تذکرات شفاهی پی در پی نمایندگان/رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در هفته پایانی سال

بعد از پایان نطق پیش از دستور علی لاریجانی،رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم در خانه ملت، در اولین مصوبه جلسه امروز،شرایط تغییر کاربری زمین‌ها برای احداث مساجد و نمازخانه‌ها را تعیین کردند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 13 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه های کشور را با 118 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر تصویب کردند.

براساس ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه های کشور آمده است: سازمان مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و دانشگاه‌ها با پژوهش مستمر و پس از تعیین شاخصه های جمعیتی مربوط و براساس پراکندگی جمعیتی شهرها و روستاهای کشور، مساجد و نمازخانه های مورد نیاز و مساحت آنها را تعیین کنند و اصول و ضوابط آمایش مساجد کشور جانمایی و احداث آن را پیگیری نماید. در مواردی که نیاز به تغییر کاربری باشد، استانداری‌ها و شهرداری ها موظفند پس از اعلام رضایت مالک و درخواست معاونت در استان، با قید فوریت نسبت به تغییر کاربری از طریق کمیسیون های ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در شهرها و شورای توسعه و برنامه ریزی استان‌ها در سایر موارد و بنیاد مسکن اسلامی در محدود روستاها براساس ضوابط اقدام نمایند.

ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه94 در هفته پایانی سال بررسی می شود

در این میان سخنگوی هیات دولت دریک مصاحبه بیان کرد: امروز آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی در هفته جاری است و هفته دیگر نیز به منظور سرکشی نمایندگان به مناطق و حوزه‌های انتخابیه اختصاص یافته است.

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: هفته آتی نیز شورای نگهبان به بحث و بررسی در خصوص مصوبات مجلس درمورد لایحه بودجه 1394 می‌پردازد و بندها و اجزای ارجاعی آن به مجلس در هفته پایانی سال 93 بررسی و رفع ایراد می‌شود.

علیرضا محجوب: شکاف عمیق میان دستمزد حقیقی و اسمی کارگران وجود دارد

به گزارش خانه ملت،​ نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق است در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند.

علیرضا محجوب در نطق میان دستور خود، گفت: همکاران عزیز روزهای نیمه اسفند است و شورای عالی کار باید حکم خود را درباره مهم ترین دغدغه کارگران یعنی دستمزد سال 1394 اعلام کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه لازم دانست از جانب خود و فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که از نیمه آذرماه سال جاری در جلسات متعددی با حضور کارشناسان به موضوع رسیدگی کرده است نکاتی را اعلام کند که بر همین اساس گفت: اول اینکه کارگران از کسی صدقه نمی خواهند فقط حقوق به غارت رفته خود را که نان سر سفره آنها را به خانه های ثروتمندان برده است می خواهند که اقتصاددانان بزرگ گفته اند تورم جشن ثروتمندان و عزای فقراست. سهم تورم کارگران در سال 93 و سهم داده نشده آنها را بدهید.

وی افزود: دوم اینکه نمایندگان کارفرمایان در این شورا و همه کارفرمایان محترم و همه نمایندگان محترم مردم و مردم شریف توجه داشته باشند که برابر تحقیق معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 92 سهم مزد از قیمت تمام شده فقط 5.56 صدم درصد است یعنی سهم کار و کارگر از قیمت تمام شده از سهم پولشویان در تورم و قیمت تمام شده کالاها ناچیزتر است.

محجوب تصریح کرد: به قول معروف مورچه چیست که کله پاچه آن چه باشد تا اسم کارگر و حقوق کارگر می آید همه مشکلات تورم را به او نسبت می دهند؛ اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق است در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند و حال به جای پرداختن حقوق سهم ناچیز کارگران گربه رقصانی کرده و امروزه برای تصمیم گیری امروز و فردا می کنند جای گله و توجه ویژه است.

وی در ادامه از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دولت خواست در مورد عمل به درخواست های نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به آنان یاری و همراهی کرده و به جای کارفرمایان طرف مظلوم را گرفته و خود را وقف دستیابی به درخواست های آنها کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ملاک عمل خود قرار داده و همچنین می خواهیم موضوع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور را که با بخشنامه جدیدی عملا حق بیمه پرداختی بابت آن را از 4 درصد به 8 درصد افزایش داده است مطابق قانون تعدیل کرده و فقط مطابق قانون عمل کند ضمن اینکه از قوه قضاییه می خواهیم هرچه زودتر رأی قضایی خود را در این مورد صادر کنند.

عمرانی خطاب به روحانی: رئیس جمهور جلوی رانت های غیرقانونی را بگیرد/انتقال غیرکارشناسی آب از سمیرم را متوقف کنید

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه وزارت نیرو و شورای عالی آب باید انتقال غیرکارشناسی آب را متوقف کنند،گفت: از رئیس جمهور می خواهیم جلوی رابطه های بی ضابطه و رانت های غیرقانونی در دولت را بگیرد.

سکینه عمرانی در نطق میان دستور خود گفت: از سفر اخیر هیات دولت به استان اصفهان تشکر می‌کنم و امیدوارم درخواست‌های به حق مردم شهرستان سمیرم مورد توجه رئیس جمهور و هیات دولت قرار گیرد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود: در راس مطالبات مطرح شده از سوی مردم سمیرم موضوع آب و اشتغال قرار دارد، آب این مایه حیات رمز و راز تشکیل اجتماعات بشری چند هزار ساله در شهرستان سمیرم یعنی 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) است، شهرستانی به این قدمت که در زمان ساسانیان وزیر دربار داشته امروز به یکی از مراکز مهم مهاجرفرست در استان تبدیل شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: روستاهایی که زمانی در آن‌ها 2 هزار خانوار زندگی می‌کرد امروز در اثر کاهش شدید جمعیت از داشتن مدارس راهنمایی و دبیرستان محروم اند.

وی گفت: خشکسالی‌های اخیر، نبود اشتغال پایدار، کمبود شدید امکانات رفاهی و سلامت مهمترین علت مهاجرت مردم از شهرستان می‌باشد.

عمرانی افزود: سرزمینی که به لحاظ وضعیت خاص تپوگرافی، نزولات آسمانی به صورت روان آب از کف دره‌ها و رودخانه‌ها جاری شده و خارج می‌شود، تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران و کاهش شدید نزولات در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده و محتاج بهره‌برداری آب از رودخانه‌ها شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: بر همین اساس مطالعات احداث سدهایی در نقاط مختلف شهرستان انجام گرفته که جمع تمام آن‌ها حدود 10 درصد آبی است که از منطقه خارج می‌شود ولی علیرغم پیگیری‌های فراوان و متعدد تاکنون موفق به گرفتن موافقت قطعی نشده ایم و همچنان با مقاومت مسئولان مربوطه روبرو هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: مصرانه از شورای عالی آب و وزارت نیرو درخواست دارم ضمن احترام به مطالبات چندین ساله مردم کلیه مباحث انتقال‌های غیر کارشناسی آب را متوقف نمایند.

وی خطاب به رئیس جمهور نیز گفت: یکی از خواسته‌های فراگیر مردم از دولت تدبیر و امید ایجاد زمینه‌های اشتغال پایدار برای تمام اقشار جامعه مخصوصا قشر مستضعف است که امیدوارم این مهم به صورت جدی و عملی در دستور کار دولت قرار گیرد.

عمرانی خطاب به وزیر کشور ادامه داد: همانطور که استحضار دارید و جنبه‌های مخرب اعتیاد را می‌دانید انتظار مردم از حضرت عالی و سایر مسئولان ریشه کن کردن این معضل اجتماعی است که خود سرچشمه بسیاری از مشکلات دیگر و بدبختی خانواده‌ها است.

وی گفت: اقدامات فعلی گرچه قابل تقدیر است اما اساسی و اصولی قادر به ریشه کن کردن معضل اعتیاد نیست لذا درخواست داریم مبارزات همه جانبه از کنترل مرزها گرفته تا خشکاندن ریشه مافیای داخلی و فکر اساسی برای معتادان را در دستور کار خود قرار دهید. قطعا بسیج مردمی هم در این مبارزه اساسی به شما کمک خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از تلاطم قیمت‌ها و گرانی های بی‌رویه مورد درخواست جامعه است در حالی که طرح انتزاع دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت را از واردات کالاهای کشاورزی منع کرده درست در فصل برداشت محصولات شاهد واردات بی‌رویه برخی محصولات هستیم که معلوم نیست با کدام رابطه بی‌ضابطه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور درخواست ما این است که جلوی این گونه رانت‌های غیر قانونی را بگیرید

کامران در تذکر شفاهی تأکید کرد: هیچ گونه ریخت و پاشی در سال اقتصاد مقاومتی نباید صورت گیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از برخی ریخت و پاش‌ها در مجلس گفت: در سال اقتصاد مقاومتی نباید اجازه هرگونه ریخت و پاش را در نهادها و سازمان‌های مختلف داد.

حسن کامران در تذکر شفاهی گفت: حضور یک شرکت صاحب سازه در مجلس شورای اسلامی چه معنایی دارد که پروژه ای را با ترک تشریفات مقابل درب شمال مجلس اجرا می کند که این پروژه بدون هماهنگی با بخش فنی مهندسی مجلس است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در مجلس با ترک تشریفات طرح‌های عمرانی صورت گیرد از دولت و قوه قضائیه چه توقعی می توان داشت همچنین ریخت و پاش‌هایی در مجلس صورت می گیرد که در سال اقتصاد مقاومتی نباید اینگونه موارد اجرایی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: البته به کارگران فولاد نیز نباید وعده های بی پایه و اساس داد و باید هر چه سریعتر طلب های آنها وصول شود.

ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر کامران گفت: بنده نیز از معاونت اجرایی خواهم خواست که توضیحات لازم را در خصوص شرکت مورد نظر ارائه کرده و مجمع نمایندگان استان تهران نیز از مسئولان خواستار توضیح هستند.

عارفی در تذکر شفاهی بیان کرد:وزارت جهاد کشاورزی در جهت تنظیم بازار برای حمایت از کشاورزان اقدام کند

نماینده مردم جیرفت در مجلس با اشاره به مشکلات کشاورزان در تولید و فروش محصولات کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در جهت تنظیم بازار برای حمایت از کشاورزان اقدام کند.

فرج‌اله عارفی در تذکر شفاهی گفت: متأسفانه هر ساله به علت عدم برنامه‌ریزی مسئولان، کشاورزان در فروش محصولات خود دچار مشکلات جدی هستند و این افراد محصولات خود را با قیمت بسیار نازل می فروشند که این درآمدها کفاف تولید، حمل و نقل و کارگران زمین ها را هم نمی دهد از این رو وزارت جهاد کشاورزی باید براساس قانون در جهت تنظیم بازار اقدام کند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تکمیل بازارهای جمع‌آوری محصولات در شهرستان برای مقابله با دلالان، تأمین مالی از صندوق توسعه ملی، ایجاد مراکز توزیع محصولات کشاورزی، حمایت از تولید محصولات فناوری شده در منطقه، پشتیبانی جهت ایجاد پایانه های صادراتی و صدور مجوز برای صادرات محصولات کشاورزی، تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش برخی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی باید باشد.

وی در تذکری به وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو باید در جهت تعیین تکلیف حق آب داران رودخانه حلیم، انتقال آب شرب به شهرهای جنوب کرمان، آزادسازی صحن زیست محیطی آب از سدهای بالادست رودخانه حلیم، ممانعت از ایجاد سدهای جدید در رودخانه حلیل رود، آزادسازی صحن زیست محیطی از آب بندها در بالادست رودخانه حلیل رود اقدام کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در اینجا باید از مدیریت شرکت گل گهر، ریاست علوم پزشکی، مدیرکل راه و شهرسازی، ریاست سازمان صنعت و معدن جنوب کرمان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، بخشداران، شهرداران و رئیس بنیاد مسکن جیرفت تقدیر و تشکر کرد.

نیازآذری در تذکر شفاهی مطرح کرد:ضرورت توجه وزیر راه و شهرسازی به تکمیل پروژه کمربندی جنوبی شهر بابل

نماینده مردم بابل در مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی باید با حضور در جمع مردم بابل، دلیل عدم افتتاح پروژه کمربندی جنوبی شهر بابل را توضیح دهد.

حسین نیازآذری گفت: سخنان سخیف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی غاصب را در کنگره آمریکا به شدت محکوم می‌کنم.نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی ضرورت وحدت و انسجام مسئولان نظام بیشتر احساس می‌شود. همچنین مسئولان باید به وضعیت اشتغال و معیشت مردم بیشتر توجه کنند.

وی تصریح کرد: مردم بابل از خلف وعده وزیر راه و شهرسازی در اتمام پروژه کمربندی جنوب شهر بابل تا پایان سال گله‌مند هستند، بنابراین به نمایندگی از مردم از وزیر راه دعوت می‌کنم تا با حضور در جمع مردم بابل دلیل عدم افتتاح پروژه مذکور را شرح دهد.

نیازآذری افزود: با توجه به نشست مجمع نمایندگان مازندران با وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور ساماندهی مشکلات پزشک خانواده در مازندران و شهرستان بابل متاسفانه تاکنون اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است و مشکلات همچنان وجود دارد. انتظار این است وزیر بهداشت با توجه و نظارت مطلوب زمینه رفع مشکلات این منطقه را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: از وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت درخواست دارم نسبت به رفع مشکل معادن منطقه مانند معدن زغال‌سنگ بندپی شهرستان بابلاقدامات لازم را انجام تا شاهد بیکاری جوانان و از کار بیکار شدن شاغلان معدن نباشیم.

نیازآذری تصریح کرد: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنم با استفاده از ظرفیت‌های قانون طرح انتزاع در جهت حمایت از تولید در بخش کشاورزی و همچنین تنظیم بازار در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: مردم، کشاورزان، باغداران و گاوداران شهرستان بابل از عدم توجه جهاد کشاورزی نسبت به مشکلات خویش گله دارند، بنابراین از وزیر می‌خواهم به مسائل رسیدگی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران که متعلق به تمامی مردم است، برنامه‌ریزی‌های مدونی برای آینده استان در مسائل مربوطه ندارد، بنابراین امیدوارم اقدامات لازم را به فوریت انجام دهد.

 عاشوری در تذکر شفاهی : واردات برنج خارجی؛ آفت تولید داخلی و اقتصاد کشور

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات بی‌رویه برنج خارجی به کشور گفت: واردات محصولات خارجی به تولید داخلی و اقتصاد کشور ضربه زده است.

ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی در تذکر شفاهی گفت: از هیات رئیسه مجلس تقاضا دارم گزارش تحقیق و تفحص از سازمان چای که مدت‌هاست در نوبت بررسی می‌باشد،‌ در صحن علنی مجلس قرائت شود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تذکر بنده به وزیر نیرو درخصوص احداث هرچه سریع‌تر سد لاسک است که با پیگیری‌های لازم تاکنون همه مراحل اجرایی شدن آن انجام شده است.

وی همچنین در تذکری به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گفت: درخصوص عدم ثبت سفارش و جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج خارجی افزود: این موضوع ضرر به تولید و اقتصاد کشور است. در سال‌های اخیر بسیاری از زمین‌های کشاورزی به استخرهای ماهی تبدیل شده و کشاورزان محصولات خود را با قیمت مناسب در بازار به فروش نمی‌رسانند.

عاشوری قلعه‌رودخانی تصریح کرد: به وزیر راه و شهرسازی درخصوص تسریع در پروژه راه‌آهن گیلان تذکر داده، همچنین بازگشایی 10 کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین- رشت نیز باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود، زیرا این آزادراه مختص مردم گیلان نیست.

 

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =