تسنیم نوشت:

وزیر نیرو با اعلام اینکه یک مترمکعب آب در دنیا ۲.۵ کیلو و در ایران فقط ۸۴۰ گرم محصول کشاورزی می‌دهد که یعنی بازدهی کشاورزی ایران یک سوم دنیاست، گفت: اگر مصرف بی رویه آب اصلاح نشود اول روستائیان متضرر می شوند.

حمید چیت‌چیان در همایش ملی روز روستا خطاب به روسای شوراهای روستاها تاکید کرد: این یک وظیفه ملی و شرعی است که باید برای این کار نقطه پایان بگذاریم و آب را درست مصرف کنیم.

وی راهکارهایی مانند اصلاح طرح کشت و شیوه آبیاری را از راه‌های درست مصرف دانست که می‌تواند در غلبه بر خشکسالی مؤثر باشد.

وزیر نیرو تاکید کرد: برای اینکه دشت‌های خودمان را از خشکسالی نجات دهیم باید ۲۵ درصد برداشت آب‌های زیر زمینی را کاهش دهیم تا آبخوان ما بتواند تغذیه شود.

وی ایجاد تشکل‌های آبران برای شبکه‌های آبران را مهم دانست و گفت: برای اینکه از حق آب کشاورزان دارای مجوز چاه دفاع شود و دیگران با حفر چاه‌های غیر مجاز از آن استفاده نکنند لازم است چنین تشکلی ایجاد و فعال شود.

چیت‌چیان درباره آب کشاورزی هم گفت: از نظر منابع آبی در شرایط خاصی قرار داریم و خشکسالی چندساله موجب شده میانگین بارش از ۲۵۰ میلی متر به ۲۴۲ میلی متر برسد.

وی تاکید کرد: از منابع استاتیک ذخیره آبی در همین سال‌ها ۱۱۰ میلیارد متر مکعب برداشت شده که این یک زنگ خطر است.

چیت‌چیان از کاهش ۵۰ درصدی روان‌آب‌ها در رودخانه‌ها خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالیکه بازدهی (راندمان) آبیاری بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به ازای هر متر مکعب آب ۲.۵ کیلوگرم محصول کشاورزی به‌دست می‌آید، تصریح کرد: در ایران به ازای هر متر مکعب آب فقط ۸۴۰ گرم محصول به‌دست می‌آید یعنی راندمان محصول کشاورزی یک سوم متوسط دنیاست.

چیت‌چیان گفت: ما جوانان تحصیل کرده بسیاری داریم و باید از تجربه دنیا در مصرف درست آب کمک بگیریم و کمتر از آب استفاده کنیم.

وی از صادرات برخی محصولات کشاورزی مانند هندوانه انتقاد کرد و گفت: صادرات برخی محصولات کشاورزی به صرفه نیست چون مصرف آب این محصولات زیاد است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =