ایسنا نوشت:

در حال حاضر خطوط ریلی ایران به دو کشور سوریه و ترکیه متصل است که متقاضیان می‌توانند برای سفر به این کشور قطار را به عنوان وسیله‌ای ایمن و ارزان انتخاب کنند. البته طی مدت اخیر به دلیل ناامنی‌های به وجود آمده در سوریه تردد ریلی ایران به این کشور متوقف شده اما خط ریلی تهران - انکارا برقرار است و مسافران می‌توانند با پرداخت ۱۹۵ هزار تومان این سفر سه روز را تجربه کنند.

 

قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و نقش مهم ایران در اتصال آسیا به اروپا باعث شده سفرهای زمینی بین‌المللی از طریق این کشور مورد توجه بسیاری از کشورهای همسایه قرار گیرد.

در کنار مسیرهای ترانزیتی مختلفی که احداث و نهایی کردن آن‌ها در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بناست در آینده نزدیک مقدمات اتصال خطوط ریلی ایران به همسایگان شمالی و شرقی فراهم شود؛ خطوطی که از نظر اقتصادی اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت.

در کنار این اهداف، خطوط ریلی دیگری نیز در سال‌های گذشته فعال شده‌اند که اهداف توریستی را نیز مدنظر قرار داده و در خطوط خود جایی را برای قطارهای مسافری در نظر گرفته‌اند.

شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با همکاری راه آهن سوریه و ترکیه و در پی توافقات صورت گرفته از سوی مقامات عالی کشورهای مزبور، نسبت به راه اندازی دو خط قطار بین المللی تهران - دمشق و تهران - استانبول اقدام کرده است.

این قطارها از اسفند سال ۱۳۷۹ با هدف گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این کشورها و تامین رفاه و راحتی سفر برای ایران‌ گردی و جهانگردی در سیر سفر قرار گرفتند.

ایمنی، آسایش،‌ ارزانی و جاذبه‌های طبیعت بین راه قطار به عنوان مزایای این مسیرها مطرح شده و البته طبق آمارها در سال‌های گذشته مورد استقبال مسافران نیز قرار گرفته است.

در حال حاضر در این دو مسیر اصلی بین المللی راه آهن ایران توان زیر بنایی جابجایی مسافران را دارد، هرچند مشکلات امنیتی اخیر سوریه یکی از این دو خط را به حالت تعطیلی درآورده است اما به محض فراهم شدن شرایط، این مسیر بار دیگر فعال می‌شود.

قطار مسافری تهران - دمشق از تهران به سمت پایتخت سوریه حرکت می‌کند و پس از طی کردن ۲۳۴۷ کیلومتر مسیر و عبور از خاک‌های ایران، ترکیه و سوریه به مقصد می رسد.

این قطار مسافری که برای رسیدن به مقصد ۶۲ ساعت (بیش از دو روز) در حرکت است، صبح روز پنجشنبه وارد دمشق می‌شود و مسیر برگشت نیز در روز دوشنبه از دمشق آغاز می‌شود و به سمت تهران حرکت می‌کند.

در زمان فعالیت، دو نوع قطار در این مسیر حرکت می کردند که یکی از آن‌ها مربوط به راه آهن ایران و دیگری مربوط به سوریه بود.

قطار ایران اکسپرس خواب چهار تخته به همراه هفت واگن بود که ظرفیت حمل ۲۲۸ مسافر را داشت و قطار سوریه نیز اتوبوسی درجه یک خواب دو تخته ظرفیت‌ مشابه را داشت.

دیگر مسیر بین المللی مورد اقبال مسافران ایرانی و خارجی مربوط به قطار تهران - استانبول است؛ این قطار که روزهای پنجشنبه از تهران به سوی این شهر تاریخی حرکت می‌کند و پس از ۷۱ ساعت و ۴۰ دقیقه (سه روز) طی مسیر، عصر روز یکشنبه وارد ایستگاه حیدرپاشا (بخش آسیایی استانبول) می‌شود. برگشت این قطار نیز از استانبول در روزهای چهارشنبه انجام می‌شود و روز شنبه به تهران می‌رسد.

مسیر ۲۹۶۶ کیلومتری تهران - استانبول جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها عبور از دریاچه وان به حساب می‌آید. مسافران این قطار پس از رسیدن به این دریاچه در خاک ترکیه با استفاده از کشتی، مسافت دریاچه را طی می‌کنند و سپس مسیر خود را با قطار کشور میزبان ادامه می‌دهد.

مدت زمان سفر به کشتی در این دریاچه حدود پنج ساعت است. قطارهای این مسیر ظرفیت حمل ۳۰۸ مسافر را دارند و به شکل اکسپرس خواب چهار تخته و اکسپرس خواب شش تخته این مسیر را طی می‌کنند.

در حال حاضر با توجه به عملیات عمرانی کشور ترکیه در مسیر آنکارا - استانبول و طرح سریع السیر شدن این مسیر، تنها امکان سفر زمینی از تهران به آنکارا فراهم است و مسافران می‌توانند با پرداخت ۱۹۵ هزار تومان این تور زمینی طولانی را تجربه کنند.

البته به نظر می‌رسد با توجه به طولانی بودن مسیر و ساعت حرکت قطار، بسیاری از مسافران سفر با هواپیما را در این مسیرها ترجیح دهند. هر چند سفر طولانی با قطار و طی کردن مسیرهای مختلف در چند کشور از جذابیت بالایی برخوردار است و بسیاری از مسافران را وسوسه می‌کند که برای این سفر از حمل و نقل ریلی استفاده کنند.

هر چند ناامنی‌های چند سال گذشته سوریه باعث بر هم خوردن نظم یا شرایط امنیت این خط شده اما با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌ها در طول این مسیر به محض فراهم آمدن شرایط لازم امکان برقراری سفر در راه آهن تهران - دمشق وجود دارد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    36 2
    جالب بدونید فقط شهر استانبول سالانه پذیرای 27000000 توریسته ک این رقم برای کل ایران چیزی بین 700 تا 800 هزار نفره. ظمنا ترکیه از لحاظ صنعت سرعت رشد خیلی بالایی داره که اونی شاید همه بدونن لباس و پوشاکه که تقلبیش رو به اسم جنس ترک تو ایران پخش میکنن. اونا نفت ندارن ولی بجاش مدریت و برنامه و تلاش دارن. پاسخ به اون بینامی کمیگه ترکیه مثل یونانه باید بگم ترکیه جزو 20 اقتصاد برتر جهانه. با این حرفای بی پایه خودمونو زیر سوال نبریم
  • binam GB ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    33 0
    ترکها 5 سال است که کاملا با صندوق بین المللی پول تسویه کرده اند و یک سنت بدهی ندارند.. قابل توجه بی نام..
  • مهراد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    7 11
    200000 تومن خیلی گرونه برای قطار.
  • بی نام TR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    27 1
    خیلی خسته کننده است. سه روز در راه. بدون امکان دوش. تازه نصفه شب می رسی به مرز ایران و ترکیه اونجا بعضی اوقات 45 ساعت علافی داره. دمدمای صبح روز دوم به دریاچه وان که می رسی از قطار پیاده می شی و بدو بدو میری سوار فری بوت کشتی می شی و 45 ساعت توی راهی بعد دوباره اونور دریاچه سوار قطار می شی. بعضی وقتا دلت می خواد پیاده بشی چون فکر می کنی از قطار سریعتر می تونی بری البته خود ترکها الان دارن روی قطار سریع السیر استانبول پکن دارند کار می کنند و فازهای آنکارا اسکی شهر و آنکار قونیه در حال سرویس دهی است و آنکارا استانبول هم بزودی راه می افته. بعد از عبور از مرز آدم چیزایی می بینه که نمی شه گفت ضمن اینکه اگه جمعی یه کوپه بگیرید و عجله ای برا رسیدن ندارید خیلی خاطره انگیز هم هست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    11 2
    کارهای بزرگ را به افراد کوچک بسپارید و برعکس کارهای کوچک را به افراد بزرگ .................
  • امیر A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    8 1
    خیلی عالی هست .
  • مهسا RO ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 3
    میخواستم بدونم سفر با قطارش چجوریه؟یعنی اینکه بعدش رسیدی برای جا ومکان و خورد خوراک چیکار باید کرد؟