حاشیه و متن اکران مستندی درباره همسر امام خمینی

ایسنا نوشت: فیلم مستند «بانو قدس ایران» با موافقت مؤسسه عروج فیلم تهیه‌کننده این مستند دوباره به بخش رقابتی جشنواره حقیقت بازگشت و پنجشنبه (۲۳ آذرماه) در پنجمین روز از برگزاری این جشنواره اکران و با استقبال خوبی همراه شد.

مستند «بانو قدس ایران» که پیش از این در روزهای ابتدایی جشنواره به درخواست مؤسسه عروج فیلم از بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت خارج شده بود، بدون کمترین اطلاع‌رسانی قبلی روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه در سینما چارسو به نمایش درآمد.

مصطفی رزاق کریمی، کارگردان این مستند پیش از اکران آن درباره نحوه ساخت این فیلم گفت: در دی ماه سال ۹۴ انجام این پروژه قطعی شد. بخش تحقیق آن حدود یک سال طول کشید. از روز اول با بیت امام(ره) همه چیز مطرح شد تا مسیر ساخت فیلم مشخص شود و بدانیم چه باید ساخته شود. نظر من این بود که قول فیلم ساختن نمی‌دهم تا زمانی که تحقیق انجام شود و مورد تایید قرار بگیرد که این اتفاق هم افتاد.

او ادامه داد: من خودم را سانسور نکردم و کسی هم مرا سانسور نکرد. ساخت این پرتره بطوری بود که به راحتی می‌توانستم با گروه تحقیق مسائل را مطرح کنم و همه‌چیز را در میان می‌گذاشتیم و حاج حسن آقا با وجود مشغله بسیار برای ما وقت می‌گذاشتند.

رزاق کریمی همچنین اضافه کرد: سه ماه طول کشید تا ما به سناریو رسیدیم و الان هم سومین سال است که این مستند با تغییراتی که در تدوین آن رقم خورد در اختیار شماست و دوستانی مثل آقای تهامی‌نژاد در بخش آرشیو به ما بسیار کمک کردند. یک نکته مهم این است که من شاید اولین فیلم‌سازی هستم که وارد بیت امام (ره)شدم و این، کارِ مرا بسیار سخت کرد. روزی که در اتاقی که امام پذیرای مهمانانش بودند وارد شدم بسیار سخت بود. در واقع این در از روزی که امام فوت کردند تا آن روز باز نشده بود و به دستور حاج حسن باز شد. 

او در پایان گفت: ساخت این فیلم شروع شد، برای من که پرتره‌های زیادی تا آن لحظه ساخته بودم، این فیلم یک مانیفست بود. من به شخصه از جمله کارگردانانی هستم که اعتقاد دارم و تا لحظه آخر احساس می‌کنم که فیلم نیاز به تکمیل‌تر شدن دارد، ولی این مستند مورد تایید من است و تمام شده است و حتی یک فریم هم تغییر نکرده است. یکی دو مورد است که می‌خواهم به آن اضافه کنم. سعی کردم مخاطبِ نسل جوان با همسر امام (ره) و زندگی خصوصی آنها آشنا شوند و بدانند که به آنها چه گذشته است.

حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که با حضور در جشنواره سینما حقیقت به تماشای مستند «بانو قدس ایران» نشسته بود، در گفت‌وگویی با اشاره به این که تا امروز اطلاعات کمی درباره همسر امام(ره) منتشر شده بود، گفت: ما امام(ره) را بیشتر به عنوان مرجع تقلید، رهبر سیاسی، عارف، فیلسوف، اندیشمند اجتماعی و کسی که طی 10 سال شخصا رهبری کشور را برعهده گرفت می‌شناختیم. در واقع هیچ وقت امام(ره) را در قالب همسر ندیده بودیم و ایشان را از این بُعد نشناخته بودیم.

او ادامه داد: در حد بسیار محدودی می‌دانستیم که امام(ره) در سن ۲۸ سالگی ازدواج کرده است و همسر ایشان از یک خانواده روحانی اما ثروتمند تهرانی است. اطلاعات مختصری داشتیم. اما این مستند اطلاعات ما را درباره زندگی شخصی امام(ره) بیشتر کرد. ما با بانویی آشنا شدیم که طی 60 سال زندگی امام(ره) در تمام مراحل همراه او بود.

مازنی تاکید کرد: ما با دیدگاه‌ها و مواضع این بانو آشنا شدیم. او در عین حال که عاشق امام (ره) بود، شخصیت مستقلی داشته است. عشقی که دو طرفه بود و از ابتدا تا پایان زندگی‌شان بین هر دو وجود داشت. به کارگردان این فیلم آقای رزاق کریمی هم گفتم که از زاویه مناسبی به زندگی همسر امام(ره) پرداخته‌اند. هرچند فکر می‌کنم هنوز زندگی این بانو ناگفته‌های بسیاری دارد و ما باید بیشتر به نقش زنان بزرگی که در تاریخ کشورمان موثر بودند بپردازیم.

او ادامه داد: ما به معرفی الگوهایی مناسبی مثل بانو قدس ایران همسر امام (ره) بیشتر نیاز داریم تا آنها را به زنان و دختران کشورمان بشناسانیم.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =