نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، مهمترین عامل حضور علامه طباطبایی در عرصه تفسیر و فلسفه را توجه به نیازهای زمان دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، آیت‌الله موسوی‌جزایری شامگاه سه شنبه در همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم که به همت دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، گفت: خدمتگزاران بسیاری به دین آمده و رفته اند، ولی از این میان، برخی از این خادمان نظیر امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی جاودانه هستند و هیچ‌گاه فراموش نمی شوند و همگان خود را مدیون آنها می دانند.
وی افزود: علامه طباطبایی در آینده‌های دور در کنار بزرگانی چون علامه حلی و علامه مجلسی ماندگار خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: این بزرگان با خداوند معامله کردند و خداوند نیز آنها را عزیز کرد؛ مرحوم علامه طباطبایی به بیان بزرگان علم در فقه و اصول چیزی از مراجع بزرگی چون آیت الله‌خویی کم نداشتند، ولی همیشه به قدری عمامه خود را کوچک می‌بستند که گویی پارچه ای به سرشان بسته بود؛ گاهی نیز رنگ این عمامه به آبی می‌خورد؛ یعنی به کلی در بحث اظهار وجود در میان مردم دوری می‌کردند.
نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان گفت: ایشان به شکل زاهدانه و غریبانه از نجف به تبریز و از تبریز به قم آمدند و کم‌کم بزرگانی چون شهید مطهری و آیت الله زنجانی و... ایشان را شناختند و خواهش کردند که برای حل برخی از مشکلات خدمت ایشان برسند.
وی گفت: ایشان پس از حضور در قم به دنبال رفع نیازهای جامعه اسلامی و قم بودند؛ علامه طباطبایی با مشاهده عدم ادای حق در خصوص قرآن کریم سعی کردند که در این زمینه ورود کنند؛ ایشان در زمانی که درس قوی تفسیری وجود نداشت، احساس کردند که باید این خلأ را به هر شکلی پر کنند؛ اگر ایشان درس اصول و فقه ایجاد کرده بودند با قوت علمی ایشان که بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت از ایشان نقل کردند، بسیار پیشرفت می‌کردند، ولی ایشان به تکلیف تاریخی خود عمل کردند.
استاد حوزه علمیه اهواز افزود: مرحوم علامه در اوضاع و احوال جامعه نظر افکندند و به این نتیجه رسیدند که هیاهوی عجیبی که از سوی غرب‌زده‌ها و شرق‌زده‌ها به راه افتاده، بسیار خطرناک است؛ به‌همین خاطر ایشان نیز به جای اینکه به‌سمت مرجعیت و رساله عملیه بروند به‌سمت حل مشکل و نیاز جامعه رفتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علامه طباطبایی با سرمایه ناب حکمت اسلامی از جمله حکمت ملاصدرا ضعف‌های فلسفی مکاتب غربی و کمونیستی را به خوبی ارائه کردند و برتری بی‌همانند اسلام اصیل را به منصه ظهور رساندند.
نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان گفت: امروز نیز اگر بخواهیم کتاب قوی و معتبر و مستندی در زمینه تفسیر، همچون المیزان پیدا کنیم، قطعا چیزی بهتر از آن یافت نمی کنیم؛ امروز پس از 36 سال نام امام و علامه جاوید و محبوب است؛ امام راحل نیز بنابر اصل امر به معروف و نهی از منکر علیه حکومت شاه قیام کردند که با کمک خداوند این انقلاب به پیروزی رسید.
وی گفت: یکی از یادگاران و تربیت شدگان علامه طباطبایی، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید و مفاخر علمی جهان تشیع است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =