نگاهی به تاریخچه تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان (1)

در آستانه برگزاری سی و دومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان که با وجود گذشت 31 سال از نخستین دوره آن همچنان موجودیت خود را حفظ کرده و سال به سال بر اعتبار و ارزش آن افزوده می شود، گذری داریم بر تاریخچه این تور و نیز نگاهی آماری خواهیم داشت بر آنچه طی 31 دوره تور گذشته است.

وحید پوررضوی: در آستانه برگزاری سی و دومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان که با وجود گذشت 31 سال از نخستین دوره آن همچنان موجودیت خود را حفظ کرده و سال به سال بر اعتبار و ارزش آن افزوده می شود، گذری داریم بر تاریخچه این تور و نیز نگاهی آماری خواهیم داشت بر آنچه طی 31 دوره تور گذشته است.

تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان از مهم ترین تورهای دوچرخه‌سواری جاده‌ای در آسیا است. این تور معتبرترین تور دوچرخه‌سواری ایران و قدیمی‌ترین تور دوچرخه سواری در قاره آسیا به شمار می‌آید که همه ساله در اواخر بهار در منطقه آذربایجان ایران در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل زیر نظارت فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری (UCI) برگزار می‌شود.

تور دوچرخه سواری آذربایجان اولین بار در سال 1365 با نام تور دریاچه ارومیه و به همکاری اداراه کل ورزش و هیئت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی در این استان و استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در اولین دوره از تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان فقط تیم های داخلی از استانهای کشور شرکت کرده بودند و تعداد آنها حتی به 10 تیم نیز نرسیده بود که در پایان نخستین دوره از این تور تیم آذربایجان شرقی الف در مجموع تیمی اول شد و خوزستان و آذربایجان شرقی ب در رده های بعدی قرار گرفتند.

در مجموع انفرادی دوره اول نیز محمدرضا باجول از اصفهان قهرمان شد و داود زینالی از آذربایجان شرقی و عبدالقاسم رحمانیان از خوزستان به ترتیب دوم و سوم شدند.

دومین دوره این تور همانند دوره اول با حضور تیم های ایرانی برگزار شد واستان های آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان در رده بندی تیمی موفق شدند در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند ودر رده بندی انفرادی هم محمدرضا باجول از اصفهان، حسن میلانی و احد پورنیازی هر دو از آذربایجان شرقی اول تا سوم شدند.

سومین دوره تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان در سال 1367با حضور ده تیم داخلی از ایران برگزار شد و در پایان تیم تهران موفق شد به مقام قهرمانی دست پیدا کند و محمد رضا باجول از اصفهان، اکبر امجدی از آذربایجان شرقی و مهران صفرزاده از تهران عناوین اول تا سوم انفرادی را کسب کردند.

برگزاری سه دوره ابتدای تور به دلیل درگیری های که در آن سال ها میان دو کشور ایران و عراق وجود داشت از شرایط بسیار خاصی برخوردار بود و شاید همت و اراده مسولان در آن سال ها نبود این تور اصلا در آن شرایط سخت افتتاح نمی شد و عنوان قدیمی ترین تور آسیا را نیز به خود نمی گرفت.

با یه پایان رسیدن جنگ تحمیلی میان عراق و ایران در مرداد ماه سال 67 کشور به شرایط نرمال خود بازگشت و از دوره چهارم بود که این تور در آرامش و امنیت بسیار خاصی برگزار شد.

چهارمین دوره این تور دوچرخه سواری در بهار سال 68 همانند سه دوره قبلی با حضور تیم های داخلی کشور برگزار شد و با توجه به شرایط خاصی که کشور داشت خبری از تیم های خارجی نبود .

در پایان چهارمین دوره تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان در رده بنده ی تیمی آذربایجان شرقی الف، خراسان و تهران در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند. در پایان رده بندی انفرادی هم حسین محمودی و مصطفی چایچی از آذربایجان شرقی و علیرضا زنگی آبادی از کرمان عناوین اول تا سوم را بدست آوردند.

پنجمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی ایران -آذربایجان همانند چهار دوره قبلی فقط با حضور تیم های داخلی همراه بود و با گذشت چهار دوره از تور تغییرات بسیار خوبی ایجاد شده بود و با گذشت هر دوره هم کیفیت تور بهتر می شد و هم شرکت کنندگان بیشتری از این تور استقبال می کردند.

درپاین پنجمین دوره تور تیم های کرمان، آذربایجان شرقی و تهران در مجموع رده بندی تیمی و حسین محمودی از آذربایجان شرقی، عباس اسماعیلی از تهران و علیرضا زنگی آبادی از کرمان در مجموع انفرادی به ترتیب اول تا سوم شدند.

ششمین دوره تور یکی از مهم ترین دوره های این تور بشمار می رود و به نوعی می توان گفت این دوره شروعی دیگر برای تور محسوب می شود که در شماره بعدی با ادامه این مطلب خدمت شما خواهیم بود.


ادامه دارد................

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =