هشدار جهانی درباره احتمال انقراض یوزپلنگ‌ها/ایران تنها ۵۰ یوزپلنگ دارد

گروهی بین‌المللی از محققان اعلام کردند جمعیت جهانی یوزپلنگ‌ها دچار کاهشی ناگهانی شده‌است و این حیوانات سریع را در آستانه انقراض قرار داده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین،محققان دريافته‌اند تنها 7100 يوزپلنگ ديگر در سرتاسر جهان باقي مانده‌است، درحالي كه اين جاندار از 91 درصد از زيستگاه‌هاي طبيعي و هميشگي خود بيرون رانده شده‌است. بيشترين ميزان كاهش جمعيت در آسيا رخ داده‌است،‌ به شكلي كه تنها 50 يوزپلنگ در ايران باقي مانده‌اند و مابقي جمعيت جهاني اين جانداران در 6 كشور آفريقايي پراكنده شده‌اند.

به گفته سارا دورانت از جامعه جانورشناسي لندن، اين يافته‌ها نشان مي‌دهند فضاي زيادي كه اين جانداران براي زندگي به آن نياز دارند،‌در كنار طيف پيچيده‌اي از تهديد‌هايي كه در طبيعت متوجه گونه‌هاي جانوري است باعث شده تا يوزپلنگ‌ها نسبت به گذشته آسيب‌پذيرتر شوند و در صورتي كه تلاشي براي محافظت از آنها صورت نگيرد، به زودي تمامي آنها نابود خواهند شد.

محققان اميدوارند نتايج اين تحقيق بتواند اتحاديه بين‌المللي محافظت از طبيعت را وادار به بروزرساني وضعيت محافظت از يوزپلنگ‌ها در جهان از آسيب‌پذير به درحال انقراض سازد. به گفته محققان اين پژوهش جديد اطلاعاتي دقيق را از وضعيت يوزپلنگ‌ها تا به امروز ارائه مي‌كند. با توجه به طبيعت مخفيانه اين گربه گريزپا، گردآوري اطلاعات درباره آنها كار بسيار دشواري است و همين باعث مي‌شود كه وضعيت حقيقي آنها ناديده گرفته شود.

علاوه بر اين بيش از 77 درصد از زيستگاه‌هاي باقي مانده يوزپلنگ‌ها در خارج از مناطق محافظت شده قرار دارند و همين موضوع محافظت از آنها در برابر شكارچيان را به كاري دشوار تبديل كرده‌است.

براساس اين تحقيق جمعيت يوزپلنگ‌هاي زيمبابوه طي 16 سال از 1200 به 170 رسيده‌است و اين يعني كاهشي 85 درصدي كه بخش بزرگي از اين آسيب به واسطه انسان‌ها و شكار بيش از اندازه حيواناتي كه غذاي يوزپلنگ‌ها هستند رخ داده‌است. اگر حيواني براي شكار كردن باقي نماند،‌يوزپلنگ‌ها به دام‌ها حمله مي‌كنند و دامداران نيز به تلافي آنها را شكار كرده و به كشورهاي حوزه خليج‌فارس قاچاق مي‌كنند.

محققان گردآوري اين اطلاعات را از پارك‌هاي محافظت‌شده در سرتاسر جهان آغاز كردند و به تدريج وارد مناطق محافظت‌نشده شدند تا چگونگي تغيير وضعيت جمعيت يوزپلنگ‌ها در مرور زمان را بررسي كنند و مدلي رايانه‌اي را طراحي كنند كه نشان مي‌دهد جمعيت يوزپلنگ‌ها سالانه 10 درصد كاهش پيدا مي‌كند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =