مهر نوشت: قباد شیوا معتقد است مدیران فرهنگی و هنری به سفارش پوستر جشنواره‌ها و رویدادهایی مانند فجر به افراد حرفه‌ای اهمیت نمی‌دهند و بسیاری از کارها کپی از آب در می‌آید.

قباد شیوا گرافیست پیشکسوت با اعلام این که بهمن ماه و همزمان با سالروز تولدش نمایشگاهی از آثارش را برپا می کند، گفت: در یک مجموعه تئاتری در جنوب شهر به اسم «پردیس تئاتر تهران» یک گالری را به نام «شیوا» نامگذاری کردند و قرار است چهارم بهمن همزمان با تولدم، نمایشگاهی از ۳۰ پوستر تئاتری که در طی سال های متمادی طراحی کردم در این مکان به نمایش در بیاید.

او ادامه داد: این نمایشگاه شامل پوستر تئاترهایی است که در دوران های مختلف طراحی کردم و می توان آن را به نوعی مرور پوسترهای تئاترم دانست.

این پیشکسوت عرصه گرافیک همچنین در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه در این سال ها چه برآوردی از پوسترهای جشنواره های فجر در عرصه های مختلف دارید، بیان کرد: این جشنواره ها جشنواره های ملی ما هستند و باید پوسترها و هر نوع گرافیکی که برای آن به کار می رود خیلی حرفه ای باشد که متاسفانه معمولا اینگونه نیست.

شیوا ادامه داد: باید برای چنین رویدادهایی به افراد حرفه ای سفارش کار داده شود. کسانی که پرونده مشخصی دارند و در این حوزه آبرومندانه کار می کنند. اما متاسفانه با ندانم کاری مدیران، در نهایت این اتفاق نمی افتد و عموما غیر حرفه ای ها را سر این کار می گذارند. وقتی هم به مدیران انتقاد می شود، می گویند بودجه نداریم و مجبوریم با غیر حرفه ای ها کار کنیم که این موضوع بسیار تعجب برانگیز است.

او اضافه کرد: ضمن اینکه برخی از این پوسترها مانند پوستر جشنواره تئاتر فجر سال گذشته از یک نمونه خارجی بسیار بد کپی شده بود. این پوسترها جزو پوسترهای ملی هستند و در تاریخ می مانند ولی مدیریت های هنری و فرهنگی به این موضوع اهمیت نمی دهد.

این گرافیست درباره زیاد شدن کپی کاری در میان گرافیست های نسل جوان نیز اظهار کرد: نداشتن دانش چه نزد گرافیست ها و چه سفارش دهندگان باعث شده کپی زیاد شود. ضمن اینکه امروزه خیلی از افراد از جمله مدیران، سفارش های خود را به پسرخاله هایشان می دهند و برای همین آبروی مملکت هم می رود. جوان ها هم دیگر عادت کرده اند ساده ترین راه را انتخاب کنند در حالیکه خود من وقتی اولین پوسترم را طراحی کردم بارها برای رسیدن به طرح دلخواهم اتود زدم و وقتی سه سال پیش در کانادا نمایشگاهی از آثارم را برپا کردم و آن پوستر هم در میانشان به نمایش درآمد، هنرمندان کانادایی می گفتند در آن روزگار چقدر مدرن کار کرده بودید.

شیوا همچنین بیان کرد: جشنواره ها تمام می شوند اما پوستر رویدادها در تاریخ می ماند مانند پوستر سال گذشته ای که برای جشنواره فیلم فجر طراحی شده بود و چهره مرحوم حاتمی را بسیار بد طراحی کرده بودند. آن پوستر با هر کیفیتی،محصولی است که از آن جشنواره در تاریخ می ماند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =