ایرنا نوشت: مجید درخشانی آهنگساز و نوازنده‌ برجسته‌ تار کشور، برای اجرای کنسرت به گیلان رسید و بیان کرد، خانه‌نشینی استادان موسیقی را نپسندیم و نسل نو موسیقی ایرانی را حمایت کنیم.

مجید درخشانی با اشاره به اینکه سبک محمدرضا شجریان سبک تاثیرگذاری در موسیقی سنتتی ایرانی بوده، گفت: «از این سبک، گریزی نیست اما تقلید مردود است و خود استاد نیز مدام براین موضوع تاکید داشتند.»

اوادامه داد: «نسل نو بسیار خوب و قوی کار می‌کند هر چند که هنوز صدای آنان درنیامده اما در زمینه نوازندگی پیشرفت خیلی زیاد است و کیفیت نوازندگی نسبت به دوره ما و پیش از ما ، بواسطه پشتکار و تمرین بسیار بالا رفته اما متاسفانه جای حمایت از این نسل خالیست.»

او بیان کرد: «نسل نو بصورت انفرادی قوی حاضر شده اما هنگام حرکت جمعی، ضبط، اجرا و کنسرت تازه مشکلاتشان شروع می شود و بشدت نیازمند حمایت هستند.»

درخشانی اظهار کرد: «شرایط موسیقی ایرانی در حوزه کار و فعالیت و مشکلات اجرا شاید در بدترین دوره خود قرار دارد و متاسفانه موزیسین های هم دوره و هم نسل ما هم از هم دور افتاده اند و بسیاری از استادان نسل های قبل خود را خانه نشین کرده اند.»

درخشانی تصریح کرد: «نمی خواهم اسم ببرم اما خیلی از این استادان در حالت انزوا ازبین رفتند و بسیاری که کار می کنند، دلسرد می شوند برای اینکه حمایت لازم وجود ندارد، دلگرمی های پیش نیست و بایستی موسساتی چه دولتی و چه آزاد باشند که حمایت کنند و این مفاخر را از انزوا خارج کنند.»

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «استعداد جوانان در استان ها بسیار بالاست و در همین راستا تلاش می کنم در سفرهای استانی این استعدادها را شناخته و در حد توان با آنان همراه شوم.»

درخشانی یادآور شد: «پیش تر حوزه موسیقی رادیو و تلویزیون قوی بود و موزیسین ها از طریق اجرا در نزد مردم معرفی و شناخته می شدند اما متاسفانه امروز این امکان میسر نیست و موسیقی سنتی ایران بشدت نیازمند حمایت است.»

 مجید درخشانی برای اجرای کنسرت موسیقی ایرانی در رشت حضور دارد و امروز (جمعه) در دو نوبت در مجتمع فرهنگی - هنری خاتم الانبیاء رشت با گروه خورشید به اجرا می پردازند.»

اشکان کمانگری به عنوان خواننده حضور دارد و نوازندگانی چون شاهو عندلیبی نی، شهرام منظمی سنتور، امین گلستانی عود، مهرداد ناصحی کمانچه و قیچک، علیرضا دریایی کمانچه، شهاب آذین مهر تار، آرش عزیزی تار، کامران یعقوبی تمبک، سام خواجه وند دف حضور دارند.

درخشانی از شاگردان محمدرضا لطفی و اعضای اولیه گروه شیدا است. او آلبوم «بچه‌ها بهار» را با حسین علیزاده و آلبوم قاصدک را با صدای اخوان ثالث در دهه 1360 منتشر کرد. همچنین در سال 1375 محمد رضا شجریان را به عنوان آهنگساز و نوازنده تار در آلبوم در خیال همراهی کرد. او در سال 1384، پس از 21 سال، به ایران بازگشت و گروه خورشید را بنیان گذاشت و به همراه این گروه 15 کنسرت در تهران و شهرستان‌ها و چین و فرانسه انجام داد. همچنین آلبوم‌هایی چون من طربم، بیدار دلان، فصل باران، ترنجستان، از بودن و سرودن و آسمانه را منتشر کرد.

درخشانی در تابستان 1386 به همراه گروه خود و دو گروه از تاجیکستان و افغانستان، به مناسبت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا، کنسرت‌هایی در یونسکو در پاریس اجرا کرد. او از سال 1385، محمدرضا شجریان و گروه آوا را در کنسرت‌های اروپا، آمریکا و ایران همراهی کرد. در این دوران دو اثر به نام‌های غوغای عشق‌بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =