ایسنا نوشت: وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که می‌خواهد دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن باز بماند و با وجود اینکه احتمال دارد تصمیم دولت به تعطیلی این دفتر منجر شود، اما مذاکرات با مسئولان فلسطینی در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت، قانونی که کنگره تصویب کرد، در پی اظهارات رهبران فلسطینی در مورد دادگاه کیفری بین‌المللی، به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اجازه تجدید مجوز دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین که این ماه پایان می‌یابد را نداد.

ناوئرت گفت: این موضوع در دست بررسی است و دفتر این سازمان اکنون باز بوده و فعالیت‌ دارد.

وی افزود: ما در مورد وضعیت این دفتر با مسئولان فلسطینی در ارتباط هستیم، نمی‌خواهم که روزنامه‌نگاران در پوشش خبری خود از این موضوع پیشدستی کنند و اکنون صحبت کردن از تعطیلی این دفتر زود است و ما دوست داریم که آنها بتوانند این دفتر را به شکل فعال حفظ کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین با انتشار بیانیه‌ای در سایت خبرگزاری وفای فلسطین تعجب شدید خود از اقدام اخیر آمریکا را ابراز داشت.

این خبرگزاری به نقل از ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین اعلام کرد، رهبران فلسطینی در مورد فعالیت دفتر سازمان آزادی‌بخش و یا مذاکره درباره توافقنامه صلح با اسرائیل هرگز تسلیم فشارها و امتیازخواهی‌ها نخواهند شد.
منع دیدار مسئولان فلسطینی با مقامات آمریکا

به گفته منابع فلسطینی، در پی تصمیم آمریکا برای عدم تجدید مجوز فعالیت دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور حکمی مسئولان تشکیلات به ویژه وزرا را از دیدار با مسئولان آمریکایی منع کرد.

به گفته یک منبع مسئول، دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال یادداشتی برای همه ادارات دولتی تاکید کرد، هر گونه نشست و دیداری با هر مسئول آمریکایی صرف نظر از علت آن تا زمانی که واشنگتن رفتار خود را تغییر داده و در تعامل با فلسطین شفاف باشد، ممنوع است.

منابعی مشابه تاکید کردند، در واقع پس از دستور محمود عباس دیدارهای متعددی میان مسئولان فلسطینی و آمریکایی که پیشتر زمان و تاریخ آنها تعیین شده بودند، لغو شدند.

این تحولات در شرایطی است که مسئولان اسرائیلی با بازداشت برخی از رهبران و کادر جنبش فتح در قدس اشغالی این جنبش را تحت فشار گذاشته‌اند.

به گفته منابع فلسطینی دستکم ۱۳ فلسطینی از جمله "حاتم عبد القادر"، عضو شورای انقلابی جنبش فتح، "شادی مطور"، دبیرکل جنبش در قدس و "عصام الخطیب"، مدیر جمعیت قدس در دفتر مرکزی آمار و سرشماری فلسطین بازداشت شدند.

جنبش فتح در بیانیه‌ای اعلام کرد، این بازداشت‌ها و تلاش‌ها برای ترساندن فلسطینی‌ها که اسرائیلی‌ها در قدس آغاز کرده‌اند، نقض حقوق انسانی و طبیعی مردم فلسطین و نهادهای ملی در راستای تلاش برای تخلیه شهر از چهره‌ها و نهادهای برجسته و اصلی است.

یک مسئول فلسطینی در قاهره در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که روند تشکیل دولت وحدت ملی متوقف شده و یا بحث و بررسی‌ها در مورد آن به تاخیر بیفتد.

وی افزود: در حقیقت پس از اینکه مصر به گروه‌های فلسطینی اطمینان داد که واشنگتن با طرح قاهره که این بار با نظارت و پیگیری عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دنبال می‌شود، موافق است، بسیاری از فلسطینی‌ها انتظار نداشتند که واشنگتن با توافقنامه آشتی فلسطین مخالفت کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =