تاثیر ویژگی های شخصیتی بر اعتیاد اینترنتی

اینترنت به عنوان ترکیبی از منابع و فناوریست که انتظار می رود به عنوان زیرساخت و تسهیلاتی برای خدمت کردن در نظر گرفته شود.وابستگی گسترده به اینترنت برای فعالیتهایی متنوع و روزمره شامل ارتباطات ، همکاری های شغلی ، معاملات تجاری ، سرگرمی و آموزش وجود دارد و استفاده غیر مسئولانه از این منبع ارتباطی تهدیدی بزرگ برای جامعه محسوب می شود

در سالهای اخیر مطالعات شیوع اعتیاد به اینترنت را بین 3/0 % تا 22% گزارش کرده اند. به طور کلی اعتیاد به اینترنت را می توان به عنوان" نوعی استفاده از اینترنت که می تواند مشکلات روانشناختی، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند،" تعریف کرد( گونزالز،2008).
اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به اینترنت صرف نظر از اینکه آن را یک بیماری یا آسیب روانی یا معضل اجتماعی بدانیم پدیده ای است مزمن ، فراگیر و عود کننده که با صدمات جدی جسمانی ، مالی ، خانوادگی ، اجتماعی و روانی همراه است. رایج ترین اصطلاح" اعتیاد به اینترنت" است که نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت ایجاد می کند.یکی از متغیر های که می تواند با اعتیاد به اینترنت ارتباط داشته باشد ویژگی شخصیتی است که نقش تعيين كننده اي بر رفتار مشهود وآشكار فرد دارد شخصيت عبارتست از: مجموعه سازمان يافته،واحد و متشكلي از خصوصيات نسبتاً ثابت و مداومي كه يك شخص را از اشخاص ديگر متمايز ميكند. برخی متغیرهایی که در ارتباط با اعتیاد به اینترنت بررسی نموده اند ، ویژگی های شخصیتی کاربران می باشد. خصوصیاتی مانند کمرویی ، تکانشی بودن ، تنهایی ، اضطراب ، افسردگی ، خشونت و پرخاشگری، سبک شخصیتی درون گرایی، احساسات ناپایدار و خیال پردازی، دنبال تازگی بودن، اجتناب از آسیب و کاهش، وابستگی به پاداش، برون گرایی. یکی از علت های مهم روند رو به رشد مشکل اعتیاد به اینترنت در ایران این است که مدیریت کلان اجتماعی برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلات اجتماعی جوانان نظیر رفع بیکاری، شرایط مناسب ادامه تحصیل و مشکلات معیشتی جوانان ننموده، برنامه ریزان اجتماعی برنامه مناسبی ارائه نکرده اند هم چنین در زمینه نحوه استفاده از اینترنت کار فرهنگی صورت نگرفته که در صورت ادامه این روند باید شاهد عوارض آسیب جدیدی باشیم که جامعه ما را تهدید می کند. جوان وارد یک فضای مجازی می شود و در این فضا می خواهد شروع به مکالمه و تبادل افکار کند. در این صورت نکته ای که وجود دارد این است که این شخص از واقعیت دور می شود و فراموش می کند که ارتباطات مجازی و واقعی چقدر تفاوت دارند و دچار رفتار دوگانه می شود و دچار تخیلات می گردد. همچنین اعتیاد به اینترنت از مواردی است که بسیاری از کاربران را اسیر خود می کند و موجب می شود که کاربران در فعالیت های اجتماعی کمتر در گیر شوند و موجب افت تحصیلی و عدم مسئولیت پذیری در فرد و انزوای اجتماعی و عزت نفس کمتر در فرد می شود. افرادی که زمان های طولانی و متمادی را صرف انجام بازیهای رایانه ای می کنند یا در گروههای بحث اینترنتی شرکت کنند در شمار افراد آلوده قرار می گیرند. نکته ای که باید به آن توجه جدی شود این است که این افراد درست مثل معتادان به مواد مخدر بعد از مدتی و در صورت عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت دچار بیقراری، تحریک پذیری، عصبانیت و احساس نیاز می‌شود البته این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
حال این سوال پیش می آید که آیا ویژگی های شخصیتی بر اعتیاد اینترنتی تاثیر معناداری دارد؟
با توجه به تحقیق انجام شده در میان دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه سمنان) می توان گفت که ویژگی های شخصیتی تاثیر مهمی بر استفاده از اینترنت و در نهایت اعتیاد اینترنتی دارند و رابطه ی مثبتی میان ویژگی های شخصیتی درون گرایی، روان رنجوری و تجربه گرایی با اعتیاد به اینترنت وجود دارد و برون گرایی و وظیفه شناسی در اکثر تحقیقات با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی دارد و همچنین در تحقیق صورت گرفته مشخص شده است که اعتیاد به اینترنت در مردان دو برابر زنان می باشد و افراد معتاد به اینترنت تمایل بیشتری به ریسک پذیری برای کارهای پر خطر دارند و علایم بالاتری از اختلال افسردگی و خصومت و پرخاشگری نسبت به دیگران داشته و کمبود توجه و بیش فعالی و عزت نفس پایینی را دارند. همچنین افراد معتاد به اینترنت دارای عدم مسئولیت پذیری اجتماعی کم و انزوای اجتماعی و نا کار آمدی تحصیلی و کاری می باشند. از آنجایی که بعد روان رنجوری در ابعاد پنج گانه ی ویژگی های شخصیتی بیشترین تاثیر را در اعتیاد اینترنتی داشته و از حساسیت زیادی برخوردار است پیشنهاد می شود فشارهای روانی حاصل از درس و محیط دانشگاهی را برای دانشجویان کاهش دهیم یا با اطلاع رسانی و برنامه های آموزشی، ثبات هیجانی و قدرت تصمیم گیری عقلایی در شرایط حساس را در آن ها بالا ببریم.برای بعد برونگرایی پیشنهاد می شود
ود با ایجاد جو آرام در دانشگاه محیطی فراهم کرد که دانشجویان احساس راحتی کنند به طوری که برای برقراری ارتباط واهمه نداشته باشند و حتی به برقراری ارتباطات سالم و تبادل اطلاعات مفید تشویق شوند و برای توجه به بعد سازگاری بهتر است کارهای تیمی در سطح دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.در رابطه با شیوع اعتیاد اینترنتی پیشنهاد می شود مسئولین تعرفه هایی را برای استفاده سالم و به اندازه از خدمات اینترنتی برای دانشجویان مشخص کنند و کمیت و کیفیت اتصال به اینترنت را کنترل کنند.از آنجایی که افرادی که اعتیاد اینترنتی در آن ها بیشتر بوده است اغلب با هدف بازی و یا سرگرمی جذب استفاده از اینترنت شده اند باید طبق برنامه های آموزشی افراد را به ایجاد یک برنامه زمان بندی شده برای اتصال و بیرون زدن از محیط مذکور مقید کرد و خانواده ها با ایجاد برنامه های سرگرم کننده و سالم اوقات فراغت فرزندانشان را پر کنند تا کمتر با اینترنت وقت بگذرانند. پیشنهاد می شود به افراد آگاهی دهیم تا بدانند استفاده زیاد از رایانه و رفتار یک بعدی و گوشه گیر به آن ها میدهد و حتی اعتماد به نفس آن ها را در زندگی اجتماعی نیز دستخوش تغییر قرار می دهد.همچنین پیشنهاد می گردد مقامات در راه اندازی آژانس های معالجه و بازپروری افراد معتاد به اینترنت همت گمارند.
>نیلوفر دولتیان
پژوهشگر و استاد دانشگاه

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =