مرزهایِ آرام ایران در روزهای پرتلاطم منطقه /مروری بر خنثی‌سازی چند اقدام ضدتروریستی در 3 ماه گذشته

در روزهایی که برخی همسایگان ایران در تب و تاب حملات تروریستی داعش هستند، دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی ایران با رصد به موقع تحرکات دشمن، چندین اقدام ضدامنیتی را در نطفه خاموش کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین جنگ سوریه، بحران یمن، پیدایش گروه تروریستی داعش از سال 2014 و ورودش به شمال عراق و شرق سوریه و...همه و همه موضوعاتی هستند که ناامنی در منطقه را طی سالیان اخیر وارد ابعاد پیچیده‌ای کرده‌ است. دامنه این ناامنی تا به آنجا پیشروی کرده است که گروه تروریستی داعش مسئولیت تمام انفجارها در دنیا را که شمارشان روز به روز در حال فزونی است، به عهده می گیرد. چناچه مسئولیت انفجار بمبِ سه شب گذشته در فرودگاه آتاتورک استانبول که در پی آن  50 نفر کشته و 239 نفر زخمی شدند را نیز تقبل نمود. این درحالیست که یمن و لبنان هم طی هفته گذشته روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشتند.

درپی وقوع سه انفجار هماهنگ علیه نیروهای دولتی (منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری) در شهر ساحلی «المکلا»، 38 نفر کشته و 24 نفر زخمی شدند.(اینجا). حمله جنگنده های سعودی به شهر حیفان در استان تعز، در یمن که در آن دست کم 10 نفر کشته و 9 نفر زخمی بر جای گذاشت (اینجا) یا وقوع چهار انفجار در شهرک القاع در شرق لبنان در البقاع شمالی واقع در مرزهای لبنان که موجب کشته شدن 6 نفر شد (اینجا) هرکدام مصداق‌هایی از وجود ناامنی‌ در کشورهای هم جوار ایران هستند. ناامنی هایی که با بروز غده‌ای سرطانی به نام داعش، امروز بیش از هر زمان دیگری، تبدیل به موضوعی حساس تر و بغرنج در منطقه شده است.  

همسایگان ایران در آشوب،/مرزهای ایران آرام است

نکته حائز اهمیت در این روزهای ناآرام منطقه اما امنیت مرزهای ایران است، به نحوی که با وجود تعدد حملات تروریستی به مرزهای کشور طی چند ماه گذشته نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور به موقع قادر به سرکوبی همه این قسم اقدامات شده‌اند.آنگونه که امروز نیز سردار سلامی در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران بار دیگر بر آن صحه گذاشت.

وی با اشاره به درگیری‌های اخیر سپاه پاسداران با برخی گروهک‌های منافقین ضد انقلاب، به مسئولین مستقر در شمال عراق هشدار داد که به تعهدات خود پایبند باشند چرا که اگر از هر سمتی جمهوری اسلامی ایران با تهدید مواجه شود در هر نقطه‌ای که باشد آن تهدید را ویران خواهد کرد.

اشاره سردار به درگیری هایی بود که طی روزهای اخیر در سرواباد و مهاباد رخ داده بود. آنگونه که در پی اقدامات صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور تعدادی از تروریستهای وابسته به گروهکهای ضد انقلاب در منطقه مرزی سروآباد و منطقه عمومی مهاباد توسط نیروی زمینی سپاه به هلاکت رسیدند(اینجا).

چند روز پیش نیز وزیر اطلاعات از سلسله عمليات دستگيري تروريست ها از 25 تا 31 خرداد توسط دستگاه های امنیتی وزارت اطلاعات خبر داده بود که در آن 10 تروريست تكفيري وهابي در تهران و سه استان مرزي و مركزي كشور دستگير شدند و يكصد كيلوگرم مواد آماده انفجار و تركيبات پيش ساز از آنان آن كشف و ضبط شد.  (اینجا).

مروری بر حملات ضدامنیتی نافرجام در 3 ماه گذشته

از ابتدای امسال نیز چندین مورد اقدامات تروریستی علیه مرزها یا در داخل کشور برنامه‌ریزی شده بود که با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در نطفه خاموش شدند.

فروردین ماه امسال بود که سردار محمد خاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه از پاکسازی تمامی مناطق مرزی شمال‌غرب و غرب کشور از لوث وجود تروریست‌ها خبر داد.(اینجا) متعاقب با آن حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات نیز در اردیبهشت ماه اعلام کرد که بیش از 20 تیم تروریستی  که برنامه انفجار و اقدامات ضدامنیتی داشتند توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده یا به هلاکت رسیدند. وی در این باره توضیح داد: مقادیر زیادی سلاح، مهمات و مواد منفجره از آن‌ها به دست آمد و حالا اشراف کامل از نظر اطلاعاتی به هر حرکت آن‌ها وجود دارد.(اینجا)

دستگیری چند تیم پشتیبانی تیم‌های تروریستی و کشف مراکزی که در آن‌ها مواد انفجاری، ساخت بمب و اقدامات دیگر انجام می‌شده است از دیگر فعالیت‌های وزارت اطلاعات در این زمینه بود.(اینجا)

انهدام یک تیم پنج نفره گروهک تروریستی پژاک در شمال غرب  کشور(اینجا)، انهدام 26 باند قاچاق و تروریست در سیستان و بلوچستان (اینجا)، ورود یک تیم تروریستی جیش الظلم (گروهک جیش العدل) از کشور همسایه به داخل ایران با هدف انجام اقدامات خرابکارانه در مساجد و تکایا به منظور ممانعت از عزاداری شهروندان؛ و شناسایی اعضای این گروه در ۳۰ کیلومتری خاش توسط ماموران انتظامی و به هلاکت رساندن پنج تن از عوامل تروریستی آنها در خاش (اینجا) از جمله این ضدامنیتی بود که همگی ناکام ماندند.

در همین رابطه نیز حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در دیداری که اخیرا با نیروهای نظامی کشور داشت بر عزم ایران در دفاع مقتدرانه از مرزهایش در مقابل دشمنان و گروه های تروریستی منطقه تاکید کرد {اینجا}

حجت الاسلام ناطق نوری نیز در سخنرانی خود ویژه شب قدر در حرم امام خمینی(ره) هر چند به وضعیت اداره کشور و اسلامی بودن آن بعد از گذشت 37 سال از انقلاب، انتقاداتی وارد آورد اما استقلال و امنیت کشور را از نعمات انقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: کشور ما با مدیریت رهبری و دعای امام و  شهدا استقلال دارد، در یک منطقه پر آتش  امنیت دارد، با فداکاری سربازان گمنان امام زمان(عج) و بچه های مخلص در نهادهای مختلف امنیت وجود دارد که همه اینها نعمت است . (اینجا)

مرتضی صفاری نطنزی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم هم در گفت و گو با خبرآنلاین، در مورد امنیت حاکم بر مرزهای کشور در روزهایی که همسایگان ایران به شدت در معرض خملات ترروریستی داعش هستند، بر جامع نگری کامل و شبانه روزی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور در شناسایی دستگاه های ضد امنیتی و سرکوبی حرکت های تروریستی و بوجود آوردن امنیت در مرزهای کشور تاکید کرد. (اینجا)

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    1 0
    واقعا دست بچه های مرزبان و اطلاعاتی درد نکنه وگرنه الان مثل ترکیه شده بودیم
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    40 49
    مشکل نا امنی شغلی و بیکاری را چه کسی حل می کند؟
    • بی نام RO ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      31 6
      نا امنی نچشیدی تا همه مشکلاتت یادت بره، امنیت کم چیزی نیست، همه مشکلات جای خودش، ولی واقعا باید قدردان جانفشانی ها باشیم
    • مهدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      22 9
      دوست عزیز سلامتی و امنیت دو نعمت هستند درسته شرایط سخته واسه همه مردم سخته نه فقط جنابعالی دیگه بلاخره یه لقمه نون پیدا میشه بشه خورد دیگه جبر جغرافیا اینو خواسته اینجا به دنیا اومدی میتونی مثل بعضیا بروید استرالیا و المان اونم با اون شرایط پس مرد باشو این جا رو بساز از طرف جون 27 ساله....
  • ناشناس A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    18 1
    فقط تروریست ها در نوار شرقی مورد حمایت پاکستان هستند و حاشیه امنی دارند در مابقی مرزها تروریست ها محکوم به مرگ و نابودی هستند