روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)، آژانس فضایی ژاپن راکت کوچکی را از مرکز فضایی اوچینورا به فضا پرتاب کرد. این پرتاب که به فاصله کمی پیش از طلوع آفتاب انجام شد، چشم‌انداز منحصربه‌فردی را در آسمان منطقه خلق کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «Kagaya»، عکاس و هنرمند ژاپنی که برای تصویربرداری از این پرتاب برنامه‌ریزی کرده بود، موفق شد چشم‌انداز رنگی زیبایی را در آسمان شب ثبت کند که به دنبال بازتاب نور خورشید از دودهای خروجی از راکت پدیدار شده بودند. فیلمی که ملاحظه کردید، از نمایش تصاویری متوالی به دست آمده که کاگایا از پرتاب موشک و پدیده‌های پس از آن ثبت کرده بود.

راکت موردنظر که «اپسیلون» نام دارد، ماهواره‌بر کوچکی است که برای پرتاب ارزان‌تر ماهواره‌های علمی در مقایسه با دیگر موشک‌های بزرگ‌تر طراحی و ساخته شده است. در پرتاب روز ۱۸ ژانویه، اپسیلون ماهواره «ASNARO-2» را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. این ماهواره از سلول‌های خورشیدی نیرو می‌گیرد و به آنتن بزرگی در باند X مجهز است که می‌تواند تصاویر راداری با وضوح ۱ متر از سطح زمین تهیه کند.

اندکی پس از پرتاب، ابرهای شب‌تاب (noctilucent) بر فراز منطقه وسیعی از غرب ژاپن مشاهده شد. این ابرهای رنگارنگ درواقع بلورهای یخی بودند که پس از خنک شدن دودهای حاصل از احتراق سوخت موشک در لایه‌های فوقانی جو زمین تشکیل شده بودند و پرتوهای آفتاب در حال طلوع را به زمین بازتاب می‌کردند. در شرایط طبیعی، این ابرها فقط در آسمان مناطق قطبی دیده می‌شوند؛ اما بر فراز آسمان ژاپن، بخار آب حاصل از اگزوز موشک با ذرات معلق فوران‌یافته از بوسترهای سوخت جامد ترکیب شدند و این ابرها را پدید آوردند.

شامگاه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱، ابر مخروطی‌شکلی بر فراز ایران و بسیاری از کشورهای خاورمیانه دیده شد که شباهت زیادی به بخش دوم عملکرد موشک در فیلم فوق داشت. پدیده نورانی خرداد ۱۳۹۱ مربوط به آزمایش موشک میان‌قاره‌ای روسیه بود که در مقایسه با راکت ژاپنی به ارتفاع بالاتری رسید و به‌همین دلیل، نورافشانی آن در محدوده وسیع‌تری از منطقه دیده شد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =