وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تمایل به همکاری منطقه ای و بین المللی در ایران وجود دارد اما امنیت و پیشرفت ما درون زا و برون گرا است و برای ما زیستن در منطقه امن حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر امور خارجه کشورمان که برای سفر منطقه‌ای به قاره آفریقا در کشور آفریقای جنوبی به سر می‌برد صبح امروز به صورت ویدئویی و زنده در همایش بین المللی ایران و مناطق پیرامونی که در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شده بود،‌ سخنرانی کرد.

ظریف در ابتدای صحبت‌های خود با عذرخواهی از این که نتوانسته به صورت حضوری در این همایش حضور پیدا کند تصریح کرد: متاسفانه بخاطر برنامه‌ریزی‌ اشتباهی که در دفتر من صورت گرفت من نتوانستم در این جلسه حضورا خدمت شما برسم و از جمع شما اندیشمندان محترم در این همایش استفاده کنم.

وزیر امور خارجه گفت: اگر ما به وضعیت منطقه نگاه کنیم شاید مهمترین مشکل شرایط کنونی اشتباه فهم در شناسایی مشکلات منطقه است که باعث شده سیاست های غلطی برای حل معضلات اتخاذ شود و این مسائل باعث شده است راهکارهای بسیار نادرستی برای حل مشکلات منطقه پیشنهاد و اجرا شود و این راهکارها امروز به شرایط نابسامانی در منطقه ما دامن زده است.

وی خاطرنشان کرد اطمینان دارم گردهمایی که طی سه روز آینده برگزار می شود کمک بسیار بزرگی برای فهم درست از مشکلات منطقه و پیدا کردن راهکارهایی برای ایجاد محیط امن در منطقه خواهد بود.

ظریف گفت: برای ایران منطقه پیرامونی در منافع حیاتی قرار دارد و ایران به دلیل تاکید بر مردمی بودن از امنیت و پیشرفت برخوردار است و این امنیت و پیشرفت را از درون می گیرد.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد البته تمایل به همکاری منطقه ای و بین المللی در ایران وجود دارد اما امنیت و پیشرفت ما درون زا و برون گرا است و برای ما زیستن در منطقه امن حیاتی است.

ظریف تصریح کرد برای همین است که جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ چهل ساله اخیر تلاش کرده با گفت وگو در مناطق پیرامونی به مبارزه و مقابله با افراطی گری و تجاوز کمک کند و امیدواریم این جلسه بتواند در این مسیر همکاری بهتری در منطقه سامان دهد.

به گزارش ایرنا، همایش ایران و مناطق پیرامونی با حضور جمعی از متخصیصین و کارشناسان مسائل منطقه و با مشارکت دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه و دانشگاه علامه طباطبایی به مدت سه روز برگزار می شود.
این همایش به بررسی سه حوزه آسیای میانه و قفقاز، افغانستان و خلیج فارس می پردازد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرهوشنگ نورا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    2 0
    سلام، به نظر من عبارت آقای دکتر ظریف کاملاً وارونه است. "امنیت ما برون زاد و درون گراست" طی چهار دهه گذشته استراتژی عملی در حوزه امنیتی ما پاسخ به تهدادت طرح ریزی شده خارجی بوده است. و من ا... توفیق