اختتامیه سومین دوره جایزه فرشته همراه با اهدای جوایز برگزیدگان و بزرگداشت علیرضا رمضانی، مدیر نشر مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه فرشته با اجرای مسعود فروتن و با حضور احمد مسجدجامعی، احمد پوری، لیلی گلستان، فریبا وفی، سیامک گلشیری، محمد چرمشیر، پوریا عالمی، عباس یاری، ابراهیم حقیقی، علیرضا رمضانی، بهرام دهقانی، مرضیه برومند، محمدرضا غفاری، حسن زاهدی، علیرضا تابش، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، غزل شاکری، همایون ارشادی، حبیب رضایی و... عصر پنجشنبه چهارم خرداد در مجموعه فرهنگی هنری شهرکتاب فرشته برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سیدصالح بهشتی؛ مدیر مجموعه شهرکتاب فرشته درباره چگونگی شکل‌گیری این جایزه گفت: «هنگامی که شهرکتاب راه‌اندازی شد آرزوی ما این بود که تنها شهر کتابی باشیم که بیشترین اتفاقات فرهنگی هنری در آن برگزار شود و همین شد که در سه سال اخیر شاهد برگزاری بیش از 400 برنامه در حوزه‌های مخالف فرهنگی بودیم.»

او همچنین اضافه کرد: «جنس جایزه فرشته متفاوت با این رویدادهایی بود که در شهرکتاب برگزار شد و علت این تفاوت این هست که این جایزه از سوی شهرکتاب فرشته متولد شد و همه ما بدون هیچ چشم داشتی به تولد آن کمک کردیم. اتفاقی که مهم‌ترین هدفش ایجاد پل ارتباطی میان جوانان مستعد و علاقه‌مند با حوزه ادبیات بود. اتفاقی که در دوره سوم افتاد این بود که صدای ما در بیرون از مرزهای ایران نیز شنیده شد و تعدادی از شرکت‌کنندگان ما کسانی بودند که خارج از ایران زندگی می‌کردند. ما در دو دوره گذشته امکانی فراهم آوردیم تا آثار برگزیدگان هر دو دوره به شکل کتاب منتشر شود.»

در ادامه مراسم، اوژن حقيقي دبير سومین دوره جايزه فرشته گزارش دبیرخانه را قرائت کرد: «مفتخريم كه مراسم اهدای جوايز سومين دوره‌ جايزه فرشته را با موضوع عصر جمعه در دو بخش داستان كوتاه و فيلم كوتاه را با شما جشن مي‌گيريم.»

او در ادامه گفت: «جايزه فرشته با هدف ترويج فرهنگ كتاب و كتابخوانی و حمايت از نويسندگان و هنرمندان جوان و با استعداد از شهريور 1393 در شهركتاب فرشته آغاز به كار كرد و هدف اصلي آن حمايت از جوانان مستعد در حوزه فرهنگ و هنر است.»

حقیقی افزود: «هيئت انتخاب بخش داستان (بر اساس حروف الفبا)، فرهاد توحيدی‌، محمد چرمشير، پوريا عالمی، سيامك گلشيری، مهسا محبعلی، فاطمه معتمد آريا، هيئت داوران بخش داستان (بر اساس حروف الفبا) احمد پوری، لیلی گلستان و فريبا وفی هيئت داوران بخش فيلم كوتاه (بر اساس حروف الفبا) كيومرث پوراحمد، كيانوش عياری و هوشنگ گلمكانی بودند که ما را در اين مهم ياری كردند كه از تمامی آنها بسيار سپاسگزاريم.»

او درباره آمار شرکت‌کنندگان این دوره گفت: «دوره سوم جايزه فرشته از دی ماه 1395 آغاز و تا 15 فروردين 1396 تعداد 378 داستان كوتاه برای دبيرخانه جايزه فرشته ارسال شد كه از اين تعداد 181 نفر مرد و 197 نفر از آنها زن بودند.»

دبیر این جایزه درباره بخش فیلم گفت: «در بخش فيلم كوتاه‏‏، هيئت داوران هيچ كدام از آثار رسيده به دبيرخانه جايزه فرشته را شايسته‌ كسب جايزه ندانستند.»

در ادامه مراسم فيلم كوتاهی از دومين دوره جايزه فرشته پخش شد و پس از آن سيامك گلشيری، پوريا عالمی و محمد چرمشير برای اهدای جایزه نفرات دهم تا چهارم بخش داستان به روی صحنه آمدند که اسامی برندگان بدین شرح بود: (به ترتیب نفرات دهم تا چهارم) ليلی عرفانيان، حميد رضازاده، روشنك مرادی، سارا اژدر تاجدينی، آرش محمودی‌سرداری، معصومه ذكريای بين كلايه، ميثم فرهمنديان.

بزرگداشت علیرضا رمضانی مدیر نشر مرکز

در بخش دیگر این برنامه فروتن با ابراز خوشحالی از این که مدت هاست مراسم‌های بزرگداشت پیش از درگذشت اشخاص و چهره های ماندگار صورت می گیرد توضیح داد: «جامعه ما در برابر کسانی که حقی دارند، مسئول و متعهد باید باشد تا افراد متوجه خودشان، جامعه و هنرمندان اطرافشان باشند. امروز قرار است از مردی بزرگ تقدیر کنیم.»

ابراهیم حقیقی نخستین سخنران این بزرگداشت بود. او گفت: «از كودكی اهالی كتاب و كتابخانه‌ها برایم  مقدس بشمار می‌آمدند. در خانواده‌ای بزرگ شدم كه اهل كتاب نبودند، پدرم عكاسخانه داشت و مادرم همیشه پول توجيبی‌ام را زياد می‌كرد چون می‌دانست كه كتاب می‌خرم، در این بین مدير مدرسه‌ام مرا در جهت كتابخوانی حمايت می‌كرد. گاهی فكر می‌كردم اگر مال و منالی نداشتم كه برای فرزندم باقی بگذرام اما دست‌کم كتابخانه‌ای دارم كه برايش به یادگار بماند. علیرضا رمضانی سعادتی داشت كه در خانواده‌ای اهل كتاب متولد شود. من به شخصه از سال 76 با ایشان به عنوان طراح جلد همكاری‌ام را آغاز كردم؛ همکاری که خیلی زود تبديل به دوستی شد. چند سال پيش قراردادهايی كه بين من و ايشان نوشته شده بود را مرور می كردم؛ چيزی قریب به هزار نسخه بود. افتخار دوستی با او چنان برایم مغتنم بود و هست كه احساس دلتنگی زیادی می‌كنم.»

لیلی گلستان از داوران بخش داستان این مسابقه ديگر سخنرانی بود كه برای تقدير از مدير نشر مركز سخنانی را بیان کرد. او گفت: «47 سال است که مترجم هستم و در 27 سالگی كتاب «زندگی و ديگر هيچ» را ترجمه كردم. در تمام مدت فعالیتم در این عرصه با پنج ناشر بيشتر كار نكردم و بيشترين كتاب‌های من را نشر مركز منتشر كرد. آقای رمضانی انسان محترمی است هم خودشان و هم سایر همكارانشان در این انتشارات. از خصوصيات بارز ایشان منضبط بودن و سختگیر بودنشان است. گاهی با خود فكر می كردم کمی انعطاف داشتن و كمتر سختگير بودن بهتر است اما اواخر به اين نتجيه رسيدم كه در فضای کنونی اين گونه چارچوب‌ها هر قدر که محكم‌تر باشند بهتر است، شاید خوب باشد من نیز از ايشان الگو بگیرم و سفت و محكم بايستم. مجموعه آثاری كه در اين نشر منتشر شده نشان می‌دهد كه 95 درصد آثار از اهميت ويژه‌ای برخوردار هستند و به شخصه افتخار دارم كه ایشان ناشر آثار من هستند.»

احمد مسجدجامعی سخنران بعدی این بزرگداشت بود، او گفت: «به راستی از برگزاری چنین مراسمی بسیار خوشحال هستم. یکی دیگر از ویژگی‎‌های مهم نشر مرکز این بود که  تبدیل به پاتوق نويسندگان و مترجمان شد و رفتار و شخصیت آقای رمضانی نیز به نوبه خود سبب احترام هرچه بیشتر به این حوزه شد. نمی‌دانم كتاب اولی ها در این‌جا چه جايگاهی دارند. زمانی كه وزير بودم فكر می كردم نسلی از جوانان كه كار اولی هستند دسترسی به نشر ندارند و نگرانيم این بود كه كارهایشان به جايی نرسد.»

او در ادامه گفت: «كاری كه دوستان در شهركتاب انجام می دهند و انتظار می‌رود كه شبكه شهركتاب به صورت کلی پی گیرد؛ کمک هر چه بیشتر به عرضه كتاب های نويسندگان اول است و جا دارد که در همین جا از دست‌اندرکاران این اتفاق هنری و البته داوران محترم اين جايزه قدردانی کنم.»

در پایان مراسم نیز ليلی گلستان، فریبا وفی و احمد پوری برای اهدای جوایز نفرات اول تا سوم سه بخش جایزه فرشته روی صحنه حضور یافتند. فریبا وفی نام مرضيه نجف پور را قرائت نمود که جایگاه سوم را به خود اختصاص داده بود، نفر دوم، مرتضی فرجی که احمد پوری نامش را خواند و در نهایت برنده این جایزه و نفر اول با قرائت لیلی گلستان پگاه ارشدی فر معرفی شد.

58243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =