معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: پذیرش دانشجویان دوره دکتری پژوهش محور از طریق شرکت در آزمون نیمه متمرکز، مصاحبه و بررسی سوابق پژوهشی ادامه دارد و ظرفیت این دوره ها به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ وحید احمدی گفت: پذیرش دوره دکتری به دو شیوه دکتری پژوهش محور و دکتری آموزشی -پژوهشی صورت می گیرد که تفاوت این دوشیوه در ماهیت پایان نامه تحصیلی است. تعداد واحدهای درسی دوره دکتری پژوهش محور کمتر است و دانشگاه یا پژوهشگاه محل تحصیل دانشجو باید برای انجام طرح های تحقیقاتی بخش صنعت با دستگاه های اجرایی قرارداد منعقد و آن را به وزارت علوم اعلام کند . 

وی افزایش ارتباط دانشگاه ها با صنعت و دستگاه های متقاضی تحقیق را از اهداف دوره دکتری پژوهش محور اعلام کرد و گفت: در هردو شیوه دکتری پژوهش محور و دکتری آموزشی پژوهشی باید متقاضیان در آزمون نیمه متمرکز شرکت کنند و سوابق تحصیلی و مصاحبه دانشگاه نیز در قبولی دانشجو نقش دارد.

احمدی گفت: در سال های اخیر این امکان وجود داشت تا متقاضیان در سامانه ای در زیر مجموعه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ثبت نام و پس از انجام مصاحبه و ارائه سوابق تحصیلی، بدون شرکت در آزمون دکتری به دانشگاهها معرفی شوند. این موضوع در اجرا با برخی مشکلات مواجه شد و استادان هم از فقدان سوابق علمی لازم برخی از معرفی شدگان برای تحصیل رضایت نداشتند، لذا وزارت علوم تصمیم گرفت پذیرش از طریق این سامانه را لغو کند. 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: طرح ساماندهی پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه های تحصیلی در وزارت علوم در حال انجام است که براساس آن هرکدام از اعضای هیئت علمی یک طرح تحقیقاتی کلان پنج ساله به دانشگاه ارائه می کند و پس از تصویب این طرح در دانشگاه، دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای انجام این طرح ها پذیرش و وزارت علوم نیز حمایت های لازم را ارائه می دهد.

احمدی با اشاره به اینکه آن دسته از اعضای هیئت علمی که طرح آنها به تصویب می رسد می توانند راهنمایی دانشجویان بیشتری را برعهده بگیرند گفت: دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی می توانند پروژه ها و پایان نامه های تحصیلی را از میان طرح های کلان نیز انتخاب کنند که هم حمایت مالی بیشتری دارند و هم نقش دانشگاه در کمک به بخش صنعت بیشتر است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: اگر اعضای هیئت علمی در یک طرح صنعتی مهم نقش داشته باشند، در ارتقای علمی امتیاز بیشتری کسب خواهند کرد و علاوه بر علوم فنی و مهندسی و علوم پایه، در علوم انسانی و هنر نیز زمینه انجام تحقیقات اساسی برای رفع نیازهای دستگاه ها و سازمان های مختلف و رفع ناهنجاری ها و مشکلات جامعه وجود دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهتاب A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    از خبر آنلاین عزیز میخوام بحث بورسیه داخل رو پیگیری کنه شوهرم تو فراخوان سال 90 شرکت کرده هنوز تکلیفش مشخص نشده خواهش میکنم پیگیری کنید مرسی خدا خیرتون بده
  • حسن IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    3 0
    پذیرش پژوهش محورجهت پارتی بازی بود
  • دانشگاهی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 0
    شایسته سالاری یکی از اصلی ترین پیش شرط های توسعه علمی دانشگاه هاست. وجود کنکور و ضابطه علمی کمک میکند تا فقط نخبگان انتخاب شوند. در چند سال گذشته پیشرفت علمی دانشگاه ها در سایه منافع و زد و بند های سیاسی و جناحی به حاشیه رانده شده بود. وجود عدالت آموزشی و آرامش و نیود دلهره و جو امنیتی از ابتدائی ترین شرایط محیطی سالم برای پیشرفت علمی است. ساماندهی دانشگاه های سیاست زده دوره قبل و تعویض مدیران جناحی و حاکمیت ضابطه به جای رابطه از نیاز های اصلی امروز دانشگاه های ماست. مسئولین محترم منتخب ملت ، در ادامه سالم سازی دانشگاه ها به هیاهو ی اشخاص و گروه های مغرض و کسانی که منافع بناحقشان به خطر افتاده توجه نکند. امروز، اصلاح جامعه اسلامی ما در گرو اصلاح دانشگاه است.