احمد توکلی گفت: اگر روحانی فکر می کند برای اخذ رای اعتماد وزرای پیشنهادی باید با مجلس مشورت کند، در اشتباه است.

احمد توکلی نماینده سابق تهران در مجلس درباره سهم خواهی‎ها و مشورت‌های دولت در مورد چینش کابینه، در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: مذاکراتی که به‌منظور ایجاد تفاهم صورت می‌گیرد بسیار امری خوب و پسندیده و در برخی مواقع لازم و ضروری است؛ اما اگر این مذاکرات بخواهد حقوق قوا را تحت تاثیر قرار دهد، در آن همه طرف‌ها بازنده خواهند بود.

او توضیح داد: مذاکرات فی مابین دولت با مجلس اگر به مخدوش شدن حقوق قوا در برابر هم منجر شود، باعث آسیب دیدن مسوولیت پذیری قوا خواهد شد؛ اینکه مجلس انتظار داشته باشد رئیس‌جمهور قبل از معرفی کابینه با آنها مشورت کند نیز گزافه است و نباید این‌چنین باشد.

توکلی با بیان اینکه اگر دولت نیز فکر می‌کند که باید با مجلس مشورت کند در اشتباه است، گفت: من به آقای خاتمی‌گفته بودم و پیش از آن در نامه‌ای به آقای هاشمی هم نوشته بودم و همین‌طور در سال 92 به آقای روحانی گفتم با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس مشورت نکنید، اما می‌توانید از اشخاص مشورت بگیرید.

این فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل صحبت‌هایش گفت: من به روسای جمهور گفتم اگر در مورد وزیر با مجلس مشورت کردید، او دیگر وزیر شما نیست و وابسته به مجلس است و اگر وزیر پیشنهادی را قبول نکنی، می‌گویند چرا پرسیدی؟ این روش احمدی‌نژاد بود که از مجلس مشورت می‎گرفت اما به آن عمل نمی‎کرد.

او افزود: زمانی رئیس‌جمهور با اشخاص ذی‌نفوذ صحبت می‌کند و مشورت می‌گیرد و درنهایت اگر نظر را نپذیرد چندان خللی در امور ایجاد نمی‌شود. اما اگر قرار باشد با مجلس مشورت کند، ضمن اینکه اختیارات رئیس‌جمهور مخدوش می‌شود، توقع مجلس نیز بالا می‌رود؛ البته ناگفته نماند که رئیس‌جمهور نیز باید آمادگی داشته باشد که ممکن است مجلس در راستای وظایف خود به 4 تا 5 وزیر رأی اعتماد ندهد.

نماینده سابق تهران خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است اینکه هر ارگان و رکنی باید بر اساس قوانینی که وجود دارد توقع داشته باشد؛ لذا بهتر است آقای روحانی خودش کابینه را تعیین کند و مجلس نیز در جایگاه خود با دقت وزرا را بررسی کند.

او بار دیگر تاکید کرد: تا زمان معرفی کابینه، رئیس‌جمهور می‌تواند با اشخاص مشورت کند و اطلاعات خوبی را به مجلس بدهد. بنابراین کابینه‌ای امور را به دست می‌گیرد که هم کارآمد باشد و هم پاسخگو به مجلس باشد.

احمد توکلی گفت: نمایندگان مجلس خیلی کلان‌نگر نیستند لذا در وقت مشورت، مشکلات منطقه‌ای را در نظر می‌گیرند و از آنجا که تمایلات گروهی و جناحی و تباری بسیار زیاد است؛ به مصلحت دولت نیست که با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس مشورت کند.

او در واکنش به اینکه برخی می‎گویند روحانی با کمک یک جناح توانسته سکان قوه مجریه را به دست بگیرد و از این لحاظ باید مطالبات آن جناح را در چینش کابینه در نظر بگیرد، گفت: هر کاری لوازمی دارد. وقتی فردی برای رسیدن به منصبی به یک گروه سیاسی متوسل می شود، باید انتظارات متقابل آن گروه را هم در نظر بگیرد. قطعا آقای روحانی هم قبل از این، به آنها نگفته است که اگر من به قدرت برسم با شما مشورت نمی‌کنم؛ که اگر این را می‌گفت آنها هم از او حمایت نمی‌کردند. اما به نظر من اگر قرار باشد گروه‌ها و جناح‌های سیاسی وطن‌دوستی را در نظر بگیرند، می‎توانند مواردی را به رئیس جمهور پیشنهاد دهند اما فشار نمی‌آورند. چرا که در این صورت ممکن است هماهنگی لازم در دولت ایجاد نشود.

توکلی در پایان گفت: اگر صاحب قدرتی از گروه‌هایی استفاده می‌کند باید در اداره امور به آنها توجه کند.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    0 0
    از کی تا حالا شما روشنفکر شده اید؟ وقتی نماینده مجلس بودی اینطوری نبودی.
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    0 0
    اقای توکلی زمانی هم که نماینده بود زیاد از این مطالب میگفت، اما به اقای توکلی عرض میکنم که به اشعار حکیم نظامی گنجوی هم توجهی بفرمائید که: کم گوی وگزیده گوی چون در تا از سخنت جهان شود پر
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    0 0
    اجازه بدهید یک نفر جدید اظهار نظر کند.سالهاست شما صاحب نظر هستید وضع اقتصاد وفرهنگ و...سال به سال تنزل پیدا می کند
  • بی نام US ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    0 0
    انصافا در این مورد حرف درستی زده.