مشخصات فنی بزرگترین ناوشکن جهان که به زودی تحویل نیروی دریایی آمریکا می‌شود/زاموالت 15 هزار تنی

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گزارش داده که بزرگترین ناوشکن جهان به نام زاموالت روز 20 می(31 اردیبهشت) تحویل نیروی دریایی آمریکا می‌شود. این ناوشکن غول‌پیکر اما چه مشخصات فنی دارد؟

نيروي دريايي آمريكا قرار است به تدريج سه ناوشكن زاموالت تحويل بگيرد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه هزينه ساخت هر ناوشكن 4/4 ميليارد دلار بوده و ساخت اولين نمونه آن 4 سال طول كشيده است. 

يو‌اس‌اس‌ زاموالت را آمريكايي‌ها بزرگترین و سنگین‌ترین ناوشکن تاریخ و نخستین ناوشکنی توصيف كرده‌اند که کاملاً بر اساس اصول پنهان‌کاری و رادارگريزي طراحی شده‌است.شكل نامعمول اين ناوشكن همه را ياد سفينه‌هاي فضاي مي‌اندازد اما قرار است در صورت موفق بودن آزمايش آن در آبهاي آزاد سال آينده اين ناوشكن تحويل نيروي دريايي آمريكا شود.

در نخستین نگاه به طور حتم شباهت زیادی میان ظاهر نامتعارف این کشتی با ناوهای جنگی پیدا نمی‌کنید و با وزنی در حدود 15هزار تن، این ناوشکن جدید به خودی خود 5 هزار تن از سنگین‌ترین ناوشکن‌های کنونی سنگین‌تر است.

طول این کشتی ۱۸۰ متر و وزن آن دو برابر ناوشکن‌های کلاس آرلی برک به حساب می‌آید و حتی از رزمناوهای تایکندروگا هم سنگین‌تر است اما تعداد پرسنل این کشتی تنها ۱۴۰ نفر است. این رقم کمتر از نصف دو کشتی مذکور است که استفاده گسترده زام‌والت از سیستم‌های خودکار را نشان می‌دهد.

بازتاب راداری کم و یکپارچه‌سازی سیستم‌های تسلیحاتی از ویژگی‌های خاص زام‌والت است. ابتدا قرار بود ۳۲ فروند از این کشتی ساخته شود که بعداً به ۱۰ فروند و سپس به ۳ فروند کاهش یافت.

تسلیحات کشتی شامل دو توپ ۱۵۵ میلیمتری با گلوله‌های هوشمندی که تا ۱۰۰ کیلومتر برد دقیق دارند، دو توپ مسلسل ۵۷ میلی‌متری، راکت‌های ضدزیردریایی آستراک، موشک‌های کروز تاماهاوک، موشک‌های دفاع هوایی ریم-۱۶۲ (مدل پیشرفته سی اسپارو) می‌شود. چهار موتور توربین گاز ساخت رولزرویس نیروی محرکه کشتی را تامین کرده و سرعت آن را به بیش از 58 کیلومتر می‌رسانند.

بدنه این ناوشکن از روبرو همانند یک V برعکس است که همین موضوع یکی از دلایل کاهش سطح مقطع راداریش محسوب می‌شود. شکل بدنه کشتی از بالا همچون نیزه‌ای باریک به نظر می‌رسد که هنگام حرکت روی آب امواج به مراتب کمتری را تولید می‌کند و همین موضوع، رویت آن را از آسمان یا زیر آب مشکل‌تر می‌کند.

زام‌والت در اصل برای حمایت از عملیات سطحی در آب‌های کم‌عمق ساحلی طراحی شده است. برای همین منظور کشتی می‌تواند در آب‌هایی به عمق تنها 9.3 متر همچنان شناور باشد.

در حالت عملياتي در روی عرشه ناوشکن، در هر شیفت کاری از 19 ملوان و افسر برای هدایت کشتی استفاده می‌شود و کامپیوترهای آن هم هرگز استراحت نمی‌کنند. همه چیز، از شیرهای دوش‌ها گرفته تا برجک توپ‌ها تحت کنترل «محیط محاسباتی کلی کشتی» قرار دارد. برای مثال، به جای دادن داده‌های خام حسگر فشار متصل به لوله‌ها به مهندس کشتی، کامپیوتر مربوطه به طور مناسب واکنش نشان می‌دهد و سپس به خدمه اطلاع می‌دهد تا مراقب تغییرات لوله مورد نظر باشند.

همه این توان محاسباتی از جعبه‌های بزرگی می‌آید که چاردیواری ماژولار الکترونیک (EME) نامیده می‌شود. در مجموع 16 عدد از این جعبه‌ها درون زام‌والت وجود دارد، که هر کدام از آنها 235 بخش الکترونیک مجزا دارد. درون هر کدام از این محفظه‌ها، قطعات فراوانی وجود دارد که باید بتوان آنها را در مقایسه با تجهیزات مخصوص ساخته شده برای استفاده‌های عمده نیروی دریایی راحت‌تر و ارزان‌تر تعویض کرد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    43 4
    عجب خوشگله، اگر با امريكا دوست نيستيم بايد به توانمندي علمي و صنعتش احترام بگذاريم، چقدر حرف زدن راحته،
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    57 10
    تا ۱۰کیلومتری این نمیشه راه رفت.فکر کنم مجهز به انواع موشک و ضدموشکو تسلیحات لیزریه
  • قاضی US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    32 3
    کاش کشورهای جهان به جای تسلیحات، علم و دانش خود را صرف آسایش و سلامتی انسانها میکرد. آیا بشر روزی به این بلوغ فکری خواهد رسید؟ امیدوارم....
  • مهرداد ششم A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    31 7
    ناوشکن ۲۸۰۰۰ تنی پتر ویلیکی معروف به پطرکبیر بزرگترین ناوشکن دنیاست اما زوم والت پیشرفته ترین ناوشکن حال حاضر دنیاست
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    39 8
    هیچی دیگه وقتی ناوشکنی رادارگریزباشه یعنی درجنگ بیکباره بدون اینکه مطلع بشی میبینی که مقابلت ایستاده وزیرآتشبارت میگیره همه چیزرانابودمیکنه
  • بی نام A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    21 69
    انقدر بزرگه که هر جای دنیا بره مشخصه حالا ضد رادار باشه یا نباشه به چه دردی میخوره؟ نزدیک هر کشوری باشه 24 ساعته پهباد بالا سرشه...
    • فرهاد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      12 30
      دقيقاجالبه اون قسمتي از متن كه نوشته از آسمان و زير اب ديده نميشه آخه برادر من مگه ميشه غول به اين بزرگي ديده نشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه قايقه 8 متريه؟
  • سیا GB ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    10 16
    زیردریایی السابعات خمسه عشر ما بهش سره
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    14 38
    بعید می دانم در مقابل ناوشکن جماران ما که با نیروی ایمان طراحی شده حرفی برای گفتن داشته باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    8 25
    اینهمه تجهیزات الکترونیکی با وجود تکنولوژی بالا ،خود یک تهدید بالقوه است چرا که با کوچکترین نقصی در سیستم های الکترونیکی در شرایط جنگی ضعفهای بزرگی در مقابل تهدیدات بروز میکند
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    10 48
    قايقهاي تندرو دمارش ودرميارن......
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    18 1
    من یکی از اینا میخوام :دی
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    8 16
    حریف تیربارنمیشه خیالتون راحت
  • مهرداد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    10 38
    برخلاف ظاهر عجيبش توانايي هايي را كه از آن انتظار ميرفت ندارد. برنامه ساخت آن از 32 فروند به 3 فروند كاهش پيدا كرده است . كلا يك پروژه شكست خورده است.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    19 7
    دوستان به این نکته مهم توجه کنید چون این ناو را آمریکا ساخته یک پروژه شکست خورده است و ضعیف ترین ناو دنیاست ولی ناو ایران قوی ترین ناو دنیاست و تا 1000000 سال آینده هم قوی ترین ناو دنیا می مونه
  • ناشناس A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    11 1
    بابا ابنا خوبه که سلمان خانو چیکار کنیم 200 تا تیر خورد نمرد بازم ادمارو نفله می رد
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    6 1
    واقعا برترین هستن.