«خبرجنوب» نوشت: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس اخیرا به فرم های موسوم به فرم 5 برای حفر چهارهزارو 800 حلقه چاه دراین استان اشاره کرد که اصولا وجود ندارند و روی کاغذ هستند و صرفا بر اساس آینده نگری غیراصولی کشاورزان بر امکان حفر آن پافشاری می شود و بحران زا هستند.

این هشدار و تاکید حمیدرضا دهقانی در نشست اخیر هماندیشی منطقه ای بحران آب مطرح شد که همین چاه های خیالی که اکنون روی کاغذ و روی فرم 5 است چه بسا خطری بالقوه برای آب های زیرزمینی فارس باشد.
وي گفت:هیچ بعید نیست دررفت وآمدهای اداری وسفارش های پشت پرده و رانت ها وچانه زنی ها که هیچ حوزه ای از جمله حوزه آب از آن درامان نیست یک چاه از روی کاغذ به روی زمین بیاید و از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس گفت:هشدار برای تعیین تکلیف تقاضاهایی که روی فرم 5 آمده است را باید جدی گرفت و اجازه نداد هر کسی فرم 5 در دست دارد خود را درآینده صاحب یک چاه بداند .
دهقانی ابراز داشت: برای 19 هزار حلقه چاه دراستان فارس فرم5 صادر شده که در نوبت رسیدگی هستند باید برای این تقاضاها به سرعت تصمیم گیری شود، چرا که این چاه ها مستحق دریافت مجوز نیستند و بالغ بر چهار هزار و 800 حلقه از این چاه ها اصلا وجود ندارد بلکه کشاورز با آینده نگری اشتباه از الان برای دریافت مجوز چاهی که حفر نکرده اقدام کرده است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان فارس در توضیح وجود این نوع تقاضاها در گفت و گو با ایرنا گفت: فرم 5 شامل مالکان چاه های کشاورزی فاقد پروانه می شود که طبق قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه با تکمیل این فرم ، کارشناسان با بررسی توان دشت و منابع موجود امکان صدور مجوز برای این نوع چاه ها را بررسی می کنند و این موارد شامل چاه هایی می شود که قبل از سال 85 حفر شده است .
محمدرضا ارجمندی اضافه کرد : از آنجا که این موضوع امکان بررسی کارشناسی را فراهم کرده بسیاری از کشاورزان و بهره برداران که هنوز چاهی حفر نکرده اند نیز این فرم ها را تکمیل کرده اند و انتظار دارند که در آینده مجوز حفر به آنها تعلق گیرد که این موضوع با توجه به آسیب پذیری اغلب دشت های استان فارس بدون تردید بر حجم آسیب ها می افزاید و دستگاه های مسئول و دستگاه قضایی باید این موارد را بیشتر مورد توجه قرار دهند .
بر اساس داده های آماری متوسط بارندگی امسال در استان فارس 27.5 میلیمتر اعلام شده است ، این میزان در مقایسه با سال گذشته حدود 85 درصد کاهش نشان می دهد.
یک دهه خشکسالی در استان فارس حاکم است و این استان نه تنها در حوزه آب های زیرزمینی با برداشت های بی رویه و غیر اصولی دچار خسران و زیان شده، در آبهای سطحی هم زیان های فراوان تحمل کرده است .
در حال حاضر 19 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان فارس وجود دارد این در حالی است که در 9 ماه گذشته دو هزار و 600 حلقه چاه توسط سازمان آب و با کمک نیروی انتظامی پر شده که با مسدود کردن این چاه ها 85 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
مسئولان استان فارس با اظهار نگرانی از اینکه منابع آبی در استان فارس در معرض یغما و غارت قرار دارد بر این موضوع تاکید دارند که ما با چالش بزرگ امنیتی در حوزه آب روبه رو شده ایم و ادامه این روند می تواند در آینده به ابعاد امنیتی موضوع بیفزاید .

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =