ایرنا نوشت:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی فاسد شدن برنج سحری صرف شده از سوی ساکنان روستای قلعه خان در شهرستان مانه و سملقان را گمانه اصلی برای مسمومیت روزه داران در این روستا اعلام کرد.

دکتر نادر نیک پرست گفت: چلوگوشت غذای سحری این روستاییان هشت تا 10 ساعت قبل از سحر پخت شده بود لذا به نظر می رسد این غذا تا حدودی فاسد شده لذا روزه دارانی که این غذا را خورده اند پس از شش تا هفت ساعت علائم مسمومیت را بروز داده اند.

وی گفت: علاوه بر آن برای پخت غذا و نیز مصرف آب شرب روزه داران از آب چاه بدون داشتن شرایط بهداشتی استفاده شده که همین امر نیز می تواند علت دیگری برای مسمومیت روستاییان باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین احتمال شیوع بیماری التور در این منطقه را به دلیل استمرار نداشتن علائم مسمومیت روستاییان رد کرد.

وی گفت: 20 مورد آزمایش از آب، غذا و مسموم شدگان به آزمایشگاههای داخل و خارج استان ارسال شده که تا پایان هفته جاری نتایج اولیه آن اعلام می شود. آزمایش التور نیز انجام شده و در آزمایشگاههای استان در حال بررسی است که به زودی نتایج آن نیز مشخص می شود.

 

 دکتر نیک پرست همچنین پیرامون مراحل سیر این واقعه گفت: در مرحله نخست علائم مسمومیت در 800 نفر از روستاییان منطقه که آب و غذای سحری را مصرف کرده بودند وجود داشت که این علائم در 400 نفر شدت داشت.

 

او گفت: علائم مسمومیت در 200 نفر از ساکنان روستای قلعه خان بگونه ای بود که در مراکز بهداشتی و درمانی شهر قاضی مرکز بخش سملقان سرم تراپی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نیروهای پزشکی برای مداوای روستاییان مسموم به منطقه اعزام شده اند و مشکلی نیز از لحاظ درمانی وجود نداشت.

نیک پرست وضعیت فعلی روستاییان مسموم را عادی و مطلوب توصیف کرد و گفت: تاکنون گزارشی از افزایش شمار مبتلایان به مسمومیت در این روستا ارسال نشده است.

بروز یک نوع مسمومیت در روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی، از دیروز شمار زیادی از اهالی این روستای 2500 نفری را به مراکز درمانی کشانده است.

شهرستان 105 هزار نفری مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه فاقد بیمارستان است.

47282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    2 0
    از کی تا حالا چلوخورش 8 ساعته فاسد میشه اون هم واسه این همه ادم بابا بسه دیگه اون دوران گذشت