شروع شده، اما چگونه ادامه پیدا کردنش مهم است تا با آموزش و تمرین تحمل نظرات مخالف و بیان آزادانه نظرات و گفت و گو و مفاهمه و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات شاهد تربیت و تولید انسان مدنی باشیم که کارویژه نظام آموزش و پرورش است.

مولاوردی همچنین گفت: یکی از موضوعات مهم پیوند عمیق بین مدرسه و خانه است. این پیوند به تربیت نسلی اندیشه ورز، نقاد و مشارکت جو، با هویت و شخصیت مستقل ملی و مذهبی کمک می کند. دانش آموزان با تلاش خود برای بهره مندی از فرصت جوانی و نوجوانی برای تهذیب و تحصیل و ورزش ، معلمان به عنوان رکن رکین این نظام و خانواده ها با مشارکت فعالانه از اضلاع مهم این مثلث پیوند هستند.

وی ادامه داد: اخیرا رئیس جمهور برای اولین بار پیوستی را به احکام وزرا ارائه دادند. برای آموزش و پرورش در اولویتهای عمومی هشت بند در نظر گرفته شده است.هر شش ماه از طریق سازمان برنامه و بودجه گزارش این پیوست ها باید به رئیس جمهور ارسال شود. از موارد ذکر شده ملاک قرار دادن حقوق شهروندی، اعمال شایسته سالاری، ارتقای سلامت نظام اداری،توجه به حفاظت از محیط زیست در برنامه ریزیها و استفاده بیشتر از زنان و جوانان و شهروندانی از اقوام و مذاهب در سطوح مدیریتی است.

مولاوردی همچنین گفت: توجه بیشتر به مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان در این ابلاغیه جایگاه ویژه ای دارد. اینکه بعد از مهارت آموزی اگر دانش آموز وارد دانشگاه هم نشد بتواند وارد بازار کار شود بسیار مهم است. تقویت مبانی ارزشهای دینی و اخلاقی، بهبود برنامه های آموزشی برای افزایش توان خلاقیت آن ها، توجه به ارتقای توانمندی های اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان با توجه به آسیبهای اجتماعی موجود، از جمله اولویتهای تخصصی ابلاغی است. رئیس جمهور هم چنین در سازوکارهای اجرایی منشور از وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم و بهداشت خواسته است تا برنامه هایی برای آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با آموزه های حقوق شهروندی را در دستور کار قرار دهند.

او افزود: باید یادی کنم از کودکانی که بازمانده از تحصیل هستند، بویژه در مناطق محروم و دور افتاده؛ البته با پیش بینی های برنامه ششم توسعه و ریل گذاری هایی که در دولت یازدهم انجام شده امیدواریم تا پایان دولت اگر برنامه ها درست اجرا شوند، شاهد وضعیت بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

وی در پایان گفت: همه ارکان نظام باید کنار آموزش و پروش باشند، تا هدف ما از آموزش و پرورش صرفا تربیت انسان های دانشمند نباشد؛ چرا که ما به انسان های توانمند بیشتر نیاز داریم.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =