«خبرجنوب» نوشت: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از ثبت نام 7906 بیکار در کاریابی های استان در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 1256 نفر در بخش خصوصی به کار گرفته شده اند.

سهراب مختاري با بيان اينكه 82درصد فرصتهاي شغلي معرفي شده به كاريابيهاي فارس خالي است اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تا كنون 7906 بيكار ثبت نام كرده اند و 6912 فرصت شغلي نيز از سوي كارفرمايان به كاريابي ها معرفي شده اين در حالي است كه تنها 1256 نفر به كار گرفته شدهاند.
وي در خصوص سر كار نرفتن بالغ بر 6600 بيكار با وجود 5650 فرصت شغلي خالي گفت: نداشتن مهارت مورد نياز كارفرما در كارجويان و همخواني نداشتن فرصتهاي شغلي با مهارت و تحصيلات كارجويان از جمله دلايل بيكار ماندن اين افراد و خالي بودن فرصت هاي شغلي است.
مختاري با اشاره به آمار فعاليت كاريابيها در سال گذشته گفت: در سال قبل 30194 كارجو شامل 19221 كارجوي مرد و 10973 كارجوي زن در كاريابيهای فارس ثبت نام كردند و تعداد 26915 فرصت شغلي نيز در اين كاريابيها از سوي كارفرمايان معرفي شد اين در حالي است كه تنها 12 هزار و 116 نفر از طريق كاريابي ها به كار گرفته شدند.
مختاري با بيان اين كه آمار به كارگيري نيروي كار از طريق دفاتر كاريابي شغلي و معرفی فرصتهای شغلی به اين دفاتر در سال جاري نسبت به پارسال كاهش يافته است، اضافه كرد: مهم ترين دليل اين امر حذف بند و ماده 80 برنامه پنجم توسعه، در برنامه ششم توسعه است.
وي يادآور شد: بر اساس بند و ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه، كارفرماياني كه از طريق دفاتر كاريابي ها اقدام به جذب نيرو ميكردند تا 5 سال به صورت پلكاني از پرداخت تمام و يا بخشي از حق بيمه سهم كارفرما معاف مي شدند.
مختاري با بيان اين كه سياستهاي حمايتي در تمام كشورهاي دنيا باعث رونق اشتغال ميشود ادامه داد: با كاهش هزينههاي تمام شده اشتغالزايي به طرق مختلف از جمله از طريق بخشودگي بيمه سهم كارفرما ميتوان كارفرما را تشويق و ترغيب به ايجاد فرصتهاي جديد اشتغال كرد.
مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس البته به اين نكته اشاره كرد كه خوشبختانه بخشي از حمايت بيمه اي كارفرمايان در ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه با هدف حمايت از ايجاد اشتغال براي فارغ التحصيلان دانشگاهي ديده شده و چنانچه كارفرما از طريق دفاتر كاريابي اقدام به جذب نيروي كار ليسانس و بالاتر نماید تا يك سال از پرداخت حق بيمه معاف است و چنانچه كارفرما اقدام به جذب فارغ التحصيلان دانشگاهي داراي گواهي دوره كارورزي نمايد اين مدت معافيت بيمه اي به دوسال افزايش خواهد يافت. مختاري يادآور شد: در طرح كارورزي تمامي كارگاه هاي خصوصي، تعاونيهاي فعال يا كارگاههاي داراي مجوز فعاليت از مراجع رسمي استان تا شش ماه از پرداخت حقوق و حق بيمه معاف است چنانچه بعد از شش ماه كارورز را استخدام نمايند تا دو سال از پرداخت حق بيمه معاف خواهند بود.
وي يادآور شد: در دوره شش ماهه كارورزي، حقوق توسط دولت پرداخت ميشود كه رقم آن براي دارندگان مدرك كارداني 280 هزار تومان، كارشناسي 310 هزار تومان و كارشناسي ارشد و دكترا 350 هزار تومان است.
وي با بيان اين كه تا كنون 17 هزار و 643 بيكار فارس در طرح كارورزي ثبت نام كردهاند افزود: از اين تعداد 6 هزار نفر مجاز شدهاند همچنين 323 واحد پذيرنده در قالب كارگاه يا بنگاه بخش خصوصي در سامانه طرح كارورزي ثبت نام كرده اند كه 10 واحد به عنوان واحد جذب كارورز، مجاز شناخته شده اند.
مختاري اظهار اميدواري كر: طرح كارورزي علاوه بر آن كه بتواند سياست هاي حمايتي از كارفرمايان را اجرا نمايد در تربيت نيروي كار ماهر و اثربخش در اقتصاد موثر واقع ميشود.مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس تصريح كرد: علاوه بر نبود و يا كمبود مهارت مورد نياز كارفرما در كارجويان، موارد ديگر در عدم به كارگيري اين افراد دخيل است كه از آن جمله مي توان به يك معضل فرهنگي اشاره كرد معضلي كه مي توان از آن به نبود پايگاه اجتماعي برخي مشاغل نزد افكار عمومي و خانواده ها ياد كرد و به همين دليل مشاغل شريف موجود فاقد متقاضي مي شوند.
وي پايين بودن دستمزد برخي از مشاغل سخت و داراي مهارت ويژه را نيز از ديگر دلايل اين معضل دانست.
مختاري با تاكيد بر اين كه شريف بودن و حلال بودن درآمد بسيار مهم تر از شغل است ادامه داد: خانواده ها، مراجع ذي نفوذ مذهبي، آموزش و نخبگان جامعه در زمينه فرهنگسازي در حوزه كار و تلاش بسيار موثرند و اميدوارم براي اين فرهنگ قدم پيش
بگذارند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =