آرت اکسپوی تبریز فرصتی برای تجاری کردن آثار هنری

به اعتقاد کارشناسان، نمایشگاه آرت اکسپوی تبریز که از ۲۳ شهریور ماه در هتل کایا شروع به کار کرده و تا ۲۷ شهریور ادامه خواهد داشت، فرصتی برای تجاری کردن آثار هنری و ارتقای جایگاه اقتصاد در عرصه ی فرهنگ و هنر خواهد بود.

پریسا رضاپور: نمایشگاه اکسپو از دهه ی اخیر در تهران فعالیت خود را آغاز کرده و اینک برای اولین بار در تبریز برگزار شده و به گفته دست اندرکاران آن، با استقبال خوبی همراه بوده است.

مجید فتحی، مدیر برنامه اولین نمایشگاه فروش آثار نقاشی -آرت اکسپو تبریز گفت: برپایی نمایشگاه های سالانه ی آرت اکسپو روشی معمول در سراسر جهان است که با هدف نمایش و فروش آثار هنری برپا می شوند.

مدیر برنامه این نمایشگاه با اشاره به اینکه تبریز نیز برای نخستین بار این رویداد هنری-تجاری را تجربه می کند گفت: در این نمایشگاه ۴۵ هنرمند بنام و باسابقه تعداد ۸۵ اثر خود را در معرض فروش گذاشته اند که بر اساس نظر کارشناسان، از نظر کیفی بالایی برخوردارند.

فتحی در رابطه با سبک آثار موجود گفت: تنوع در این نمایشگاه یکی از ویژگی های اصلی آن به شمار می آید بطوریکه از رئالیستی ترین آثار تا انتزاعی ترین کارها را می توان در آن مشاهده کرد.

 

وی با اشاره به اینکه هنرمندان در این زمان به یک سبک خاص بسنده نمی کنند اظهار داشت: امروزه دیگر سبک ها از مرز بندی جداشده و در هم تنیده اند.

فتحی در مورد ارزش گزاری و کیفیت بندی آثار گفت: این نمایشگاه نه با فراخوان عمومی که با تعیین معیار و انتخاب های کارشناسی برگزیده شده اند.

وی درخصوص دلیل شرط سنی بالای ۳۵ سال برای هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه اظهار داشت:علت این امر بخاطر کیفیت بالای آثار بود چراکه هنرمندان با سن پایین از تجربه کمتری بهره مندند.

قتحی محدودیت دیگر آرت اکسپوی هتل کایای تبریز را "بومی بودن" هنرمندان بیان کرد و گفت: این نمایشگاه با هدف حمایت از هنرمندان تبریزی ساکن در این شهر و آنهایی که در قید حیات هستند برپا شده است ضمن اینکه مشکلات ترانزیتی آثار هنری هم یکی دیگر از عوامل شرط سکونت در تبریز بود.

مدیر نمایشگاه آرت اکسپوی تبریز در مورد انتخاب هتل کایا برای برگزاری نمایشگاه گفت: معمولا اکسپو ها در تمام دنیا در هتل برگزار می شود و دوست داشتیم در جایی برگزار شود که در شان آثارهنریمان باشد.

وی همچنین یادآور شد هتل کایا به عنوان اسپانسر در تامین هزینه برپایی این نمایشگاه کمک های زیادی کرده است.

فتحی در خصوص میزان استقبال از نخستین آرت اکسپوی تبریز نیز چنین گفت: بازید برای تماشا خوب بود ولی انتظارمان برای  خرید در اولین دوره برپایی اکسپو چندان بالا نیست بلکه هدفمان در وهله ی اول به نوعی فرهنگ سازی در این حوزه است.

 

مدیر نمایشگاه آرت اکسپوی تبریز با تاکید بر اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر نیازمند توانمندسازی است گفت: در صورت نهادینه شدن این فرهنگ، هنرمندان مطرح شهرمان برای تولید آثار با کیفیت ترغیب خواهند شد.

وی با اشاره به تنوع قیمت های ارائه شده برای آثار هنری موجود در آرت اکسپوی تبریز گفت: تنوع قیمت این آثار از دو میلیون تومان تا مرز ۳۰ میلیون در نوسان بوده است.

مدیر آرت اکسپوی تبریز یادآور شد: ارزش گزاری آثار آرت اکسپوی تبریز توسط گروه کارشناسی چهار نفره از جمله لیلی گلستان، صاحب گالری گلستان تهران، صورت گرفته است.

فتحی با بیان اینکه تنوع آثار در نمایشگاه های اکسپو گسترده بوده و از نقاشی و خط تا تابلو فرش و مجسمه و .. را شامل می شود گفت: نخستین آرت اکسپوی تبریز محدود به آثار نقاشی است و امیدواریم در سالهای آینده شاهد راه اندازی آرت-اکسپو واقعی در تبریز باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =