رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگرانی عمیق خود را نسبت به آسیب دیدن میراث جهانی در شهر پالمیرا(تدمیر) سوریه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری؛ مسعود سلطانی فر، با ارسال 2 نامه جداگانه به ایرینا بوکووا، مدیر کل سازمان علمی ، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد(یونسکو)، ایاد امین مدنی دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی (OIC نگرانی عمیق خود را نسبت به آسیب دیدن میراث جهانی در شهر پالمیرا(تدمیر) سوریه اعلام کرد و از این سازمان ها خواست تمام تلاش خود را در جهت حفاظت و حراست از این شهر باستانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسده به کار بندند.

او در این نامه ها همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حفاظت و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیر منقول کشورهای عراق و سوریه اعلام کرد.

در این نامه ها تاکید شده است: خشونت های اخیر که از نسل کشی بشریت به نسل کشی فرهنگی شدت یافته است در حال تخریب میراث کشورهای عراق و سوریه است ، میراثی که در واقع متعلق به کلیه ملتها، اعصار و باورها است.

مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نامه ها ضمن تاکید بر مسئولیت ایران نسبت به حفاظت از این میراث ارزشمند بشری اظهار امیدواری کرده است که با حمایت نهادها و سازمان های بین المللی، میراث فرهنگی جهانی در معرض خطر در کشور سوریه حفظ و احیا شود.

او با اظهار نگرانی و اندوه قلبی نسبت به اقدامات خشونت آمیز گروه های افراطی در سوریه،نگرانی عمیق خود را نسبت به تخریب احتمالی میراث فرهنگی و تاریخی شهر باستانی پالمیرا اعلام کرده است.

گروه داعش در ماههای گذشته نیز ویدیوهایی منتشر کرد که نشان می داد افراد وابسته به این گروه در حال تخریب میراث فرهنگی و آثار باستانی موجود در موزه موصل عراق و شهر نمرود هستند.

سلطانی فر در این نامه تاکید کرده است : آنچه در عراق و سوریه امروز رخ می‌دهد، نسل‌کشی و تخریب آثار و میراث فرهنگی است که گروهی افراطی متاسفانه به نام حکومت اسلامی آن را انجام می‌دهند.

گزارش ها حاکی از آن است که دشمنی داعش با آثار تاریخی این بار نیز خود را در تخریب آثار باستانی گرانبهای پالمیرا نشان داده است. تروریست ها در حال حاضر در حال تخریب آثار باستانی هستند و با پتک و خمپاره به جان میراث گرانبهای بشری پرداخته اند.

شهر باستانی - تاریخی چند هزار ساله پالمیرا یا تدمر پایتخت پادشاهی به همین نام است که همزمان با امپراتوری رم باستان وجود داشت.هم اکنون در این شهر تاریخی علاوه بر بناهای، تعداد زیادی از آثار باستانی در موزه های این منطقه جای داده شده اند.

شهر تاریخی پالمیرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت است و تا 4 سال قبل و پیش از بحران سوریه، میزبان شمار زیادی از گردشگران خارجی بود. این شهر تاریخی در 215 کیلومتری شمال شرقی دمشق قرار دارد.
پالمیرا در گذشته یکی از شهرهای بسیار مهم در مرکز سوریه بوده‌است. منطقه باستانی شهر پالمیرا از سوی یونسکو به عنوان «ایستاده بر چهارراه چند تمدن» توصیف می‌شود

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    5 0
    تپه جغامیش رو چلو چشم سازمان میراث فرهنگی به طور کل با خاک یکسان می کنن طوری که انگار از روز اول چیزی به نام تپه اون جا نبوده صدای کسی در نمیاد حالا نگران شهر باستانی پالمیرای سوریه هستن . ای خداااااا
  • وروجك A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    5 0
    كارى جز خنده از عهده ام بر نمياد؛ پس خخخخخخخخخخخ
  • محمود A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    3 0
    مردم ایران هم عمیقا و به شدت نسبت به بی توجهی مسئولین میراث فرهنگی کشور ایران در رابطه با آثار باستانی کشور ایران ابراز نگرانی می کنن و نمی دونن که باید دست به دامان کی بشن.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    3 0
    مسئولین محترم ایرانی به جای ابراز نگرانی برای آثار باستانی کشورهای دیگه بهتره که از آثار باستانی های ریز و درشت کشور خودمون مواظبت کنن و به فکر با خاک یکسان کردن شون و تبدیلشون به برج و ریل قطار وجاده و .... نباشند.
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    5 0
    ایران نمیخواد نگران پالمیرا باشه تخت جمشید و کوروش و شیراز و یزد و اصفهان و اردبیل و ... همه اثار تاریخیمونو نابود کردن بیاد نگران خودمون باشه بی زحمت
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    4 0
    میگم مگه سوریه خبریه. کی گفته سوریه جنگ داخلیه . مگه ممکنه مردم سوریه رئیس جمهور محبوبشان را تنها بزارن. دو نفرو نصفی تروریست بودن که نابود شدن حالا همه چیز در کنترل حضرت بشار اسد هستش
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    5 0
    بابا اول به فکر آثار خودمون باشیم....تمدن سایر کشورها پیش کش
  • shima RO ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    5 0
    سازمان میراث فرهنگی به فکر آثار باستانی خودمون باشه همش داره نابود میشه خبر انلاین خواهش میکنم تایید کن