خلبان هوشنگ شهبازی که نجات جان مسافران یک بویینگ727 در سال 1390 از او چهره ای جهانی ساخت و کمپین اعتراض علیه تحریم او شهرت پیدا کرد، در روزنامه شرق یادداشتی نوشت.

در یادداشت او آمده است:

آمدن ایرباس با واکنش‌های متعددی همراه شده؛ واکنش‌هایی که گاه، متخصصان صنعت هواپیمایی کشور و دلسوزانی که سال‌ها بی‌منت در حال رتق‌وفتق امور هوایی کشور بودند را به تعجب وامی‌دارد. گاه واکنش برخی از دلواپسان این یقین را در ما ایجاد می‌کند که صنعت هواپیمایی کشور- با وجود رفع تحریم‌ها- هنوز در تنور دعواهای جناحی می‌سوزد و گروهی منافع ملی کشور را فدای منافع گروهی و جناحی خود می‌کنند.

با اشرافی حتی نه‌چندان کامل که اینجانب به مسائل پیرامونی برجام دارم، معتقدم که در این معاهده جهانی، نه بازنگری خواهد شد، نه آمدن ترامپ به توقف یا دست‌درازی در آن ختم می‌شود. ساده نیست که بپذیریم آمریکا، از چنین معامله اقتصادی‌ای خواهد گذشت و ما از آمدن هواپیماهای نو به چرخه صنعت هواپیمایی کشور محروم خواهیم شد، چراکه ورود این هواپیماها به کشور معادل حدود ١٠ سال اشتغال برای صدهزار نفر است. فارغ از این، دلواپسان از طریق رسانه‌های خود، به مردم می‌گویند که این هواپیماهای تازه، تنها پنج درصد از مردم را از منافع خدماتی خود بهره‌‌مند می‌کنند. این اظهارنظر نیز در نوع خود عجیب و غیرکارشناسی است. مگر می‌شود مردمی را فراموش کنیم که به علت مشکلات اقتصادی، هیچ‌گاه از هواپیما استفاده نکرده‌اند، اما می‌توانند در صورت رونق صنعت هواپیمایی کشور، به رونق کسب‌وکار خودشان امیدوار باشند؟ برعکس نگاه دلواپسان، من معتقدم ورود هواپیماهای ایرباس به کشور، رعایت اصل «اقتصاد مقاومتی» از سوی دولت محترم است، چراکه در اقتصاد مقاومتی، درآمدهای حاصل از یک پروژه با گروه هدف اندک باید بتواند گروه‌های دیگر اجتماعی را نیز به منافعی برساند یا آنها را در منافع اقتصادی متفاوتی شریک کند و بی‌شک، استفاده آن پنج درصد از خدمات این هواپیماها، می‌تواند آن ٩٥ درصد دیگر را هم منتفع کند. لابد می‌پرسید چطور؟
باید توجه کرد که ورود هر هواپیمای نو به کشور به جابه‌جایی مسافر خلاصه نمی‌شود. هواپیمای تازه، رونق و توسعه صنعت هوانوردی کشور را به همراه دارد، از این طریق است که می‌توانیم به توسعه گردشگری نیز اميدوار باشیم. توسعه گردشگری، توسعه فرهنگی و اجتماعی یک کشور را رقم می‌زند و درنهایت همه اینها در کنار هم به توسعه سیاسی ایران خواهد انجامید. اگر امروز برزیل و آرژانتین را به فوتبال‌شان می‌شناسند، کشورهایی هم هستند که در منطقه ما، افتخار جهانی خود را مدیون ایرلاین‌هایشان‌ هستند و شاید حالا وقت آن رسیده ما آرزوي آن را داشته باشیم که صنعت هواپیمایی کشورمان به شکوه گذشته بازگردد و به یکی از شاخص‌های توسعه پایدار در ایران بدل شود.
٤٠ سال از زمانی که ایران، ایرباس‌های نو را از کارخانه تولید این هواپیما تحویل می‌گرفت، می‌گذرد و حالا بعد از چهار دهه، می‌توانیم امیدوار باشیم ورود این هواپیماها به کشور، حتی می‌تواند در رونق اقتصادی و رفع بحران‌هایی مثل تورم و بی‌کاری هم نقش داشته باشد. اما این مهم به‌سادگی و بدون درنظرگرفتن چالش‌های پیشِ‌رو ممکن نیست.
تحریم‌های چهاردهه‌ای صنعت هواپیمایی کشور، پوششی بود برای آنکه مدیران ما بتوانند اشتباهات خود را پشت آن پنهان کنند و حال که پرده برافتاده، آرام‌آرام مردم نیز در جریان ضعف‌های زیرساختی ما در صنعت هواپیمایی کشور قرار خواهند گرفت. پاسخ به این سؤال که قرار است ٢٠٠ ایرباس را در کجا پارک و نگهداری کنیم، می‌تواند شروع خوبی بر کشف مشکلات و چالش‌هایی باشد که در این زمینه عرض کردم. آیا قرار است این هواپیماها را به بیابان‌های ساوه ببریم؟ آیا نباید از مدیرانی که دهه‌ها از فعالیت‌شان در عرصه راه و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور می‌گذرد، بپرسیم چرا در طول این سال‌ها، هنوز فرودگاه امام‌خمینی(ره) به بهره‌برداری کامل نرسیده است؟ و... .
مسافران این هواپیماهای تازه فعلا چندان نگران این مسائل نیستند. آنها در هواپیماهای نو و شیک امروزی خواهند نشست و از نظر روحی و خدماتی با آرامش بیشتری سفر خواهند کرد. مهندسان زبده ما در عرصه تعمیر و مهندسی پرواز نیز شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. در سال‌های اخیر، آنها شبیه مادرانی بودند که هر روز فرزندان‌شان را از خانه به بیرون می‌فرستادند و نگران از هر تیک‌آف و نشستنی، هواپیماهای قدیمی تعمیرشده‌‌شان را زیر نظر می‌گرفتند. امروز آنها آرامند، مسافران آرام‌ترند و مردم خوشحال از اینکه ثمره اعتمادشان به دولت در حوزه برجام به بار نشسته. تنها یک چیز باقی می‌ماند و آن هم زمان کوتاه ما برای یک استقبال اصولی و جدی از ایرباس‌هاست. فرصت اندک است و باید برای زیرساخت‌های صنعت هواپیمایی کشور فکری اساسی شود. این برنامه‌ریزی جز با تکیه بر توان نیروهایی که توانایی‌های خود را در این سال‌های فشار و تحریم به اثبات رسانده‌اند، ممکن نیست.

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سورنا A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    109 7
    مسافران آرام....مردم خوشحال......دلواپسان دلواپس ترررررررررررررررررررر.......
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      55 4
      دقیقا چرا هی دلواپس تر می شن؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      65 3
      درآمد هواپیمایی قطر سال گذشته حدود 9.5 میلیارد دلار بود که در سال 1370 تقریبا تأسیس شده. هواپیمایی هما در همین سال حدود 0.5 میلیارد دلار درآمد داشت. تقریبا یه شرکت ورشکسته. جالبه که هما حدود 30 سال قبل از قطر شروع به کار کرده بود. و برای مقایسه درآمد نفتی امسال ایران که سال وفور فروش نفت هستش به 40 میلیارد دلار میرسه. در مورد اشتغال زائی هم باید بدونید 24000 نفر در هواپیمایی قطر مشغول کار هستن. یعنی شما برای اشتغال زائی لازم نیست حتما هواپیما بسازید. درد ما اینکه بعضی‌ها بدیهیات رو هم نمی‌فهمن. نه اینکه نفهمن پول میگیرن که خودشونو به نفهمی بزنن.
  • سیدرضا IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    57 6
    قابل‌توجه‌امثال‌آقای‌ذاکانی‌که‌ازدرک‌این‌موضوعات‌عاجزند،به‌نظرم‌البته‌قصه‌ چیزدیگری‌است‌،واقعاکه‌چه‌کسانی‌عنوان‌نماینده‌گی‌مجلس‌رایدک‌می‌کشیدند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    59 5
    اشتغال چیزی است که خیلیها دوست ندارند مخصوصا دست اندرکاران مواد مخدر
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      4 36
      چه ربطی داشت؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    45 2
    امیدوارم فرهنگ برخورد با مسافر نیز توسط مهمانداران بیشتر تقویت شود.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    68 4
    وقتی با پول این 100 تا ایرباس و 80 تا بوئینگ، ده دوازده تا دلواپس رانتی تحریم‌خور می‌تونن برای آقازاده‌ها با ارز دولتی دارو، پورشه و فراری وارد کنن برای چی باید ایرباس و بوئینگ بخریم؟ پس عزت و استقلال کشور چی میشه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      32 3
      برادر اصلا پولی بابت این هواپیماها نقدی داده نشده قراره از فروش بلیط بصورت قسطی پولش پرداخت بشه شما دیگه حرف دلواپسها رو تکرار نکن
  • خسته A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    15 76
    ورود این هواپیماها به کشور معادل حدود ١٠ سال اشتغال برای صدهزار نفر است دروغ سیزده بود یا ذوق زدگی بیش از حد ؟ یکبارگی میگفتید با ورود این هواپیما دیگه بیکاری در ایران ریشه کن شد
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      34 5
      نه ولی این هواپیما الان براش خلبان و مهماندار می خواد به هر حال تعمیرات و اینام نیازه پس کارکنان بیشتری می خواد برای همین اشتغال زایی می شه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      53 2
      دکتر محمودت میگفت سالی دو نیم میلیون شغل ایجاد کرده با حساب این حرفش الان باید بیکار از خارج وارد میکردیم
    • بدون نام ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      23 2
      راه حل بهتري داري جنابعالي? دو تا شركت معتبر هواپيماسازي در جهان داريم و ايا اينها بايد توسط مريخي ها هواپيما بسازند?? معلومه بايد كارگر به كار بگيرند ديگه. اصلا واقعا استدلالها و انتقادها بيشتر بهانه تراشي است تا از سر دلسوزي.
    • ا IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      8 0
      متن ررو با دقت بخون ایشون گفتن ورود هواپیماهای جدید میتونه به توسعه دیگر شغل ها منجر بشه و افرادی که مستقیم هم نفع نمیبرن بتونن از این توسعه بهره مند بشن
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      2 1
      پرفسور کلا برعکس گرفتی مضوع رو 100 هزار شغل برای 10 سال از طریق فروش هواپیمای بوینگ برای آمریکایی ها ایجاد ميشه، که همین موضوع باعث ميشه نتونن یر قراردادشون بزنن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    28 4
    دمت گرم و امیدواریم منتقدان با مغزهای فندقیشان قادر به درک تحلیل های منطقی این خلبان فهیم باشند
  • رضا IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    26 1
    کاپیتان شهبازی مرد بزرگی است...، واقعا حیف چنین مردان بزرگ، توانمند و باتجربه ای که دست اندرکار برنامه ریزی و توسعه کشور نیستند، از چنین افرادی باید به نحو احسن در اداره امور کشور و در تخصص مربوطه،استفاده بشه... البته اگر دلواپسان ناراحت نشوند...
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    19 1
    دمت گرمممم شهبازی
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    27 2
    اگه ایشونم دلواپس بود الان مینوشت: این چیه خریدن؟ دنده اش جا نمیره.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      11 1
      دنده داره مگه؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    25 1
    درود بر وجدانت
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    21 2
    آفرین، آفرین. درود به شرف آریائیت.
  • ایمان A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    23 0
    درود بر خلبان شهبازی و درود بر تمام کسانی که بدون در نظر گرفتن منفعت شخصیِ خود به آبادانی و شکوه ایران اسلامی، می اندیشند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    33 1
    خلبان عزیز مشکل مملکت اینه که عده ای که نه میدونن اقتصاد چیه نه میدونن انرژی هسته ای چیه نه میدونن هواپیما چیه و....در مورد همه چیز نظر میدن و چون تریبون دارن صداشون هم گوش فلک رو کر میکنه
  • مهدی A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    18 1
    الهی خیر ببینی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    21 0
    ایشون همون خلبانیه که 5 سال پیش اون هواپیما که نقص فنی داشت رو سالم نشوند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    15 0
    ای ول
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    21 0
    حالا تا کی می خوان انتقاد کنند؟ وقتی یکی از عزیزانشون رو از دست دادند می فهمند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    29 0
    دایی من در سانحه مشهد در سال 88 فوت کرد.به خاطر نقص فنی.سالهاست تحریم هستیم.حالا که یک امید تازه بوجود آمده چرا مخالفت؟ واقعا مبنای مخالفت چیست؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    18 0
    درود بر کاپیتان شهبازی
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    4 13
    دو در نو در جلو، دو در نو در عقب، لطفا در ها را آرام ببندید نو هواپیما
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    0 21
    آقا اینکه می گن دزدگیر زدن روش واقعیه؟
    • ایمان IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      8 0
      خیالت راحت . محمود دیگه نمیتونه کاربش کنه
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    18 1
    ولی واقعا دمتون گرم به هر حال باز کشور یه پیشرفتی کرد بعد عمری
  • ابی A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    25 0
    بعضی ها همچین انتقاد میکنن از خرید هواپیما نو که انگار ما خودمون پنجاه ساله هواپیما سازیم .... دلواپسان دلواپس جیب خودشونن نه مردم .....
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    17 5
    درود بر دولت روحانی.مچکریم.هر چند که تندرو ها ناراحت شدن
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    14 0
    مبارک باشه انشالله روند پیشرفت کشور رشد بیشتری پیدا کنه
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    13 0
    سلام و خسته نباشید میگم به همه کسانی که برای ایران و مردم ایران زحمت میکشند و به فکر پیشرفت این مملکت زیبا و دوست داشتنی هستند.از خدا برای این انسانهای دلسوز آرزوی سلامتی و موفقیت میکنم و امیدوارم درد و بلایشان نصیب دشمنان این آب و خاک شود.
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    10 4
    فقط زنده باد ایران ایر
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    13 1
    جدی این دستاورد بزرگیه برای کشور به نظر من
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    14 3
    کلید دولت یازدهم بالاخره کار کرد مثکه بازم مر سی
  • محسن IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    3 0
    نکته خیلی مهمی که کسی بهش اشاره نمیکنه اینه که بیش از 80 مسافرتهای خارجی ایرانی ها با ایرلاین های خارجی بخصوص امارات و ترکیه و قطر و . . . است. خوب پول این چند میلیون ایرانی که در سال به خارج می روند توی جیب ایرلاین های خارجی می رود. خوب وقتی این پول در صنعت هوایی داخل هزینه بشه خود به خود وضعیت اشتغال را هم که مهم ترین مشکل کشور هست را بهبود میبخشه. هر هواپیمایی که اضافه بشه کادر مهماندار، کادر اداری و فرودگاهی، کادر نیروی خدماتی و . . . میخواد. من مطمئنم مشکل خارجی پیش نیاد و ایران بتونه مستقیم از ایرباس و سایر شرکت ها معتبر مستقیم خرید کنه بعد از چندسال ایران ایر میتونه به بزرگترین ایرلاین خاورمیانه تبدیل بشه.
  • بهار IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    3 9
    هواپیما مال پولدارهاست رییس جمهور بهفکر کارگرهای کارخونه ها باشه که بخاطر صادرات بی رویه بیکارشدن کلید روحانی برای پولدارا میچرخه نه ما
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
      9 1
      به خاطر صادرات بی رویه بیکار شدن از عجایب روزگار
  • محمد A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    10 0
    درود بر كاپيتان شهبازي .موافقم ٨٠٠ ميليارد د لار نفتي رو بالا كشيدن گير دادن به ٤ تا هواپيما كه واقعا نياز ضروري كشور است