اجلاس بیرجند و نیاز به گیوه‌های ورکشیده!

باید صریح بود و لحظه‌ای از بررسی، موشکافی، نقد مشفقانه و ارائه راه‌حل غفلت نکرد. هم اوضاع منطقه‌ای خوب نیست و هر آن ممکن است شعله‌های آتش ما را هم فرا بگیرد و هم اوضاع داخلی و مشکلاتی که مردم، حاکمیت و دولت با آن روبرو هستند متعدد و بعضی از این مشکلات بر هم انباشته شده گویا سر ناسازگاری دارند که حلشان گاو نر می‌خواهد و مرد کهن! کشور با انبوهی از ظرفیت‌ها، کمبودها و چالش‌ها روبروست که نیازمند دقت بیشتر، برنامه‌ریزی و تخصیص بهینه منابع برای حل است. دولت و حکومت بیش از حد بار زده‌اند و کمتر وقت فکر کردن دارند! باید طرز تفکر و عملکرد خویش را با توجه به حوادث و وقایع هفته دوم دی‌ماه در کشور اصلاح کنیم. وصله‌پینه‌کاری و تقسیم قطره‌ای منابع مادی و معنوی کارساز نیست و هر مشکل باید با عزم ملی حل شود. یکی از این مسائل وضعیت اسف‌بار آب است که به نظر می‌رسد هنوز به‌عنوان یک چالش ملی تلقی نشده است!

هفته گذشته به همت استاندار خراسان جنوبی آقای مروج‏الشریعه و با حضور استانداران پیشین این استان و همچنین تعدادی از استانداران خراسان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اجلاس دو روزه کمیته استانی خراسان جنوبی برگزار شد و در آن تحولات، مشکلات، نقاط ضعف و قوت استان و چالش‏‌ها و تهدیدات و همچنین فرصت‏‌هایی که این استان با آن روبروست مورد بررسی قرار گرفت. بر خود لازم می‏‌دانم که به این موضوع بپردازم تا سازمان‏های مردم نهاد، جامعه مدنی و مسئولان ذیربط را در جریان اوضاع و احوال این استان قرار دهم تا به نحوه اداره کشور توجه کنند.

مجمع استانداران، یک سازمان مردم‌ نهاد متشکل از حدود 270 استاندار بعد از پیروزی انقلاب و دارای کمیسیون‏هایی شبیه دولت است و کمیته استانی آن نیز متشکل از استانداران هر استان به اضافه نیروهای آن استان که در سایر استان‏های کشور استاندار بوده اند می باشد. اجلاس به‌طور نوبه‌‏ای در استان‏ها تشکیل می‌‏شود. کمیسیون‏‌های تخصصی و کمیته‏‌های استانی در غیاب تحزب و گسست تجربه می‏‌تواند روند توسعه‌‏ای استان‌‏ها را رصد، بازنگری، تحکیم و تسریع ‏کند. به دلیل مشکلات ساختاری و تشکیلاتی و ضعف فرهنگ تحزب و جدی تلقی نشدن نقش احزاب در پرورش و آموزش نیروهای سیاسی و اجرائی کشور با مشکلاتی نه تنها خودشیفتگی و فردمحوری بلکه گسست تجربه روبروست. مشکلات اقتصادی، فساد و فرسودگی نظام اداری می‌تواند برای نظام سیاسی تهدیدی تلقی شود، نبود تئوری، تئوریسین و تیم منسجم اقتصادی توسعه ای باعث مشکلات شده‏ است. استفاده از علم مدیریت، تحولات سیاسی اجتماعی، نظریه‌پردازی می تواند مدیریت و کارایی و بهره وری و سرمایه گذاری‏ها را افزایش دهد. گروه یا تشکیلاتی غیر دولتی و مردم نهاد همچون احزاب سیاسی که در تئوری‌پردازی نمانند و با گیوه های ورکشیده به دنبال اجرای برنامه ها و سیاست‏های حزب و قول‏هایی که به مردم داده اند برآیند می تواند باعث افزایش اعتماد عمومی به حکومت شود.

یکی از نکات بارزی که در گزارش مسئولان این استان نمود پیدا ‏کرد وضعیت خشکسالی طی هجده سال و شرایط سخت اقلیمی این استان و لزوم توجه و سیاستگذاری برای مقابله با تاثیرات آن بر جنبه های گوناگون زندگی مردم این استان بود. وخامت اوضاع آبی این استان از دو استان بالای خود یعنی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به مراتب بدتر است.

یکی از برنامه های محوری استانداری خراسان جنوبی همین مسئله است. موضوع کم آبی باید از سوی دولت جدی تر تلقی و همه توان خود را در این زمینه به میدان بیاورد. اوضاع خشکسالی باعث شده تراکم نسبی جمعیت کاهش یافته و چه بسا اگر به تبعات این امر توجه نشود در آینده باید چنین مناطقی را با احداث پادگان، امن کرد.

منبع: سرمقاله روزنامه ستاره صبح دوشنبه مورخ ۹۶.۱۱.۳ با عنوان مسولان توجه کنید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =