ایرنا نوشت: «راب مانینگ» سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: نیروهای عراقی در حال جنگ با داعش در سوریه و عراق، به سمت کرکوک حرکت کردند.


به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریکا، مانینگ به خبرنگاران گفت: ائتلاف بر حرکت تجهیزات و پرسنل نظامی در اطراف کرکوک نظارت دارد. چنین حرکات وسایل نظامی تاکنون اقداماتی هماهنگ شده و نه حمله بوده است.
مانینگ افزود: نیروهای ائتلافی و مشاوران، از فعالیت های دولت عراق یا نیروهای دولت منطقه ای کردستان در نزدیکی کرکوک حمایت نمی کنند.
وی با اشاره به گزارش رسانه ها درباره درگیری بین نیروهای عراقی و شبه نظامیان در کردستان گفت: ما از گزارش هایی درباره تبادل محدود آتش در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه آگاه هستیم و معتقدیم این مساله حادثه ای جداگانه است.
این مقام آمریکایی همچنین گفت: ما شاهد سطحی ازخشونت که برخی از گزارش های رسانه ها به آن اشاره کرده اند، نبوده ایم. نیروهای ائتلاف قویا از دو طرف می خواهند از اقدامات تشنج آفرین خودداری کرده و ضمن مخالفت با اقدامات خشونت آمیز از سوی هر یک از طرف ها، از اقدامات بی ثبات کننده ای که باعث فاصله گرفتن از جنگ با داعش و تضعیف ثبات عراق می شود، بپرهیزند.
مانینگ افزود: آمریکا به حمایت از عراقی متحد ادامه می دهد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تصمیم دولت منطقه کردستان عراق در پیگیری همه پرسی یکجانبه، مذاکره همچنان بهترین گزینه برای رفع تنش های جاری است.
سخنگوی پنتاگون افزود: وزارت دفاع همچنان بر جنگ با داعش متمرکز است. ما از همه طرف ها در منطقه می خواهیم بر این تهدید مشترک متمرکز شوند و از ایجاد تنش بین مردم عراق خودداری کنند. ما همچنان بر نابودی داعش متمرکز هستیم.
به گزارش ایرنا، نیروهای مسلح عراق از اولین ساعت بامداد روز دوشنبه عملیات پیشروی خود برای بازپس گیری کنترل شهر کرکوک و چاه های نفت آن را آغاز کردند.
«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: ما اوضاع را از نزدیک رصد می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم تا فعالیت های نظامی را هماهنگ کرده و آرامش را بازگردانند.
در این بیانیه ادعا شده است: آمریکا بسیار نگران گزارش ها درباره بروز خشونت در اطراف کرکوک است.
نوئرت تاکید کرد: ما از اجرای صلح آمیز اداره مشترک همه مناطق مورد مناقشه توسط دولت های مرکزی و منطقه ای مطابق قانون اساسی عراق حمایت می کنیم. ما با مقامات دولت های مرکزی و منطقه ای برای کاهش تنش ها و پرهیز از درگیری های بیشتر و تشویق آنها به گفت و گو، همکاری می کنیم.
در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از همه طرف ها خواسته شده از اقدامات تحریک آمیزی که به مناقشه فرقه ای و قومی دامن می زند، پرهیز کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =