۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱

آمریکا با تمام ظرفیت های موجود خود علیه ایران اقدام می کند. بنابراین در چنین فضایی نمی توانیم بگوییم در داخل کشورمان صرفا یکی از نهادها باید با اینگونه اقدامات مقابله کند، بلکه می بایست در مقابل چنین ظرفیت های مختلف آمریکا ظرفیت های خود را هماهنگ کنیم.

در ارتباط با طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه که جزییات آن روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي به تصویب رسید باید سه موضوع را مورد توجه قرار داد: فضای کنونی میان ایران و آمریکا،طرح مجلس و انتظارات اجتماعی. در ارتباط با فضای کنونی و شرایط فعلی دو کشور نکته مهم این است که در آمریکا صرفا ترامپ با ايران مناقشه ندارد بلکه این کشور با تمام ظرفیت های خود در قوه مجریه، کنگره و دادگاه هایش به نوعی درصدد تحریم و مقابله با ایران بر آمده اند و اجازه نمی دهند کشورهای دیگر با ایران در فضای عادی همکاری کنند، و به این ترتیب هر چند روز یکبار شاهد مصوباتی از سوی کنگره و دادگاه های این کشور علیه کشورمان هستیم.

چنین رویکردی نشان می دهد آمریکا با تمام ظرفیت های موجود خود علیه ایران اقدام می کند.بنابراین در چنين فضایی نمی توانیم بگوییم در داخل کشورمان صرفا یکی از نهادها باید با اینگونه اقدامات مقابله کند، بلکه می بایست در مقابل چنین ظرفیت های مختلف آمریکا ظرفیت های خود را هماهنگ کنیم.در این ارتباط می توان گفت طرح مجلس ظرفیت های کشور را هماهنگ کرده و خواستار اقدام در ذیل یک راهبردي کلان و هماهنگ می شود. نکته دیگر این است که آمریکا از طریق مصوبات داخلی خود از یک طرف می خواهد در داخل جمهوري اسلامي ايران به نوعی اقداماتی را انجام دهد و از طرفی دیگر حقوق بین الملل و عرف بین الملل را هم نادیده می گیرد،آمریکا به نوعی با ناميدن بخشی از نهادهای کشور تحت عناوین کذبی مثل تروریسم به دنبال جدا کردن آن از سایر نهادهای کشور است، در این راستا طرح مجلس می تواند با اقدام آمریکا مقابله کند و وضعیت بسامانی را در ارتباط با همه نهادهای کشورمان ایجاد کند چرا که در کشور نهادهای مختلفی از جمله وزارت خارجه، سپاه، اطلاعات و یا هر نهاد دیگر جدای از هم نیستند و همه اینها وزارتخانه های یک کشور هستند و نمیتوان تفاوتی میان آنها قایل شد.

از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که طرح مجلس در سطح بین المللی نیز ظرفیت خاصی ایجاد کرده است چرا که آمریکا به دنبال این است که با ادعای های کذبی تحت عنوان تروریسم در مورد بخشی از نیروهای مسلح کشورمان به نوعی قاعده خاصی ایجاد کند،آمریکا با تعریف جدید می خواهد به شكلي کنواسیون های بین المللی را نادیده بگیرد بنابراین طرح مجلس دقیقا معادل اقدامی است که آمریکا در پی انجام آن است، این کشور باید بداند اگر بخواهندبا قوانین داخلی خود قوانین بین المللی حتی جنگ را نادیده بگیرند در ایران هم چنین ظرفیتی وجود دارد. از جمله نکات مثبت دیگر طرح مجلس می توان به موضوع بودجه اشاره کرد، این قانون صرفا به یک سلسله شعارها بسنده نکرده است بلکه برای اقداماتی که مشخص کرده ردیف بودجه ها تعیین شده و دولت را موظف به تامین بودجه های مورد نیاز دستگاه هایی که قرار است در مقابله آمریکا مقابله کنند کرده است.

از طرف دیگر طرح مجلس به انتظارات اجتماعی نیز پاسخ داده است به این معنی که جامعه خواهان پاسخگویی در مقابل هجمه هایی است که هر روز از سوی آمریکا شاهد آن هستیم. تا امروز مشخص نبود که چه نهادی باید پاسخگوی انتظارات اجتماعی در این زمینه باشد، همه خواهان پاسخگویی وزارت امور خارجه بودند اما خوشبختانه طرح مجلس جایگاه پاسخگویی را مشخص و مسئولیت نهادهای مختلف را مشخص کرده است امید است این طرح که به عنوان طرح جامعی در مقابل تهدیدات آمریکا قلمداد شده است با تصویب نهایی و تعیین راهبردها بتواند انتظارات اجتماعی را پاسخ دهد.

* اين يادداشت ابتدا در روزنامه جام جم شماره ٤٨٩٦ مورخ ٢٣/ ٥ / ٩٦ منشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =