ایرنا نوشت: بیانیه پایانی سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی روز دوشنبه با حضور وزیران امور خارجه دو کشور امضا شد.

این بیانیه شامل همکاری های بانکی، توسعه و سرمایه گذاری، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و کشاورزی است.

حمل و نقل، شیلات، زنبورداری، کشتیرانی از دیگر بخش های بیانیه نهایی سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی است.
سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی امروز با حضور وزیران امور خارجه دو کشور و هیات های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار شد.

علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات ، گودرزی مشاور بانک مرکزی، خسرو مختاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، حمیدرضا طبیبی رییس جهاد دانشگاهی، محمد سعیدی مدیر عامل کشتیرانی، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری نهاد ریاست جمهوری ، مسعود خوانساری نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رییس اتاق بازرگانی تهران و حامد افشاری نماینده ستاد ویژه توسعه فناوری نهاد ریاست جمهوری از اعضای هیات عالی رتبه اقتصادی و علمی و فناوری ایرانی هستند که در این کمیسیون مشترک حضور داشتند.

نمایندگانی نیز از سیمان خوزستان، شرکت ایران چوب، گروه سینا ژن ، زیست فناوری سبز، پویندگان راه سعادت، داروسازی نصر، توفیق دارو ،شرکت نیامش، شمس پلاست ، گروه صرامی و فرآورده‌های روغنی و پتروشیمی، پارس مس کنگان، هلدینگ پارسیس تولیدکننده مصالح ساختمانی نیز در هیات عالی رتبه اقتصادی و علمی و فناوری شرکت داشتند.

سرپرستی هیات عالی رتبه اقتصادی ایران را در سفر به آفریقا مسعود خوانساری نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برعهده دارد.

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در سال 94 با سفر وزیر خارجه این کشور به تهران برگزار شد و دو طرف توافق کردند که دور بعدی این اجلاس در شهر پرتوریا، پایتخت اداری و اجرایی آفریقای جنوبی برگزار شود.

هیات فنی- تخصصی اقتصادی، تجاری و علمی ایران نیز تیر ماه 96 برای تبادل نظر بخش‌های تخصصی ایران و آفریقای جنوبی و به منظور تقویت مناسبات تجاری، اقتصادی و علمی در دوران پسابرجام به پرتوریا سفر کرد.

در هیات ایرانی که به ریاست مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه بود، نمایندگان وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، علوم ، تحقیقات و فناوری، بانک مرکزی ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندارد و نیز بخش خصوصی بانک پاسارگاد، اتاق بازرگانی، هواپیمایی ماهان و شرکت یکم (آب وفاضلاب) حضور داشتند.

محسن موحدی قمی سفیر ایران در آفریقای جنوبی درباره حجم مبادلات تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی با یادآوری این که متاسفانه در یک دهه گذشته تا سال 2015 به دلیل تحریم‌های گسترده خصوصا از سوی آمریکا با مشکلات زیاد و کاهش حجم مبادلات تجاری روبرو بودیم، خاطر نشان کرد: تا قبل از آن حجم مبادلات بیش از 2 میلیارد دلار بود که اکنون به 140 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی به هدف گذاری 2 میلیارد دلاری حجم مناسبات برای سال 2020 توسط روسای جمهوری دو کشور در سفر سال گذشته رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران اشاره کرد و گفت: تمام تلاش نمایندگی ایران در پرتوریا در این جهت است که هم وضع سابق بازگردانده شود و هم شاهد توسعه بیشتر روابط تجاری بین دو کشور باشیم.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی تصریح کرد ظرفیت برای همکاری بین دو کشور زیاد و یکی از زمینه‌های همکاری در حوزه انرژی است.
وی افزود: صنعت نفت آفریقای جنوبی هم از بعد واردات، نفت خام، گاز و پتروشیمی بازار بسیار خوبی برای صنایع نفتی ایران است و ظرفیت‌های بالا و خوبی در زمینه نفت، پتروشیمی، گاز و صنایع وابسته در آفریقای جنوبی وجود دارد.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی یادآور شد: دسترسی به بازار انرژی آفریقای جنوبی به معنای ورود به بازار دیگر کشورهای جنوب آفریقا هم خواهد بود.

موحدی قمی با بیان این که ظرفیت‌های خوبی در زمینه ساخت پالایشگاه و تولید انرژی از گاز مایع و پتروشیمی و موضوعات دیگر در آفریقای جنوبی وجود دارد، به سرمایه‌گذاری شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل آفریقای جنوبی اشاره کرد و آن را یک سرمایه‌گذاری خوب و پرمنفعت برای دو طرف خواند.

وی ادامه داد: در سال گذشته قراردادی در حدود 750 میلیون دلار نیز در این زمینه امضا شد.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه به وقت محلی به همراه یک هیأت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی و دیدار با مقامات این کشور وارد پرتوریا شد.
قرار است ظریف در ادامه سفر به آفریقای جنوبی با جاکوب زوما رییس جمهوری، وزیر خارجه و وزیر دارایی آفریقای جنوبی دیدار و گفت ‌و گو کند.

علاوه بر آن نشست صمیمانه‌ای نیز با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی با حضور وزیر خارجه برگزار می شود.

شرکت در نشست تجاری با حضور بخش‌های خصوصی و بازرگانان و تجار دو کشور، نشست خبری با اصحاب رسانه در آفریقای جنوبی از دیگر برنامه‌های ظریف در سفر به آفریقای جنوبی است.

جمهوری آفریقای جنوبی در جنوب آفریقا و در سواحل دو اقیانوس اطلس و هند قرار دارد.

این کشور با کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو همسایه است و در حقیقت لسوتو را در درون خود جای داده است.

آفریقای جنوبی کشور تنها کشور در جهان است که دارای سه پایتخت متفاوت است. قوه مجریه در پرتوریا، قوه مقننه (پارلمان) در کیپ تاون و قوه قضائیه در بلوم فونتین قرار دارد و پرجمعیت‌ترین شهر آن ژوهانسبورگ است.

آفریقای جنوبی دارای دو شورای ملی استان‌ها (یا مجلس اعیان) با ۹۰ عضو و مجمع ملی آفریقای جنوبی (یا مجلس عوام) با ۴۰۰ عضو است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =