«خبرجنوب» نوشت: فارس، استان مردمی که کمترین تحرک را دارند، می تواند قطب گردشگری ورزشی ایران باشد؛ هرچند که نیست. این طور که مسئولان وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی پیش از این اعلام کرده اند، 53 درصد مردم فارس کمتحرک هستند یا اینکه تحرک کافی ندارند.

استان همسایه فارس، با 20 درصد کمتحرکی، پرتحرک ترین مردم ایران را دارد. آمار وزارت بهداشت از کم تحرکی مردم فارس واقعی باشد یا نباشد، کارشناسان گردشگری میگویند، ورزش میتواند یکی از تواناییهای این استان برای جذب گردشگر شود. مسئولان اداره کل ورزش و جوانان، پیشینه برگزاری مسابقههای دو، کشتی و رالی را در شیراز یادآوری می کنند و میگویند: «ما برای توسعه گردشگری ورزشی آمادهایم». ولی این طور که به نظر می رسد، توسعه ورزش و گردشگری ورزشی موضوع بحث سیاستگذاران صنعت جهانگردی نیست؛ دست کم در فارس.
رقیبان ورزشی
خانم کوبکارن واتانورانگکول، وزیر گردشگری و ورزش تایلند به من کتاب مفصلی داد پیرامون ورزشی به نام «موی تای». ورزشی شبیه به مشت زنی که برگرفته از فرهنگ تایلند است. تایلند شباهتهای زیادی به ایران دارد. اگرچه در شاخص های توسعه کمی از ما عقب تر هستند ولی از نظر توسعه انسانی، میزان سواد، دسترسی به امکاناتی مانند بهداشت و درمان، امید به زندگی، درآمد سرانه و... تقریبا در جایگاهی شبیه ما قرار دارند. البته با این تفاوت که ما همه این توسعه را از لطف داشتن نعمتی به نام نفت داریم و برای به دست آوردن آنها کار خاصی نکردهایم. تایلندی ها اما هر کاری که می توانستند کرده اند تا در این جایگاه قرار بگیرند؛ از جمله از راه توسعه گردشگری. بر خلاف تصور عامی که از گردشگری در تایلند وجود دارد، بیشتر گردشگران این کشور را گردشگران غربی تشکیل می دهند که به صورت خانوادگی به تایلند می روند؛ بیش از همه به خاطر طبیعت سرسبز و هتل های نسبت ارزانش. تایلندی ها اما به این حوزه به تنهایی بسنده نمی کنند. خانم واتانورانگکول در مصاحبه به من گفت که کشورش می خواهد با ورزش موی تای، گردشگران علاقه مند را به این کشور بکشاند ولی این طور که به نظر می رسد، هدفشان صرفا همین یک یک نوع ورزش نیست. آنها به دنبال ورزشی هستند که بتواند برای همه گردشگران جذاب باشد. انگار که بیش از همه به مسابقه دوی ماراتن توکیو چشم دوخته اند. این، بخش کوتاهی از سخنان وزیر گردشگری و ورزش تایلند: «هدف ما این است که ورزش هایی از جمله دو را توسعه دهیم و چه اشکالی دارد که گردشگران به جای سفر به ژاپن برای مسابقات دوی سالانه ای که ما برگزار می کنیم به کشور ما بیایند».
او سپس فهرست گسترده ای از شهرهای کمتر برخوردار تایلند را به من داد که دولت این کشور تصمیم داشت با توسعه گردشگری رونق را به آنها توسعه دهد. از جمله منطقه روستایی «چانتابوری» که مقام های تایلند از هواپیمایی ماهان خواستهاند پروازی از تهران به شهری در نزدیکی این منطقه برقرار کند. هدف آنها از مطرح کردن ورزش موی تای هم این است که نام کشورشان را با این ورزش بر سر زبان ها بیندازند. همان طور که کونگ فو چین را به یاد مردم جهان می آورد و کاراته ژاپن را. با انبوه پویانمایی و فیلم سینمایی که با محوریت این ورزش ها ساخته شده، طبیعی است که نام ژاپن و چین با این ورزش ها گره بخورد. ورزش ملی ما، کُشتی اما چندان محلی از اعراب ندارد. کُشتی که هیچ، امکان توسعه انواع دیگر گردشگری ورزشی هم در ایران و شهرهای دور و نزدیک برگزار نشده. اکنون اما برخی کارشناسان گردشگری می گویند که فارس می تواند گردشگری ورزشی را توسعه دهد تا هم در فصل های کم مسافری چون زمستان گردشگر به فارس بیاید و هم تکیه بخش گردشگری فارس فقط به گردشگری فرهنگی و تاریخی نباشد. اما این طور که به نظر می رسد، نه تنها گردشگری ورزشی بلکه بسیاری از شاخههای گردشگری جزو سیاستگذاری دستگاه های متولی نیستند. در سال های اخیر البته شیراز میزبان رویدادهای ورزشی جهانی زیادی بوده. از مسابقه دو گرفته تا رالی خاورمیانه و میزبانی جام جهانی کشتی. مسئولان اداره کل ورزش و جوانان فارس البته می گویند که این برنامه ها را با هزینه کرد خود برگزار کرده اند؛ بدون اینکه دستگاههای دیگری چون میراث فرهنگی و شهرداری با آن همکاری کنند. شیراز البته امسال -یعنی سال 2017- به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام هم انتخاب شده که میتوانست بهانهای باشد برای جذب گردشگران کشورهای مسلمان به شیراز، ولی عبارت «شیراز 2017» کمتر شنیده می شود؛ یا که اصلا شنیده نمیشود. علی رضایی، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس به «خبرجنوب» می گوید آن قدر که این رویداد در رسانه های خارجی بازتاب پیدا کرد، در شهر شیراز کسی از آن سخنی به میان نیاورد: «افتتاحیه این رویداد بارها از تلویزیون کشورهای خارجی پخش شد. فیلم افتتاحیه که روی سایت قرار گرفت تنها در یک هفته 109 هزار بار در خارج از کشور تماشا شد ولی در داخل چه؟ آیا نهادهای متولی اصلا از این موضوع خبر دارند؟ اگر خبر دارند پس میراث فرهنگی و شهرداری کجا هستند؟».
او به رویدادهای گردشگری دیگر هم اشاره می کند؛ مانند دوی ماراتن که گردشگران از دروازه قرآن تا نقش رستم دویدند. رویدادی که نه تنها گردشگری ورزشی را توسعه می داد بلکه به صادرات فرهنگی هم کمک می کرد و برای رونق گردشگری تاریخی-فرهنگی هم موثر بود. شاهدش، استقبال گسترده خارجی از این مسابقه دو در سال دوم که این بار در تهران برگزار شد. با این حال به نظر معاون جوانان فارس، از این رویداد هم در داخل چندان بهره برداری نشد: «در دوی ماراتن پارسال 100 دونده از سراسر جهان به شیراز آمدند و تا جایی که ما می دانیم 20 نفرشان دوباره با خانواده به این شهر برگشتند؛ این نشان می دهد که اگر روی گردشگری ورزشی سرمایهگذاری شود می توان آن را رونق داد ولی تاکنون که ما هزینه می کنیم و سراسر شهر از رونق آن بهره میبرد و توسعه این کار نیازمند پای کار آمدن همه دستگاه ها است».
مدیریت واحد گردشگری نداریم
شیراز در روزهای آینده میزبان همایش کوهنوردان و طبیعت گردان است. این طور که مسئولان اداره کل ورزش و جوانان فارس میگویند، در این همایش ورزشکارانی از 45 کشور اروپایی و آفریقایی شرکت می کنند. طبیعت، اتفاقا یکی از ظرفیت های فارس برای توسعه گردشگری است؛ به ویژه گردشگری زمستانه. زمانی که شمار گردشگران به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند و تبلیغات برای جذب گردشگر در آن فصل باید به شدت افزایش پیدا کند. در این فصل، از دشت های لار و لامرد گرفته تا پیست های اسکی و کوه های پربرف منطقه سپیدان می تواند جاذب گردشگران باشد. چیزی که به قول معاون گردشگری فارس، می تواند به توزیع سفر در همه فصل های سال کمک کند؛ ولی آیا به راستی به ظرفیت ها توجه می شود؟ موید محسن نژاد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به «خبرجنوب» می گوید که توسعه گردشگری ورزشی تعریف بسته و تور آشنا سازی می خواهد؛ پرسش اما این است که این بسته ها را کدام نهاد باید تعریف کند؟ مویدنژاد میگوید: «ما مدیریت واحد گردشگری نداریم و این یک نقص است. همین طور وقتی یک رویداد مانند پایتختی جهان اسلام در این شهر برگزار می شود ما آماده همکاری هستیم و بحثی درباره آن نداریم. ضمن اینکه باید آژانس داران خود تورهای آشناسازی بگذارند. به ویژه برای مناطقی مانند لایزنگان».
به نظر معاون گردشگری فارس، آنچه در رویدادهای ورزشی اهمیت دارد این است که بازتاب آنها گردشگران را به سمت شیراز بکشاند. گردشگری، به ویژه گردشگری پایدار هم به توسعه مناطق روستایی کمک می کند و هم می تواند جایگزینی برای کشاورزی باشد که دارد از دست می رود. این نگرش اما آیا در میان مسئولان در فارس وجود دارد؟ بعید به نظر میرسد.
کم تحرکی؟
برگردیم به بحث کم تحرکی مردم فارس. این طور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال های پیاپی اعلام کرده، مردم فارس جزو کم تحرک ترین شهروندان ایرانی هستند؛ همزمان میزان بروز بیماری هایی مانند فشار خون و قند خون در فارس به شکل قابل توجهی نسبت به استان های دیگر بالا است. البته سیروس پاک فطرت عضو شورای شهر شیراز که رئیس هیئت ورزش های همگانی فارس هم هست به «خبرجنوب» میگوید که چنین آماری نمیتواند واقعی باشد: «بخش بزرگی از مردم در برنامه ورزشهای همگانی شرکت می کنند و ما تعداد زیادی پایگاه سلامت در باغها و بوستانهای شیراز راه اندازی کردهایم. به همین خاطر به نظر این رقم از کم تحرکی مردم فارس نمی تواند درست باشد».او درباره تواناییهای فارس برای توسعه گردشگری ورزشی هم میگوید: «متاسفانه گردشگری در فارس جزیره ای اداره می شود؛ یک دستگاه باید محوریت هماهنگیها در این زمینه را به عهده بگیرد؛ چه اینکه ما در بخشهایی چون گردشگری ورزشی توان زیادی برای توسعه داریم».امروز، روز ورزش است و بعید به نظر می رسد که در میان انبوه مشکلات حوزه ورزشی کسی به فکر گردشگری ورزشی بیفتد. این بی توجهي اما شاید در مقایسه با رقیبانی که هر روز در منطقه و جهان سر بر میآورند تنها یک نتیجه داشته باشد: عقب ماندگی شدید فارس در حوزه گردشگري ورزش و تربیت بدنی.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =