پیاده‌راه‌ها، عامل پویایی شهر و جذب گردشگرانند/ ضرورت توجه به احیای مراکز شهری

شهردار کرج با بیان اینکه پیاده راه ها، پیوند دهنده فضای پویای شهری و گردشگران هستند گفت: احداث پیاده راه ها علاوه بر نقش اقتصادی و اجتماعی، عامل اساسی توسعه گردشگری شهری است .

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، علی ترکاشوند عنوان کرد: در دهه های اخیر، جنبش پیاده گستری در کشورهای جهان، موضوعی نو در عرصه مطالعات نظری و برنامه ریزی های شهری از منظر گردشگری قرار گرفته است.

شهردار کرج اظهار داشت: در ایران نیز احداث پیاده راه ها طی چند سال گذشته از سوی مجموعه های مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است؛ باید در نظر داشت ساخت اینگونه معابر باید به عنوان بخش مستقلی از فضاهای شهری انجام شود و تنها تابعی از حرکت سواره روها نباشد.

ترکاشوند ادامه داد: برنامه ریزی و طراحی مسیرهای پیاده راه در شهر، می تواند از جمله اقدامات ضروری و با اهمیت در راستای احیای مراکز شهری، جذب گردشگران و عاملی برای پر کردن اوقات فراغت، تعاملات اجتماعی و فرهنگی در شهرها باشد.

این مسئول گفت: از دیگر دلایل احداث پیاده راه شهری این است که خیابان به عابران پیاده اختصاص یابد و کاربرد عبور اتومبیل های عمومی و اختصاصی تا میزان قابل توجهی حذف شود؛ بهبود مدیریت ترافیک یکی دیگر از این اهداف است. به این ترتیب که مردم، کسبه محلی و گردشگران به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی، پارکینگ های عمومی تشویق می شوند و تغییر در الگوهای رایج رفت و آمد مردم با احداث ایستگاه های تاکسی و محل های توقف اتومبیل برای سوار و پیاده کردن مسافران در نزدیکی معابر پیاده ایجاد شود.

وی یادآور شد: پیاده راه ها باعث بهبود سیمای کالبدی شهر می شوند؛ موضوعی که چهره شهر را برای گردشگران نیز زیباتر می کند. ساماندهی فضاهای پیاده راهی به طوری که باعث پخش شدن تراکم ترافیکی در سایر نقاط شود و از ازدحام در نقاط خاص جلوگیری کند نیز در این راستا مدنظر قرار گرفته است.

شهردار کرج در پایان با اشاره به اینکه مدیریت شهری این کلانشهر تمهیداتی را در این راستا اتخاذ کرده است خاطر نشان کرد: بهسازی محیط زیست شهری، کاهش منابع آلودگی های صوتی، تصویری و هوا، آرام سازی و منظم کردن عبور انسان ها، بهبود وضعیت خرید و خدمات شهری، تقویت حس زندگی اجتماعی و فرهنگی از دیگر نتایج مطلوب راه اندازی پیاده راه ها است و زمینه ای برای بالا بردن کیفیت زندگی اجتماعی و غنا بخشیدن به فضاهای شهری محسوب می شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =